asloke 0 Postad 20 Mars , 2007 Har så gott som köpt en sea cat nu.. nu undrar jag hur det är att segla en sån till medelhavet havsvägen,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 20 Mars , 2007 Blött, obekvämt, trångt och långsamt är ord som jag kommer att tänka på. Fast jag kan ha fel förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 20 Mars , 2007 Obekvämt, trångt, kanske även långsamt kan jag leva med, men blött låter tråkigare.. hoppas du har fel då.. Men långsamt, som jag förstår så är en sea cat ganska snabb båt i 6-7 metersklassen, som seglar bra när det blåser och är vågigt... men jag kan ha fel jag också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 20 Mars , 2007 Kolla här om båtar för långsegling, http://www.dromresan.com/bat/index.shtml Där finns lite hur du skall tänka vid båtval. Tips, försök att spara lite mer pengar och leta efter en Havsfidra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 20 Mars , 2007 Nej,, den verkar vara riktigt långsam och usel på kryss också,, så den passar inte riktigt, om den skulle va bra på kryss och en aning lättare kanske då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 20 Mars , 2007 Fundera så här med Seacaten: Hur skulle den klara en överbrytande våg som slår över båten akterifrån i full kraft i sittbrunnen. Skulle den flyta då? Sittbrunnen är stor, ganska djup, flytförmågan sådär. Djup sittbrunn, funkar självlänsarna vid vattenfylld brunn? Utombordare, hur funkar den i tidvattenströmmar? Stora rutor i gummiramar som kan tryckas in i ruffen av brottsjöar. Jag kan inte mycket om långfärdsbåtar, men personligen skulle Seacaten vara en av de sista båtarna jag skulle välja för det ändanmålet. Skärgårdssegling, utan att tveka - öppnare vatten, vete f-n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 21 Mars , 2007 Ok ja fattar, men konstruktionen verkar ändå ganska robust, däremot varför en utombordare skulle funka sämre än en innombordare i tidvattenströmmar, hänger ja inte på, propeller som propeller, har väll ingen betydelse om den sitter på en innom eller utombordare, orginal så tror ja sea caten hade den som en inkapslad utombordare, men dom flesta har satt den på sidan pga bättre utrymmen,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 21 Mars , 2007 Inte bara bättre utrymmen, motorbrunn (som även finns på min båt, IF m fl) är en dålig konstruktion och används sällan. Appropå utombordare vs inombordare: - Tänk på propellerstorleken hos inombordaren. Hur mycket kraft kan du få ner i vattnet med en sådan jämfört med den större inombordarpropellern. Det är en sak för att kunna ta sig ut och in ur vikar i skärgården i fint väder, men i hård motvind, motströmmar etc skulle jag inte vilja förlita min på en snurra. - Tänk på vad som händer vid lite sjö. Jag garantrar dig att propellern kommer att vispa i luften. En inombordare har djupare monterad propeller. En sak till jag kom att tänka på angående båtvalet. Du säger att den går att stuva mycket. Vad basera du det på, hur mycket stuvutrymmen som finns, eller har du funderat på hur den seglar om du lastar ner den med låt säga en decimeter i vattenlinjen - lätt gjort med vatten, mat, bränsle etc som väger en hel del. Ligger kanten på skrovet fritt vid krängning under segling, eller är det lätt att segla in vatten i båten? Läste i 500 segelbåtar... av Curt Gelin står det också att båten seglar vingligt. Det är inte en bra beskrivning på hur en båt skall vara för att det skall fungera bra att segla båten med vindroder. Men, jag är inte ute efter att krossa din dröm. Köp Seacaten, testa den lite i hårt väder i skärgården, kanske segla till Gotland, Danmark etc med båten fullastat och se om detta är båten för din drömresa. Om den inte motsvarar dina krav är den lättsåld, och du är en erfarenhet rikare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 21 Mars , 2007 Ja köpte den nyss,, Som sagt det där med att kunna lasta den mer än en långkölad båt med lika stort skrov, men som väger 3-400 kg mer,, verkar ju ganska logiskt, menar ett skrov som är 6 meter långt och två meter brett har en viss bärighet i sin uppbyggnad, självklart har ett skrov som är 2,4 meter brett mer bärighet än ett på 2,0 meter, men mer rätt blir det ju om man tar bredd och längd i vattenlinjen när man jämnför, en löngkölad båt blir lättare överlastad, dvs, ligger djupare i vattnet eftersom den från början redan väger mer.. logiskt tycker ja, men testa den (sea caten) är precis vad jag ska göra, möjligheten att jämnföra med någon annan båt kommer jag nog inte att ha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 21 Mars , 2007 Den här båten blev det http://www.blocket.se/vi/11253005.htm?ca=11_s Ska bara målas med bottenfärg, sen försöka övertala hamn personalen att slänga i den i slutet av denna månad i stället för i slutet av nästa, som tydligen är brukligt, måste ju hinna testa den Fyrtaktmotorn verkar väldigt fin.. ska bli spännande att testa, gubben som sålde ska hjälpa till att resa masten eftersom jag inte kan segla, hisssa seglet och sedan får vi se var vinden blåser, ska bli spännande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 21 Mars , 2007 Fick precis veta att hamnavgiften utanför rom ligger på 600,,, Euro om dagen!!!!!!!! Det är ju inte ens i närheten av det här solsystemet, inte ens i närheten av den här galaxen... på svaj, på svaj, på svaj är väll det ända sättet då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 21 Mars , 2007 Har jag mycket svårt att tro!För dessa pengar får man ju en hyffsad hotellsvit. Kostar det 60euro så är det mycket pengar det med... men dock inte lika orimligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 22 Mars , 2007 Var ska du ligga någonstans, monte carlo under F1 veckan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 22 Mars , 2007 Nej, det är väll, kanske ca: 20 minuter från ostia, med buss, trvjannik eller nåt sånt hette det, det är långgrunt överallt så jag kan tänka mej att finns det nån hamnplats i närheten så blir det tajt om platser, hård konkurens, bor väll en ca:a skulle ja tro, 3 milj invånare i rom, och en hel del andra människor runt medelhavet att alla vägar bär till rom heter det ju. men första reaktionen, var att det ör ju omöjligt. men ändå finns det en del logik i det om man tänker efter.. jag har då inte sett nån hamn där, gått ca 1-2 km på stranden åt ena hållet och ca: 10-15 åt andra hållet, men inte sett skymten av nån hamn, bara långgrund sandstrand, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 22 Mars , 2007 På planete jorden som består av största delen vatten och svävar i rymden snurrandes kring solen och sin egen axel seglar det runt små segelbåtar slipade lackade och polerade i dom flesta fall Undrar hur förbipasserande rymdvarelser ser på det hela, dom måste ju tycka att vi är helt puckade i hjärnroten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 23 Mars , 2007 Hej Asloke. Jag hade en seacat i flera år. Det finns ju utrymme att stuva en del iden tack vare stora motorrummet i aktern, men den saknar ju kölsvin och utrymme i ruffen. Den är bökig på slören svår att få att styra på kurs. Och tyvärr är det så att det krävs inte mycket sjö för att motorn skall vispa luft. Däremot upplevde jag att den tål en hel del. Revar man så tål den nästan vilken vind som helst och känns trygg. Båten, tycker jag, också har en stark konstruktion men väger för lite. Om man skall fundera på hur mycket det går att lasta kan man fundera på % av totala vikten. Om du packar för 200 kg (vilket är mkt lite på långfärd) så blir det cirka 20% av båtens vikt, dvs påverkar nog enhel del. 200 kg på en Amigo, vilket är båten jag kanske valt i samma storlek, blir 10%, dvs du kan lasta mer eller få en båt som bär vikten bättre. Jag älskade min Sea cat och saknar den också (ibland) men inte på för långa färder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 24 Mars , 2007 Hej Eustace Ok men hur mycket kan man lasta innan den sjunker, om skrovet är av samma storlek, längd bredd, som jag förstår borde man kunna lasta den lättaste båten mest innan den sjunker. Och varför släpa runt på en stor massa som man ändå inte kan tex äta, ett annat förslag är väll i så fall att det ryms mer pannkakssmet i kölen på en långkölad båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 25 Mars , 2007 Ska du bara äta pannkakor (eller smet)?Oavsett vilken båt så kan du lasta mycket utan att båten i lugnt väder och sjö sjunker, men en överlastad båt kommer att få andra egenskaper vilket, kanske inte är så trevligt i det långa loppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 25 Mars , 2007 Jo visst är det så,, en del otrevligheter har man ju räknat med så att säga, tex som att slå i skallen i taket i avsaknad av ståhöjd, kanske till och med att porta pottin välter ut på golvet när man ligger och sover.. sådant kan man ta, det man bör undvika är brand ombord och mer eller mindre direkt livshotande saker... om möjligt äta pannkakor, om nödvändigt går väll även smet ner.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser