erikbehappy 0 Postad 20 Mars , 2007 Hej Jag har hört att sötvattenskylning gör att många motorer går varma och blir överhettade. Stämmer det? Skall man istället låta saltvattenskylningen bestå istället för att byta mot/till sötvattenskylning? Hälsningar Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 20 Mars , 2007 Eftermonterad sötvattenkylning har en förmåga att bli igentäppt av gamla rostflagor som frigjorts efter att det varit saltvatten i kanalerna. Det går ganska fort att få värmeväxlare och pumpar igengrodda om man inte gör rent kanalerna noga innan man eftermonterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 20 Mars , 2007 Hej. Funderar också på sötvattenkylning. Funkar det inte bra med ett filter som man kan rengöra? Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Mars , 2007 Bra att kolla vattenflödena. Sjövattenpumpen kan efter 20 år vara sliten och ge för lite till värmeväxlaren. Kolla att sjövattnet som går till avgaskröken inte är hett. Ska vara ljumt. Med en värmeväxlare som ger kallt glykolvatten blir det inte så stor skillnad mot att sjövattnet går direkt till motorns kylkanaler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikbehappy 0 Postad 21 Mars , 2007 Hej igen Tack för era svar. Den nya ännu ej använda sötvattenskylning jag har heter Martec. (har någon erfarenhet av detta fabrikat?) Den var egentligen avsedd för en inombordsmotor på ca 5 hk, men nu har jag skaffat en större motor på nära 10 hk...frågan är om en sötvattenskylning måste vara dimensionerad till motorns storlek för att kyla ordentligt?? Kanske är det bäst trots allt att låta saltvattenskylningen bestå. // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Mars , 2007 Är 10hk helt ny ...så OK ..men annars ...NIX på med sötvattenkylningen !! Som sakt, bara problem (om man har otur , och det har ju alla ....hahahah) !! JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Mars , 2007 Vill du ha motorn i många år så montera värmeväxlaren. Du får även ett högre värde vid försäljning om du har haft glykolkylning sedan motorn var ny. Martecen räcker till mycket större motorer så bekymra dig inte om funktionen. Du kan dessutom montera gångvärme och VV-beredare och motorn går varmare med en termostat med högre öppnngstemperatur (som du bör montera). Saltvattenstermostater har en lägre temperatur för att inte kristallisera salt i kylkanaler. Har du redan en Martecvärmeväxlare är det självklart att du ska montera den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikbehappy 0 Postad 21 Mars , 2007 Tack för tips och råd! Bra. Motorn är visserligen gammal men ändå ok. Fördelarna med sötvattenskylningen tycks fler ! Nu kör jag på den linjen, när jag ändå har en ny kylning. // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 21 Mars , 2007 Hej! Jag monterade en Martec sötvattenkyl på VPD MD 11c för två år sedan. En kylkanal hade rostat igenom i en topp så jag tog bort cylindrarna, packade om, rengjorde kanalerna och bytte den defekta toppen. Efter detta hade jag i början haft lite flagor i filtret men aldrig något stopp. Spolade igenom systemet ett par gånger i början för att vara på säkra sidan men allt har fungerat perfekt hela tiden. Motorn har alltså varit sjövattenkyld hela tiden sedan -78 //Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikbehappy 0 Postad 21 Mars , 2007 Tackar för tipset. Låter bra. Jag har inte en Volvo Penta utan en Sabb, men det skall inte vara någon skillnad. Jag provar ! // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 21 Mars , 2007 Jag har en Volvo Penta MD7B med Martec sötvattenkylning. eldriven cirkulationspump. Tycker systemet verkar funka alldeles utmärkt. Smidigt att kunna koppla in defrosterelement direkt på slingan också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 23 Mars , 2007 Sötvattenkylning är betydligt skonsammare än råvattenkylning. I båda fallen måste man se till att hålla kylkanalerna rena men det är betydligt lättare med ett slutet system eftersom det inte rostar och inte suger i sig skräp från sjön. Dessutom torde en sötvattenkyld motor gå på en jämnare och bättre temperatur då sjövattnet har en tendens att vara alltför kallt. Ofta kommer inte råvattenkylda motorer upp i rätt driftstemperatur. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikbehappy 0 Postad 24 Mars , 2007 Tack för många bra synpunkter. Eftersom jag har en öppen båt har jag inte användning för defroster, kanske inte gångvärme heller, men det är ju positiva vinster med sötvattenskylning. Jag kommer att montera sötvattenskylningen när motorn blivit installerad. Mvh // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikbehappy 0 Postad 27 Mars , 2007 Hej igen Nya rön: Idag pratade jag med en kunnig inom området dvs en som var duktig på Sabb motorer. Han avrådde att montera sötvattenskylning på en äldre motor som varit saltvattenskyld. Då låssnar tydligen vanligtvis massa smutspartiklar som annars sitter fast. vilket får konsekvenser. Man kan då få byta foder i motorn. Det är vanligt på båtar som gått i saltvatten och som säljs och senare brukas i sjöar, tex Vänern. Men man måste nog kolla vad som gäller för sitt eget motorfabrikat. // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser