contessa 1 Postad 18 Mars , 2007 hej på er, jag fick att fint nytt stort start batterie på 105 amp här om dagen som jag tänkte koppla till min befintliga batteriebank som består av en 75 amp startbatterie och en 75 amp förbrukn. batt. jag går i tankar att koppla ihop alla 3 till en enda stor bank men är nu tveksam om det är bra att blanda på amper storlekar eller? jag vet att det funkar men det kanske inte är så bra för batterierna? vad sägs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 Mars , 2007 Ampere:na har ingen betydelse, du kan blanda i stort sett hur som helst, batterierna fixar själva att fördela last/laddning sinsemellan. Du säger att batteriet du fick är ett startbatteri.. ett sådant är inte nåt bra att koppla i hop med förbrukningsbatteri(er), startbatterier duger inte som förbrukningsbatterier, dom har helt fel egenskaper (dom dör fort om man laddar ur dom nämnvärt). Är det verkligen så att ditt förbrukningsbatteri är ett sådant ? P.S Jag har själv använt billiga startbatterier som förbrukningsbatterier i min tidigare (liten och billig) snipa, och visst funkar det kortsiktigt. ok, jag får väl byta varje vår, men typ en tusenlapp om året för nya batterier är ju billigt i förhållande till allt annat som semestern drar... blir rätt så dyrt i längden, och kapaciteten är klart underlägsen riktiga förbrukningsbatterier.. men billigt för stunden är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 18 Mars , 2007 tack för svaret, jag har faktiskt haft 2 fritidsbatterier varav den ena användes som startbatterie ( men jag startade mycket med veven på min MD2 för att spara lite på batterierna och har kallare öl :-) det nyförvärvda batteriet på 105 ampere verka vara ett renodlad startbatterie. kanske skulle man koppla detta som startbatterie och har dom andra som förbrukning. startbatteriet blir lite onödigt stort och troligen tar det aldrig slut på en sommar? skulle kunna ladda det separat med Dynastarten. och dom andra med en annan generator som jag har på motorn? tacksam för flaer tips på detta område Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 19 Mars , 2007 Startgeneratorn/dynastarten ger bara 11A och bör inte ladda större batteri än max 60 Ah. Ett startbatteri på 105 Ah skulle räcka hela sommaren utan någon laddning eftersom en start visserligen drar mycket ström men bara under ett par-tre sekunder. Då fick du koppla bort DF och D kablarna från regulatorn och isolera dem. Jag antar då att växelströmgeneratorn laddar förbrukningsbatteriet.En annan variant om du vill ladda det stora startbatteriet är att du kopplar in ett skiljerelä och låter växelströmsgeneratorn sköta laddningen av både start- och förbrukningsbatterierna och låter startgeneratorn bara gå som startmotor genom att koppla ifrån laddningen (DF och D ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 19 Mars , 2007 Förtydligande: Där det står D skall det vara D plus. Plustecknet ville inte komma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 19 Mars , 2007 tack det hade jag glömnd att dynastarten inte blir glad av stora 105 ah batterien. jag tycker bara att det är synd att dom 11 amp som dynastarten gör går förlorad. hur mår dynastarten egentligen om den inte töms på sina 11 ampere? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 20 Mars , 2007 Den mår bara bra och snurrar med, liksom frikopplad, utan belastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asloke 0 Postad 21 Mars , 2007 Att tömma sej kan va bra även för en dynastarter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser