Affe44 0 Postad 20 Mars , 2007 En liten fråga till den samlade kompetensen ... Gäller min militära skeppar examen?? Tog den i Härnösand på -80 talet, körde 200 båt och Mabs ( minarbetsbåt 16 meter lång) samt MULA.... Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Mars , 2007 Militären har ingen specifik skepparexamen, tog själv skepparexamen 81 i flottan och på den framgår ingenting om att den inte skulle gälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 20 Mars , 2007 Hej Om du har papper på den kan du få den konverterad till skeppare klass 8 eller vad det heter, men då måste du ha arbetsintyg som styrker antl. timmar osv. MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 20 Mars , 2007 Jag fick min skepparexamen redovisad på Betyget man fick ihanden vid muck ingen bok i handen.. bara att jag erlagt godkändexamen .. det gick i allafall att hyra båt med det 1983... men jag tänkte mest på de nya eventuella regler som kommer att gälla med olika båtkörkort i olika klasser.. Samma sak med VHF kurser mm har ju gjort allt i VHF väg ... Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 April , 2007 Vad menas med Militär skepparexamen?Själv läste jag in kursen för det som då hette yrkesskeppare. Examinerades av militären vid KA5 i Härnösand och fick ett gulligt litet papper som heter just yrkesskepparexamen.Om man sedan har praktik med lämplig båt och tid så kan man få Skepparbrev och har då rätt att yrkesmässigt framföra stora båtar/fartyg. Förr krävdes Skepparexamen för att framföra båt över 12 meter eller 4 m bredd om jag minns rätt. Vet ej hur det är med dagens kustskeppar papper som man kan få från nån kvällskurs hos studieförbunden. Att denna militär skepparexamen till sitt innehåll och kvalite inte skulle räcka till för det som idag heter Kustskeppare är rena nojan. Det är snarare tvärt om. I mitt tycke är det alldeles för lätt att få den via studieförbunden och de varierar i kvalite, jag har jämfört. HälsnKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser