Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
gost

Durkbyte! - torka balkar?

Rekommendera Poster

Har nu sågat bort den gamla durken, rivit ut allt fuktigt skum, det som är min fråga är de längsgående balkarna - heter det skott? jaja i alla fall de längsgående, det är 4 st ca 100-200mm höga 20mm breda inplastade med glasfiber. Dessa är fuktiga, tänkte slipa bort glasfibern på ovansidan för att de ska torka, sen bygga på dessa ca 20-30mm, samt plasta. Detta pga att golvet kommer lite högre, tror ni det funkar? - de är altså inte ruttna - bara fuktiga - kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som torkat sina balkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, på din senare fråga. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


nej aktar mig för surnande plastbåtar som bara blir tyngre med åren.

Tror att ju mer du leter ju mer kommer du hitta att byta så sätt en gräns annars blir det till att elda upp skräpet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du verkar ju inte ha tummen mitt i handen till synes på ditt projekt. Om du har tid tycker jag att du skulle byta ut balkarna helt och passa på att täta med nån sorts fuktspärr hela vägen. Dokumentera arbetet med digitalkamera bränn ut på skiva och spara kvitton. Fatta vad skönt att se nåt sånt när man skall köpa en begagnad båt.

Snygg båt för övrigt.. Blir nog en pärla i sommar.1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, du har rätt - kanske lika bra att byta dem på en gång, så allt blir gjort på riktigt,dvs kapa dem ca 1cm från botten, så man får ett spår kvar som man bara kan stoppa ner nya i, sen plasta in dem helt. Frågan är vad man skall använda för material? - plywood? impregnerat trä?, obehandlat? eller lackat? Jag tänker att durken vill man ju skruva fast lite, inte så bra i plywood, blir ju från fel håll, impregnerat brukar vara skitvirke utan hållfasthet, lackat kanske plasten fäster dåligt på?, då återstår bara obehandlat - kommentarer?


Bifogar i alla fall en bild på hur det set ut just nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid gå till en träfirma och leta upp trä av bra kvalité och be dem impregnera det åt dig. Om det finns någon som gör sånt i närheten där du bor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så, efter många turer fram och tillbaka om bästa lösningen, (va även inne på U-balkar av aluminium att lägga ovanpå balkarna samt skruva fast i rätt höjd,) har jag nu provat min kommand lösning.

 

Det som skett nu är att jag kapade balkarna ca 2-3cm för att de ska torka bättre samt om träet blivit dåligt, gjort de hyfsat plana, samt idag provat att lägga en tryckt 21X95 av bättre kvalité (ej Byggmax) på höjden ovanpå som jag skruvar och limmar med puruetanlim, samt plastar fast, sen hyvlar till rätt höjd, denna lösning får det bli! Då de gamla balkarna klarat sig bättre än jag trodde. Bifogar en bild på mitt prov

 


post-24608-1394234979,9723_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bygger ju en ny båt!! Inte illa/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt var balkarna mer eller mindre genomruttna så det blev till att dra av dem jäms med skrovet så nära det gick. Blev ca 1-2 cm kant av glasfiberplast kvar. Lagom för att sätta de nya balkarna på plats och fästa den nya plasten mot.
Eftersom jag plastade in allt trä helt och hållet fick det duga med vanligt virke från brädgården. Tror att dimensionen var 22 x 190 x drygt 3m.
Har skrivit lite om det i min loggbok nu: http://www.maringuiden.se/u/demoniak/;action=loggbok 

post-4973-1394234981,5616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ha stått med kapade balkar i ca 2 veckor utan press, nu verkar balkarna torkat, blir till att fortsätta bygga upp durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...