Bongobong 0 Postad 19 Mars , 2007 Hej,Vi ska köpa GPS till vår Fjordling. Men vad ska man köpa till en båt som vi kör i 20-25 knop? Någon som kan rekomendera någon GPS? mvh Erik Senast ändrad av Bongobong | 19 mars 2007 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 19 Mars , 2007 Köp bara ett etablerat märke. Vilken du väljer är en prisfråga. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Mars , 2007 Det är en diskussion om att GPSer uppdaterar skärmen långsamt och det har varit orsak till att folk med snabba båtar kör in i bergväggar eller upp på skär. Men jag undrar jag. Man ska själv ha en såpass bra bild över var man är någonstans, vart man är på väg och vad som finns runt om så en eftersläpning på några sekunder ska inte spela roll. Och man får för guds skull inte åka runt med näsan i GPS-skärmen! Månne en sjuka för datorspelsgenerationen? :-) Jag har en ganska billig och långsam lösning med en extern GPS-puck för 500 kr till en LapTop som kör DLS (Det Levande Sjökortet) för en tusenlapp. Min marschfart är 20-22 knop. Det fungerar bra att då och då kolla upp att GPS-en och jag har samma uppfattning om var vi är. Själva körningen gör man på landmärken, öar, skär, prickar etc som man ser med ögonen, utanför och framför båten. Slutsats av min långa utläggning; Uppdateringshastigheten ska vara så snabb som möjligt, men är inte någon kritisk faktor tycker jag. (Om man inte är sjöräddning/militär som normalt blåser fram i 40 knop och måste ha så exakt information det bara går, även om det kostar mycket.) Fjordling är en mer öppen båt, med ont om kraft och ställen att sätta en LapTop. Jag skulle kika efter en vanlig stänksäkrad GPS-navigator. Köp den du har råd med med; så stor skärm som möjligt, med finesser som du begriper och men en bra känsla att inte knappar och annat tänker trilla av under användningen. Senast ändrad av Anders_St | 19 mars 2007 | 12:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 19 Mars , 2007 Min magellan klarar max 1600 km/h har jag för mig. Har dock själv max provat den i 1000 km/h och då tycket jag att den hängde med bra i grafiken. Du lurar dig om du tror att du kan ha max inzoomat och åka så fort, du måste zooma ut gör annars kommer kartan flygandes alldeles för snabbt i fönstret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 19 Mars , 2007 Jovisst klara dom farten men hur många meter hinner du färdas innan den uppdatera positionen ? Det brukar vara där skon klämmer. Kör man fort är sjökortet med mer detaljer överlägset att ha till hjälp, när man kollar vad som kommer framöver. Så egentligen ställer det inte större krav på GPSen bara på föraren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Mars , 2007 Min magellan klarar max 1600 km/h har jag för mig. *ler* det var värst vad det går undan. Mja, det finns en teoretisk begränsning i GPS-systemet. Jag tror den ligger någonstans i den storleksordningen. Kör man snabbare än så så hinner inte ens den bästa GPS-mottagaren med utan man får ingen position alls, det är intressant att veta när man är ute och typ flyger med militära jaktplan. Problemet för oss vanliga som åker fort på sjön, typ 40 knop, är att själva GPS-mottagaren inte hinner rita om skärmen tillräckligt fort så båten ligger några sekunder efter på skärmen. Det beror inte på GPS-systemet utan hur snabb den interna processorn är, billiga navigatorer har billigare och långsammare processorer. Några sekunder spelar ingen roll i segelbåts- eller snip-fart. Men om man inte tittar ut utan åker 40 knop stirrande på skärmen och tror att man är där båtsymbolen är så kan det gå illa. Fast med det beteendet kan det gå illa av fler orsaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 19 Mars , 2007 seasea.se, bryggan.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bongobong 0 Postad 19 Mars , 2007 Tack för bra feedback! Det levande sjökortet skulle nog räcka för mig. Men finns det GPSer/plottrar där man kan använda DLS eller är man tvungen att köra omkring med en ömtålig PC?mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Mars , 2007 Med DLS måste du ha en ömtålig PC, ja. Olämpligt i en Fjordling. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 20 Mars , 2007 Jag har en Nawman 5500i som jag har haft i min förra båt den funkar utmärkt även när jag kör fort 30-40knop. Nu har Nwman en ny kommer inte riktigt ihåg va den heter tror det va Nawman 5501? Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 20 Mars , 2007 Jag har en magellan eXplorist 100, den kostade 995kr inklusive frakt och moms från Addnature.com. Funkar bra som hastighetsmätare, trippmätare osv... Kan ju tillägga att det inte rör sig om en sjökortsplotter utan en vattentät handburen liten sak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 25 Mars , 2007 Jag tror det beror bara på priset (hastigheten av controllern o grafikkartan)GPSen i bilen fungerar bra i höga hastigheter,mbetydligt högre än båtens. även om det finns mer detailjer, så är farten ändå mycket lägre /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser