Ironique 0 Postad 19 Mars , 2007 Vid närmare titt på värmeväxlaren i vår nyköpta begagnade båt, upptäcker jag att anoden inte alls är en anod utan en vanlig skruv utrustad med en hel del gängtejp för att passa och plugga. Hålet är betydligt mindre än för standardanoder: Invändigt mått = 5.9 mm. Själva värmeväxlaren är cylindrisk, platt i ändarna, ca 63 mm i diameter, 550 mm lång. Det finns ingen skylt som visar ursprung. Sjövattenanslutningar för in och ut är på samma sida, tillsammans med ena färskvattenanslutningen. I andra änden, tillsammans med anodanslutning sitter andra färskvattenanslutningen. Finns det ett vettigt alternativ till att borra och gänga nytt? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Mars , 2007 Att åtminstånde tala om vilken motor det handlar om ökar nog dina chanser till svar högst väsentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironique 0 Postad 20 Mars , 2007 Hehe, njä riktigt så lätt är det inte. Det fanns en anledning till att jag inte skrev med motorn. Det är en VP MD11C, och har förmodligen inget att göra med värmeväxlaren. Av dimension på anslutning för offeranod att döma tror jag det. Den slutsatsen drog jag direkt, tyckte det var ganska uppenbart, men jag kan ha fel. VP standard är konisk rörgänga 1/4 (ge mig gärna exakta uppgifter, jag är på god väg att borra och gänga nytt och behöver veta exakt vilken gängtyp det är). Visst jag kan mäta, men det vore bättre att lyssna på någon som vet. Inom parentes: Jag måste fått hjärnsläpp när jag dokumenterade hålets storlek, invändigt hål borde vara 4.9 mm. Jag är helt säker på att skruvens ytterdiameter = 6.3 mm. Om det finns någon gods för gängor lutar det åt 4.9 snarare än 5.9. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironique 0 Postad 6 April , 2007 Så. Nu har värmeväxlaren fått en påsvetsad klutch med konisk gänga så att man kan skruva dit en offeranod av standardmodell. Det var lite intressant. När jag öppnade upp växlaren, upptäckte jag att den skruv jag nämnt tidigare, var tänkt att inte bara skruvas igenom cylinderkroppen, utan även den centimeter-tjocka zinkbricka som var dold inne i. Vilken lösning! Brickan hade gott om utrymme, som gjorde att den kunde röra sig i sidled. Dessutom var ju brickan rund inne i den runda värmeväxlaren. Att skruva skruven först genom själva växlaren och sedan dessutom träffa de lösa zinkanodens gängade hål kan inte varit lätt. Jag hittade också tre toppar från impellerskovlar. /F. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser