Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
jazze82

Byta från kort rigg till lång

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en polar 17 som det sitter en gammal kortriggad motor på. Har fått ett bra pris på en nyare långriggad motor. Hur pass bökigt är det att göra om akternsspegeln på båten?  Eller ska jag glömma ide`n och jaga en kortriggad motor.

 

Tack på förhand

Anders Jansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag sitter i samma sitts som dej, jag har en styrpulpet som jag behöver höja och har fått höra att jag behöver först höja upp akterspeglet med en ekplanka först som jag skruvar fast neråt först och den ska då även limmas med ett riktigt lim och sen ska jag skruva en 3mm aluminiumplåt över allt ihop. men jag gissar att du har en betydligt större motor (jag har en 30hk suzuki)så jag tror att du kanske behöver plasta.   M.v.h urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en rostfri plåt istället för aluminium det blir mycket starkare.

Bara till att bocka över.

 

Kör hårt. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många märken exepelvis selva, yammaha, mercury, tohatsu och suzuki vet jag har kortriggare upp till 40-50hk, både med och utan powertrim.

Man måste bara ligga på lite hos rätt handlare så kommer det fram motorer och jag skulle välja något av dessa alternativ ifall jag skulle byta till en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en akterspegelförhöjning på min båt, orginal från Uttern. Består av svetsad rostfriplåt samt någon träbit i mitten. Den är bultad genom akterspegeln. Ser på hemsidan att de fortfarande säljs som tillbehör. Du får troligen även höja styrinfästningen på båten... enklast är nog att finna en kortriggad motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...