Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
erikbehappy

Sötvattenskylning

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har hört att sötvattenskylning gör att många motorer går varma och blir överhettade. Stämmer det? Skall man istället låta saltvattenskylningen bestå istället för att byta mot/till sötvattenskylning?

 

Hälsningar

 

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftermonterad sötvattenkylning har en förmåga att bli igentäppt av gamla rostflagor som frigjorts efter att det varit saltvatten i kanalerna. Det går ganska fort att få värmeväxlare och pumpar igengrodda om man inte gör rent kanalerna noga innan man eftermonterar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Funderar också på sötvattenkylning.

Funkar det inte bra med ett filter som man kan rengöra?

 

Mvh

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bra att kolla vattenflödena.
 
Sjövattenpumpen kan efter 20 år vara sliten och ge för lite till värmeväxlaren. Kolla att sjövattnet som går till avgaskröken inte är hett. Ska vara ljumt.
 
Med en värmeväxlare som ger kallt glykolvatten blir det inte så stor skillnad mot att sjövattnet går direkt till motorns kylkanaler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Tack för era svar. Den nya ännu ej använda sötvattenskylning jag har heter Martec. (har någon erfarenhet av detta fabrikat?)

 

Den var egentligen avsedd för en inombordsmotor på ca 5 hk, men nu har jag skaffat en större motor på nära 10 hk...frågan är om en sötvattenskylning måste vara dimensionerad till motorns storlek för att kyla ordentligt??

 

Kanske är det bäst trots allt att låta saltvattenskylningen bestå.

 

// Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 10hk helt ny ...så OK ..men annars ...NIX på med sötvattenkylningen !!

 

Som sakt, bara problem

(om man har otur , och det har ju alla ....hahahah) !!

 

JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha motorn i många år så montera värmeväxlaren. Du får även ett högre värde vid försäljning om du har haft glykolkylning sedan motorn var ny. Martecen räcker till mycket större motorer så bekymra dig inte om funktionen.
 
Du kan dessutom montera gångvärme och VV-beredare och motorn går varmare med en termostat med högre öppnngstemperatur (som du bör montera). Saltvattenstermostater har en lägre temperatur för att inte kristallisera salt i kylkanaler.
 
Har du redan en Martecvärmeväxlare är det självklart att du ska montera den.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och råd!

 

Bra.

 

Motorn är visserligen gammal men ändå ok.

 

Fördelarna med sötvattenskylningen tycks fler !

 

Nu kör jag på den linjen, när jag ändå har en ny kylning.

 

// Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag monterade en Martec sötvattenkyl på VPD MD 11c för två år sedan. En kylkanal hade rostat igenom i en topp så jag tog bort cylindrarna, packade om, rengjorde kanalerna och bytte den defekta toppen. Efter detta hade jag i början haft lite flagor i filtret men aldrig något stopp. Spolade igenom systemet ett par gånger i början för att vara på säkra sidan men allt har fungerat perfekt hela tiden. Motorn har alltså varit sjövattenkyld hela tiden sedan -78

//Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. Låter bra. Jag har inte en

 

 

Volvo Penta utan en Sabb, men det skall inte vara

 

någon skillnad. Jag provar !

 

// Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Volvo Penta MD7B med Martec sötvattenkylning. eldriven cirkulationspump. Tycker systemet verkar funka alldeles utmärkt. Smidigt att kunna koppla in defrosterelement direkt på slingan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenkylning är betydligt skonsammare än råvattenkylning. I båda fallen måste man se till att hålla kylkanalerna rena men det är betydligt lättare med ett slutet system eftersom det inte rostar och inte suger i sig skräp från sjön. Dessutom torde en sötvattenkyld motor gå på en jämnare och bättre temperatur då sjövattnet har en tendens att vara alltför kallt. Ofta kommer inte råvattenkylda motorer upp i rätt driftstemperatur.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra synpunkter.

 

Eftersom jag har en öppen båt har jag inte användning

för defroster, kanske inte gångvärme heller, men det

är ju positiva vinster med sötvattenskylning.

 

Jag kommer att montera sötvattenskylningen

när motorn blivit installerad.

 

Mvh // Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Nya rön:

 

Idag pratade jag med en kunnig inom området dvs en som

var duktig på Sabb motorer. Han avrådde att montera sötvattenskylning

på en äldre motor som varit saltvattenskyld. Då låssnar

tydligen vanligtvis massa smutspartiklar som annars sitter fast.

vilket får konsekvenser. Man kan då få byta foder i motorn.

Det är vanligt på båtar som gått i

saltvatten och som säljs och senare brukas i sjöar, tex Vänern.

Men man måste nog kolla

vad som gäller för sitt eget motorfabrikat.

 

// Erik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...