Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
PelleHasselberg

Vårrusta Mercruiser 3,0. Vart handlar jag bäst och billigast?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Snart dags för vårrtustning av motorn. Är det någon som har tips på vart man kan handla material m.m. till bra pris? Jag valde att inte byta olja vid upptagningen utan kommer göra olje- och filterbyte nu.

 

Så de sakerna jag spontant kan komma på att jag är intresserad av är just olja, filter, impeller och zinkanoders.

 

Jag har ett par fästen till kapellet som lossnat från gelcoaten. Vilket material använder jag bäst för att täppa till hålet och sen kunna sätta dit ett nytt fäste?

 

Är det någon som har andra tips om vad jag kan göra för att rusta upp båten/motorn tar jag mycket tacksamt emot den informationen.

 

Stort tack på förhand// Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Det lönar sig att vara prismedveten.

Mercruiserns oljefilter var mer en dubbelt dyrare som Quicksilver, for med ett sådant filter till den lokala biltillbehörs affären bär dom rev bort Quicksilver dekalen och under stod det Fram ett av dom största filtertillvärkarna i värden, samma sak gäller bränslefilter , zink och olja 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Handlade av drev.se i vintras.

Bra priser och snabb service.

 

Fast det vågar man väl inte säga på det här forumet.

Här får man ju bara gnälla...  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var verkligen bra priser på zinkar hos drev.se, lika glad blir man när man jämför filter.

Tag med de filter du behöver byta till en velsorterad reservdelshandlare så plockar dom fram rätt modeller av lika hög kvalitet till halva priset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, jag tackar för hjälpen.

 

Har en undran till. Har hört att det är viktigt att använda exakt likadan olja (märke, sort) som har funnits i motorn under tidigare år. Detta för att motorn ska trivas och inte sluka den nya oljan. Är det någon som vet hur mycket relevans det finns i detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har inte en aning om vilket fabrikat som använts tidigare. Oljediskusioner brukar kunna bli långa, men min erfarenhet från både båten och bilklubbar jag är med i är att välja en olja som klarar motortillverkarens krav, vilket innebär att du kan välja nästan vilken som hellst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...