Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst Anders

Hur hålla planing?

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Har en Uttern 520 ht med Yamaha 70 HK(1995) som jag tycker tappar planing i lite för hög fart, ca 18-20 knop. För att den skall gå riktigt bra krävs ca 22 knop. Vad kan jag göra för att kunna hålla planing vid lägre fart??. Motorn varvar ca 6 000 (500 varv för högt) på topp med en fart av 29 knop. Är trimplan rätt medicin eller är det annan propeller som gäller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danken

Jag skule tro att du vinner mycket om du får tag på en lämplig propeller. Köp en rostfri med cupp som nog är det bästa i ditt fall. Trimplan vet jag inte egentligen, det gör nog några knop till skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst staffan

Har själv samma båt och motor. Hade samma varvtal och toppfart, men bytte till propeller med större stigning. Nu varvar den som max 5700-5800 vid ca 30-31 knop (ensam). Det verkar vara en bra kompromiss, för vi kan ändå vara två familjer, 4 vuxna och 4 barn och orka upp i ca 27 knop, även om det går trögt upp i plan. Jag har dock samma problem med hög planingströskel, och funderar en del på trimplan, för att öka bärigheten i aktern.

Läste i annat inlägg om någon som barlastat med sandsäckar i ankarstuven i fram, men jag har inget problem att hitta bra gångläge, bara man använder hydraultrimmet, och tiltar upp lite lagom för ökad fart, på gränsen till gungningstendenser.

Mejla mej så kan jag kolla propellerns mått exakt, åker du sällan med tung last så kan du gå ett steg längre med stigningen än jag har för att få ner varvtalet/ få ökad toppfart.

PS. du har väl tömt lufttankarna på ev vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan Alm

Hej !Har en Uttern 520DC-80 med en Mercury v6 150hk.

Har hydraliska trimplan(Insta trim) .

Samt en Balestic 21 stålprop motor hissad 2,5cm

Båten håller planingen mycket bra trots en stormotor

men man får köra med förstånd maxar ca50knop

är helt underbar att köra i normala farter.

Båten är inte förstärkt denna motor har suttit på sedan 1984

jag är 2:a ägaren.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
150 Hk !! Det lät häftigt !! Blir den inte baktung ??? Tycker ofta att min 70 Hk på 105 kg känns baktung !! Men trimplanen kanske bidrar till bättre bärighet ???

Jag har iallafall bytt till 17-tums propp och fått ner toppvarvet ca 500 varv och toppfarten har ökat till ca 31 knop. Dessutom så har jag hittat en lagom marschfart vid 4 500 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej med trimplan kan du hålla planing en 5 knop under det du gör idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...