Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
doconsea

Aluminium under mahogny?

Rekommendera Poster

Jag är i färd med att byta ut akterspegeln på en Storö 1 pga rutten ek och plywood. Detta är  tydligen ett  vanligt problem bland de tidiga mahognybåtarna från Storebro, vilket talar för att konstruktionen kanske inte var helt lyckad.  Jag diskuterade detta med en försäljare av trävaror på båtmässan och fick då faktiskt förslaget att använda aluminiumplåt i stället för plywood innanför mahognybräderna. Några synpunkter? Skapas oberäkneliga galvaniska strömmar?  Jag skulle kunna använda  Biltemas rostfria skruv o mutter i stället för rostfri träskruv ( flera tusen kronors besparing) , men hur funkar det med aluminium?

Tacksam för åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Flera tusen lär du nog inte spara så dyr är inte rf skruv, varför inte styva upp det rejält med en rostfri plåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att det säkert står marinskruv, rostfri efter artikelnumret, så kan det ju va hur dyrt som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder du rf skruv (stål) i aluminium riskerar du galvanisk korrosion som äter upp aluminiumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! sen har du en annan aspekt på det hela, kondens mot plåten.Och med mer fukt som följd,sen må det heta marinplyfa och allt men en dag så är fuktspärren i plyfan borta och då har du fukt igen.Jag skulle vara försiktig med plåt. Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...