affelotta 0 Postad 19 Mars , 2007 En fundering som har poppat upp i huvudet! VARFÖR använder folk så mycket bil prylar i båtar? Jag menar om man inte har råd att fixa sin båt på rätt sätt och sedan säljer den, varför förklarar man inte då att vissa saker är inte som det ska. Jag hamnade i sjönöd väldigt långt ute i öresund (Malmö) på väg till Råå för att den förra ägaren inte var ärlig nog att säga att toppen var sprucken!!! Sedan när jag ska renovera båten så hittar jag bara en massa bilslangar och dyligt! Jag själv skulle aldrig våga släppa ut någon till havs om jag inte var säker på båtens skick! Men det är kanske bara jag *suck* Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 19 Mars , 2007 Kunde du se att toppen var sprucken? Om inte är väl det ett dålt fel som förre ägaren SKALL upplysa dig om och är skyldig att betala renoveringen. När hände detta? Iår? Om inte varför kommer du med detta nu? Det gäller ju som ALLA skriver här att skicket är det viktigaste när du köper en begagnad båt. Anlitade du inte besiktningsman? Såg inte han/hon detta? Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 19 Mars , 2007 Nej det var förra året men motorn kom precis hem från renoveringen. Det kostade en hel del. Varför jag kommer med detta nu var mest för att skriva av mej för att det var en stor besvikelse! Sedan jag lyfte in den igen har jag hittat en massa andra fel som jag retar mej på. Jag vet och såg att oljan var precis ny. Varför? Jo för att han hade sett att det fanns vatten i den. Men allting är mitt fel för att drömmen var för stor för att neka! Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Mars , 2007 Sprucken topp på en båtmotor är väl en sak, har väl generellt inget med bil att göra ? Bilslangar är väl ingen egen varugrupp som utesluter användandet i båt, snarare tvärtom (vältestat, sålt i minst hundratusentals exemplar och båtmiljön är väl oftast enklare (mitt motorrum i båten har inget skit från extern miljö typ salt/vinter, slangarna ska bara klara värme/kyla och båda dessa värden är i vart fall i min båt normalt klart under vad en bils slangar regelmässigt utsätts för. Finns det verkligen båtslang ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 19 Mars , 2007 Nja om inte så vet jag inte varför som skriver -för marint bruk. Jag är ganska ny på detta med en inombordare. Så jag köper bara det jag tror är det bästa. Som tex marint. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 19 Mars , 2007 Men allting är mitt fel för att drömmen var för stor för att neka! Det var ju trist, det gäller att vara lite cool när man hittat sin drömbåt, det är lätt att ryckas med och blunda för svagheter/problem. Jag hoppas du blir nöjd ändå och att vi får en fin sommar! Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 19 Mars , 2007 oooo yes Håkan. Det får kosta vad det vill (typ) Hon ska i vattnet. Tack och ja vi hoppas på en lång fin sommar. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 Mars , 2007 Tyvärr beror det ganska ofta på att man kan ta mer betalt för grejorna då... Man får kolla och göra jämförelsen själv, ofta är det samma produkt som finns för bruk på landbacken, men inte alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 20 Mars , 2007 Precis så gick jag tillväga. Jag kollade på slangarna som satt till kylningen och jämförde med kylningsslang för marin. OJ vilken skillnad. Jag har gjort samma sak på allt jag handlat till båten. Jag kam ganska snabbt fram till att det var högre kvalité på marin prylar än till bil. Beror ganska säkert på högre säkerhet. (vad jag tror) Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Mars , 2007 Men allting är mitt fel för att drömmen var för stor för att neka! Bättre att handla drömbåten och bli lite blåst än att vara klok och förståndig och sen bara fortsätta drömma i någon substitutbåt. Av felen har du ju lärt dig hur sakerna fungerar och är hopskruvade bara det är ju värt en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 20 Mars , 2007 Hmmm... Kloka ord värda att tänka på och bära med sig Tack Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser