Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
freddie1

Fast monterad VHF = stöldbegärlig = ?

Rekommendera Poster

Jag tänkte montera en fast VHF (Silva S10) i båten genom att sätta den med Sikaflex i instrumentbrädan. Kommer tjuvarna vilja ha den? Hur gör ni andra? (att montera i bygeln är inget bra alternativ i min båt).

/Freddie

Senast ändrad av freddie1 | 19 mars 2007 | 11:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista idioten är inte född. Men marknaden för VHF är inte så stor att jag skulle oroa mig allt för mycket med tanke på att det är en S10 du har. Men som sagt osvuret är bäst. Det finns allt för många klåfingriga som inte kan skilja på mitt och ditt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft min fast monterad i en segelbåt. Men den syns ju inte som den gör på en styrpulpet på en motorbåt! Varför använda sikaflex? Kan du inte skruva i den? Eller det kanske finns någon typ av stöldkasset till den! Min har fått vara ifred i ett år nu! Jag kör med kort antenn i masten så att man inte skyltar med att man har VHF. Efterfrågan på dessa är väl inte allt för stor på svarta marknaden som tidigare skrivit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det beror lite på hur mycket det själs för övrigt i den hamn man ligger. Den hamn jag ligger i är det väldigt lite stölder och där vet jag en del som har VHF kvar i båtar och som inte blivit av med dom. (Än så länge)

Senast ändrad av Gesse | 19 mars 2007 | 15:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte tro det, jag har inte en själv så jag ska inte tala, men om du ahr lås på båten lär det inte vara något större problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen ram för infällning av den VHF:en, så i så fall får jag bygga en själv. Därför tänkte jag använda sikaflex.

Så klart finns det ingent lås i en öppen sittbrunn ;-) Har en 1,5 meter lång VHF-antenn som lär synas för tjuvarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En VHF är ju inte särskilt dyr i allmänhet (en sprillans ny i normalklassen kostar väl runt 2000 kronor) och eftermarknaden på begagnad VHF torde vara tämligen begränsad.

Har man sen en modernare variant där man programmerat in sitt MMSI-nummer (vilket så vitt jag begriper inte kan ändras/raderas på ett enkelt sätt) så borde väl stöldrisken minska dramatiskt (om dom som stjäl sådant är någorlunda pålästa..vilket naturligtvis inte alla tjyvar är..men då kan man ju alltid vid ett senare tillfälle ringa upp sin stulna VHF och ta ett snack med köparen 2.gif\).

Min personliga bedömning är att en VHF inte är särskilt stöldbegärlig, och särskilt inte om den sitter någorlunda fast monterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller själv på och kollar upp detta med stöldkasset eller liknande till VHF, inte hittat nåt, vilket torde innebära att det inte finns nån efterfrågan på detta, kan vara handelns svar på att det inte är en stöldbegärlig vara, bara den stollen som kliver ombord i jakt efter stöldgods vet det också, det är nog tveksamt att han kan avgöra det i sin iver att få tag i grejer. Har ni hittat nån stöldkasset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker ditt resonemang gällande att det inte finns stöldkasset att köpa pga ej stöldbegärlighet låter vettigt. Vi får hoppas att det håller :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! mitt tips är att använda kardborreband och skippa bygeln,om du vill vara lite praktisk så kan du göra en typ av väska som rymmer de lösa grejerna som radio gps mm.21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du programmerar in MMSI, vilket är unikt för din båt, så kan inte tjuven ändra numret. VHFn måste skickas till Nexus(Silva) för omprogrammering. Så i din stöldanmälan är det bra om du skickar en kopia till Nexus med MMSI-nummer och serienummer på din VHF.

Dvs En stulen VHF med DSC-D(MMSI inprogrammerat) är värdelös för tjuven. Men du kan alltid råka ut för tjuvar som inte vet vad dom håller på med.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...