Zoobit 0 Postad 18 Mars , 2007 Hejsan alla!I höstas kom jag över min första båt, fick den av en bekant som inte hade plats för den. Den saknade då bland annat motor.I förra veckan kom jag över en johnson 55hk, troligen 75:ans årgång. Den hade inte gått på ett år men med lite fix så startade den. Nu vet jag väldigt lite om båtmotorer så jag ber helt enkelt om tips och råd, både allmänt men kanske mest specifika grejer för min motor. Hur stor slagvolym har en 2-cylindrig 55hk till exempel? Går det att få tag på fabriksmanualer till en så gammal motor? Vad jag gjort med den är ungefär följande: * Köpt ett nytt batteri och kopplat in det (kablar saknades på motorn) * Bytt alla bensinslangar * Bytt olja i växelhuset, jag tyckte den gamla såg okej ut. * Kopplat in medföljande reglage som passar någotsånär till modellen. * Startat motorn på land och lät den gå några cykler av egen kraft innan jag fimpade den. All info, fakta och tankar är välkommana!Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Mars , 2007 Hej, Kolla på serienr el modellnr och med hjälp av det så kan du bestämma exakt årgång. Du hittar information om årgång på Marinshopens hemsida (Modellguide) http://www.marinshopen.se/ Evinrude och Jonson var samma motorer på den här tiden. Det finns s k gör det själv handböcker på engelska som ges ut av Seloc resp Clymer. Finns att köpa lite varstans på nätet, t ex: MarGe Bookshop: http://www.margie-bookshop.se/ (Reparationshandböcker, Båtmotorer/drev, Water jets) Marinshopen: http://www.marinshopen.se/ (man får ringa dit el åka till deras butik, de säljer även på postorder) Amazon: Seloc: http://www.amazon.co.uk/Evinrude-Johnson-Outboard-1971-1989-Tune-Up/dp/089330008X/ref=sr_1_2/026-4232637-0429262?ie=UTF8&s=books&qid=1174245804&sr=8-2 Clymer: http://www.amazon.co.uk/Evinrude-Johnson-Outboard-1973-1990-Electric/dp/0892875542/ref=sr_1_9/026-4232637-0429262?ie=UTF8&s=books&qid=1174245804&sr=8-9 Sprängskisser hittar du här på Evinrude/Johnson: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29 Kan finnas Evinrude/Johnson servicemanual (verkstadshandbok) att köpa om du har tur men ofta funkar en Seloc el Clymer manual bra också, dock är de lite röriga att hitta i eftersom de täcker så många årgångar och modeller i samma bok. Hoppas du installerat tillräckligt grova kablar när du kopplade in batteriet på motorn. Hoppas du kopplade in en huvudbrytare också så du kan koppla från batteriet när du inte använder båten. Var noga med justeringen av växel/gas reglaget så det verkligen är neutralläge i växelhuset när du har fjärrreglaget i neutralläge. Tomgången bör man justera med båten i sjön sen med växelläget i framåt. Brukar vara ca 700 v/min man skall ha så motorn inte tjuvstannar på tomgång. Hoppas du har varvräknare för med hjälp av den justerar du dels tomgångsvarvet men det viktigaste är varvet på fullgas som skall ligga nära det av tillverkaren max rekommenderade varvtalet (ofta ca 5500 v/min) på fullgas. Här är propellerns diameter x stigning avgörande om du skall komma upp i bra varvtal på fullgas. Kör med den propellern du har men märker du att motorn inte orkar varva ur så kan du behöva en propeller med mindre stigning (mindre vinkel på bladen). 1 tum ändring i stigning brukar ändra vavtalet ca 200 v/min på fullgas. Tips 1: När du skall provköra motorn på land så köper du en s k spolmuff som har två gummiskivor som skall sitta på var sin sida om vattenintaget på växelhuset. Till den kopplar man en trädgårdsslang men bra tryck på vattnet och sen kan du provstarta och köra på tomgång och även prova att du får i fram/back. Men varva inget på högre varv för då kan impellern (vattenpumps-skovelhjulet inne/ovanför växelhuset gå sönder då den är av gummi). Tips 2: Om du inte vet när impellern senast byttes är det ett lämpligt projekt att byta den nu innan säsongen börjar. Om impellern är dålig eller går sönder får inte motorn tillräcklig kylning och kan bli överhettad och i värsta fall skära ihop (värmenypa). Tips 3: Spruta in fett i alla fetnipplar på motorn. Och ta loss propellern och fetta in propelleraxeln med nytt fett och montera tillbaka (och ny saxsprint) för att förhindra att propellern ev rotsr fast på axeln. Tips 4: Eftersom den inte gått på ett år kan det vara så att förgasarna beckat igen av bensin som stått i dessa. Var beredd på att du kan behöva ta isär förgasarna och göra rent med speciell förgasarrengöring. Har du tur slipper du problem med detta. Tips 5: En sak som förr el senare blir aktuellt att byta är tätningen runt propelleraxeln. Den kan hålla tätt i många år än men ju längre tiden går desto närmare kommer man ett byte. Man vill inte ha in vatten i växelhuset så det blir rost där av vatten. Så håll koll på detta (visar sig oftast genom att det blir en tydlig oljefilm efter båten när du kör). Tips 6: Om du skulle behöva beg reservdelar till din motor kan du prova med t ex Marinhallen: http://www.marinhallen.se/ /Bo Senast ändrad av bossee | 18 mars 2007 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 19 Mars , 2007 Hej Dom gamla 2-cylindriga Johnson/Evinrude är (tycker jag) mycket driftsäkrare än de 3 cylindriga som kom senare. En svaghet som finns är övre lagret i växelhuset som om det havererar orsakar skrot i hela växelhuset. Var därför noga med oljenivån i växelhuset för att lagret ska få smörjning. Om du misstänker att vatten kommer in i oljan, kolla inte bara tätningen på propelleraxeln utan också tätningen under vattenpumpen. Läckage där innebär att lagret kan få saltvattensmörjning..om man kör i havet förståss. Om du ska byta impeller ska du vara försiktig när du lossar bultarna till riggen. Om du inte hör ett knäppande ljud när du börjar lossa bultarna är det risk att dom sitter fast och du vrider av dom. Värm isåfall försiktigt med gasol/varmluftpistol och försök igen. Det behövs i regel inte så mycket värme för att det ska släppa. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zoobit 0 Postad 19 Mars , 2007 Bosse: Tack för alla tips, jag använde faktiskt startkablar som batterikablar så det bör inte vara något problem att få fram strömmen. Vad gäller huvudbrytare planerar jag att förlita mig på koppla-ur-batteriet-metoden Jan: Jag började ta bort växelhuset för att kolla skicket på impellern. Att få los bultarna gick förvånansvärt bra, men det släppte bara en liten bit. Växelhuset hänger nu ca 4cm under resten av motorn hängande i vad som jag antar är ett växellänkage... Provade att knacka runt om men det släppte inte. Vad kan det vara som har fastnat? Spelar det ngn roll vilken växel jag har i? /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zoobit 0 Postad 19 Mars , 2007 Inser nu att den sitter ju fast med en skruv under förgasaren... Tips på hur man får loss den utan att ta bort gasarn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Mars , 2007 Hej, Kolla på sprängskisserna som jag gav en länk till ovan, kanske det klarnar då hur du enklast delar på växelstången. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 19 Mars , 2007 Du kommer åt den enklare om du tar bort startmotorn först..lite enklare än att ta bort förgasarna kanske. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zoobit 0 Postad 24 Mars , 2007 Tack för tipsen!Jag fick isär grejerna och håller på med impellerbytet. Det var en trasig packning som måste bytas så jag kanske monterar ihop det igen nästa helg när jag fått den.När ändå impellern var borta passade jag på att starta motorn igen och låta den gå lite. Den var otroligt lättstartad, vaknade direkt trots att jag inte chokade. Fick gå kanske en halv minut på låga varvtal och det låter faktiskt ganska bra... Har kommit på några frågor som gärna får besvaras:* Den går lite för knackigt på tomgång (hänsyn tagen till 2-takt), trots att varvtalet känns bra. Kan vara att förgasarna är olika justerade. Hur felsöker jag detta? * Jag har som sagt ingen erfarenhet av marina motorer och jag undrar hur stor slagvolym min motor har. (Den är 50hk har jag nu kommit fram till) * Har jag förstått saken rätt att jag ska smörja impellern så den glider lätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zoobit 0 Postad 26 Mars , 2007 Nu är jag väldigt frågvis menmen... Kan man sätta impellern fel? Jag tänker på hur man viker in vingarna, om de pekar åt fel håll mot vad motorn roterar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser