Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
tholakers

B30 startar ej!!!!!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med min B30 som ej vill starta, det började innan upptag förra säsongen då den stått i 1 månad, var stora problem och det gick en burk startgas för att få igång den igen, efter detta har jag inte lyckats och får alltså inte den till att starta nu.

Motorn går runt som han ska men han vill inte tända till, jag provar med startgas och det hjälper bara så mycket att den vill tända men slutar omgående igen, vore tacksam om någon kan ge några tips på vad jag skall titta på, jag har blåst ur bränsle slangar, jag har kontrollerat pumpen som verkar fungera,

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vid fördelaren, låter som tändningen ligger fel eller att gnistan fallerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du kompression, gnista och bränsle så skall motorn starta!

 

Titta på stiften ifall dessa är blöta efter det att du gjort ett startförsök. Ifall de är torra kommer det ingen soppa och då kan ju motorn inte starta. Då är det bara att hitta felet.

 

 

Är tändstiften blöta, testa att du har komp genom att  ex trycka ett träskaft mot resp tändstifts gänga (under det att du kör på startmotorn) Hör du hur startmotorn periodvis går tyngre så har du komp.

 

 

Testa sedan att du får gnista genom att sätta fast tändstiften i tändhattarna och jorda stiften mot blocket. När du nu kör på startmotorn skall det spraka med jämna mellanrum. Har du nu gnista på alla 6 stiften så är det bara att kontrollera ifall gnistan kommer på rätt ställe. Detta gör du genom att sätta en fast nyckel på vevaxeln, vrid motorn sakta åt samma håll som den snurrade när du körde med startmotorn. Med tändningen på så skall det komma en gnista på ettan vid ungefär 10 grader före ÖD. Är allt detta rätt så skall motorn bara gå!!!! mvh/Nitro 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

se du till att den får soppa så problemet löst. soppafilter, backventiler, förgasarskit.  den går ju på gas så komp,gnista mm har den isåfall.

bara dieslar går på gas utan gnista eller glöd 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag skall gå hem och göra komp prov ikväll, testar även så att det finns gnista.

Jag återkommer imorgon hur det gick.

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Du kan nog utgå från att du har gnista o komp eftersom motorn går på gasen. Håller med om att det nog är filter el eventuella backventiler. Lättast är ju att ta av bränsleslangen fr förgasare o köra några varv på startmotorn. Kommer det soppa där så får du leta vidare i förgasaren, göra ren mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kontrollerade komp på alla cylindrar igår det såg ut så här.

 

1 9,0

2. 10,0

3. 11,5

4. 10,5

5. 8,5

6 7,5

Det ligger inte jämnt och jag undrar vad detta tyder på? jag tittade på tändstiften och det var ingen vacker syn, 1-3 var något blöta 4-6 torra.

Tändstiften var av märket Chamion  RL82YCC, skall man köpa likadana eller finns det andra som ni vet är bättre?

tacksam för svar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ringarna tätar alltid bättre i blöta lopp, motorn var väl kall också?

 

Leta upp någon kompis som skruvat lite ge honom eller henne några minuter ifred med motorn och sen går den perfekt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord!

 

det stämmer motorn var kall, jag skall försöka få tag i någon som kan titta på den.

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När du letar kompis tala om för vederbörande vilka förgasare det sitter, är det su eller stromberg så ta med en skvätt atf olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även brytaravståndet om har sådana det är viktigt då jag har erfarenhet av detta på bilmotorn. Skall vara 0,25 mm.
Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här såg tändstiften ut från vänster 1-3 är dom svarta och lite blöta, resten är svarta men inte blöta.

Skall köpa nya idag och har hittat likadana för 52kr st, jag antar att dom inte finns på biltema då jag inte kunde se detta i deras katalog.

Mvh Thomas

post-2339-1394234976,1997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

varför byta något som ser bra ut, dessa kan inte ha gått många timmar.

vill du bli av med 300spänn så lägg dem enklast i ett kuvärt och posta dem till mig.

 

Någon nämde brytaravståndet visst kan det var mycket fördelar glapp mm men gör så här dra runt motorn sakta för hand med tändningen på och  utan lock titta ner sprätter det en gnista är allt ok gör det inte det trots att brytarna öppnar och stänger så har du elfel, har varit med  om att lilla sladden till lågpris brytare ibland slutat leda, spök fel.     men den går ju på gas så gnista har du däremot ger ena förgasaren av stiften att döma ingen soppa, lyft upp vacumkolven kärvar den????  finns det ingen chok moj som låsnat på ena förgasaren eller har nålventilen fastnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där,,

 

köp min B-30 för en fin peng, du får en fin tgb-11 med på köpet, avställd sen årsskiftet, sök på tgb-11 så får du se vad det är..21.gif\ Ska vi säga 25,000 inga diskusioner, köpte den för ca, 30,000 tusen i sommras, lagt ut en hel del, och lackat om den totalt värde blir sammantaget ca: 40,000, men du får den för 25,000, motorn går skit bra och är råstark, med lågvarvs kamaxel rejält vrid (nästan fullt) vid 1500 v/m, som håller i sej hela varv registret...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vilken svikare att sälja en sån pärla bara för att göra båtskrot av na.

post-15930-1394234976,4563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du har på bilden är en ombyggd gammel valp, tgb-11 är den efterföljande och lite större, med bättre terräng egenskaper som diffspärr på alla 4 hjulen, 38 cm markfrigång på lägsta pungten mellan axlarna,,

 

jo ja håller med7.gif\ skäms på mej, men jag har tröttnat ur och fått upp ett intresse för segelbåtar istället.. och den ända likheten är just motorn,, så kan den köra i 70 cm vatten utan att man ens blir blöt om fötterna, sätter man på snorkel(ej orginal) så kan man köra tills vattnet kommer upp till näsborrarna.. bra hamnmobil alltså,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Japp det är en C202 ungersbyggd som troligen är en av de valpar som rullat längs i landet, var min reskamrat under 10 år, bilden just tagen innan den ställdes undan och glömdes bort. Du vet väl att de flyter både valpen och 11an har funnits med propeller i kraftutaget.

post-15930-1394234977,0359_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte luras,smiley-innocent.gif\ Flyter gör den inte.., I allafall inte i orginalutförande.. den saken är fullständigt klar... En drunknad köpare på mitt samvete, det vill ja inte! ha.. Däremot är det dags för den att byta ägare, helst då en som vet nåt om bilar eller i allafall är interesserad, denna bil är väldigt robust och lättlagad om nåt mot förmodan skulle gå sönder, vilket det inte gör om man sköter grejorna rätt. Tar sej fram där man knappt kan gå 80% backtagningsförmåga tex. Ny olja i alla axlar och knutar, fettsprutad, i alla nipplar, ny olja i växellådorna. totalt över 20 liter olika oljor bytta.. nylackad rollad Tar en last på 900 kg och kan köras på B-körkort, lastbilsreggad och befriad från skatt, försäkringen ligger på strax över 100 kr månad..

Bensinförbrukning 40-50 km/h ca:1,5 L mil,  70 km/h ca: 1,7,1,8 L mil, däremot i 100 km/h drar det upp emot 3,5 L Mil vilket också är nära maxfart. Tar 6 passagerare förare, OSV,OSV,  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag försökte få min äldre och skattebefriad men det gick inte så min är svindyr att äga för dieselskatten, men med Xd3te motorn lågtrycksturbo och intercooler samt eget växelådsbygge med 5 högväxlar och 16 procent överdrift så går den som vilken modern bil som helst, toppat den har ingen vågat gjort, det finns mer att ge när när visan fastnat på nollspiken efter varvning,  omkörningar på motorväg är i alla fall inga problem.    Så min blir sparad tills den blir skattebefriad.

 

Sälj du motorn lägg sen en helg och skrota en peugote och bulta en grejerna så har du bra och trevlig bil som inte surplar 3,5 liter på motorväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! kolla gnistan på alla stift. viktigt! kör med startgas under tiden du kör med startmorton. inte innan. fukt i fördelaren.? brytaravstånd? kolla.lycka till. hör gärna av dig. ps. gamla tändkablar ??? ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja! hur gick det med hyvelbänken b-30:an med startproblem i mars -07??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...