Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
asloke

Båt vilken ska ja välja 20-23 fot

Rekommendera Poster

Hej funderar på att köpa en båt, 19-23 fot mellan 6-7 meter, kan inte segla, men har tänkt att lära mej, segla på östersjön.

 

Nu undrar jag vilken båt som passar mej bäst max 20,000 kr, sea cat, hydra, eller någon annan i den storleken.

 

båtens egenskaper prioriteras i första hand:

 

Bra på kryss

bra i hög sjö frisk vind

säkerhet

 

i andra hand:

 

ska även kunna seglas ok i svag vind

utrymmen för att minst två personer ska kunna sova där en längre tid.

 

sen undrar jag över för och nackdelar med Långköl lång fenköl och fenköl..

 

tredje hand:

comfort

 

Tacksam för svar

 

Senast ändrad av asloke | 18 mars 2007 | 14:46

 

Senast ändrad av asloke | 18 mars 2007 | 14:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått så kryssar en smal båt bättre medans en bred är bättre på undanvindar, sen var det det där med kölar, vilken köl ska man ha om man prioriterar kryss, logiskt vore ju en stor långköl tycker ja, som motverkar drift åt sidan.. så vad jag är ute efter borde vara en smal båt med långköl och höga fribord mot hög sjö eller nåt i den stilen? Finns det nåt mer som påverkar om en båt är bra på kryss eller inte seglen?

 

Senast ändrad av asloke | 18 mars 2007 | 15:22

 

Senast ändrad av asloke | 18 mars 2007 | 15:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hydran är en jättebra båt tycker jag.

 

Mvh Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren,, Jag behöver inte så Mycket båt heller, utan tvärt om, ekonomin tillåter det inte, Ja en magnific verkar ju vara det som passar mej, långsam tung, men säker, eftersom jag har tänkt att lära mej segla under en månads tid, och sedan glida ner till medelhavet i den, det får ta den tid det tar.. eventuellt kanske en vän följer med, men är det som det brukar va så får jag nog segla själv i slutändan ändå, 9.gif\ Var inne på hydran ett tag, den verkar ju vara väldigt lätt snabb och smidig, men om man ska låsa rodret och såva verkar ju magnifick va bättre..

 

Senast ändrad av asloke | 19 mars 2007 | 14:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att låsa rodret och sova är inte tillåtet då man enligt sjölagen måste ha ständig uppsikt. På ensamkappseglingar över Atlanten sover man i 20-minuterspass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju logiskt, men det är ju farligt att sitta o styra o va trött eller påverkad också, så frågan är om inte det är bättre att gå o lägga sej o sen vakna o fortsätta styra pigg och nykter, för man kan ju inte bara ta och försvinna med båt o allting när man somnar för att sedan börja ta form igen när man vaknar, det ligger mer i framtiden, men med tanke på hur snabbt det går i utvecklingen med data så verkar det inte vara helt orealistiskt, det får mej att tänka på den gången jag såg en cyklist stanna för ett rödljus mitt i natten på en alldeles öde gata för att vänta på grönt ljus, den cyklisten hade även cykelhjälm, som han troligen skulle ha mer användning för på en segelbåt.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm, men om han då lagt sig och sovit en stund på övergångsstället kanske han missat något fordon som kom körande...

8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Själv seglar jag en Golif som ligger i den klassen du söker, en rätt trevlig båt tycker jag. Inte så snabb men känns säker.

 Sova under segling med roderlås blir nog inte så lyckat, men med vindroder eller autopilot går det bättre, sen får man ju välja tillfälle längd efter var man är någonstans. Men som skrevs tidigare så funkar 20minuters pass när inga båtar eller land finns inom syn håll, längre sovtider kan nog bara användas på större hav än våra när vatten och långt från fartygsleder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den där golif verkar inte alls tokig, tung och långsam men säker,och även rätt prisklass, som jag förstått finns 4 eller 2 modeller, en med fransk/svensk mast och även olika djup på kölarna. Men hur är kryssnings egenskaperna jämnfört med magnific med tanke, vinden ska då inte få bestämma vad jag ska någonstans, och jag tänker inte anpassa min kurs efter den, därför ska jag även kunna segla mot vinden om det behövs26.gif\

golifen är bredare och verkar vara lite rymligare också, men det priset är jag berädd att offra mot att få bestämma kursen själv, även om det bara gäller någon grad hit eller dit.. Om man nu snart skulle få tag på en passande båt, kanske är det fler som planerat att åka ner till medelhavet i sina båtar 6-7 meter, så kanske man kan åka samtidigt i en sorts båt konvoj på ett par båtar i samma storlek, och hjälpas åt när det behövs, så även en del landkrabbor känner säkerhet7.gif\. många landkrabbor i en stor soppa som det heter8.gif\

 

Senast ändrad av asloke | 19 mars 2007 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Golifen finns med två olika kölar som sticker ner 0,96 eller 1,15, det 40tal som såldes i sverige har en lägre mast än dom fransk sålda båtarna. Jag har den djupare JOG kölen och tycker att kryssen går hyggligt, men jag har inte så mycket att jämföra med. Sedan skiljer det på motor plaseringen, jag har min kvar i brunnen som det var orginal och en den har lagt igen den och motorn på akterspeglen.

 Lite bilder har jag lagt i min sjöbod och mer finns att läsa på http://www.havsornen.com/golif/default.asp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hittar inte så många golifar till salu, kanske är det så att dom är så bra att ingen vill sälja,8.gif\ Man får ju lös mer utrymme om man sätter motorn på utsidan, det verkar vettigt tycker ja, annars en fördel med fenköl (som tex hydra och sea cat) är att båten väger ca: 40% mindre och man kan lasta 300-400 kilo mer än tex golif och magnific, vilket kan va bra om man ska segla långt, alla dessa båtar är ju i samma storlek, vilket i sin tur försvårar valet och gör att jag får börja om från ruta ett.smiley-cry.gif\ En sea cat verkar även vara väldigt bra båtar i hög sjö och kuling,storm vindar... Även om en golif ser mycket robustare ut i konstruktionen, inte är det lätt att välja båttyp. En sea cat med en golif cog köl kanske..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en sea cat utan cog köl från en golif..2.gif\

 

Tror det inte var så dumt, med tanke på att vad jag läst mej till så funkar sea catter bäst i stora vågor och vind.. nu ska det tränas och sedan medelhavet19.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En ohlson22 eller maxi 67a är lämpliga nybörjarbåtar. Relativt välseglande med fenköl. Dessutom ganska rymliga inuti för sin storlek.

 Båda båtarna är ganska breda och har fenköl. (Skillnaden på fenköl och lång köl är att en fenkölad båt kan svänga snabbare och oftast lättare men får mer avdrift om den lutar mycket och är något känsligare för grundstötningar. Nästan alla nya båtar idag är fenkölade)

 

Bo två personer är inget problem. ingen av båtarna är några oceanseglingsdrömmar men det är ingen båt som du får för ca 20000:- i denna storleksklass, men en bekant till mig hade en ohlson 22 som han seglade till gotland i ett par gånger utan större problem så den är nog ganska sjövärdig. Har själv sett flera stycken maxis och ohlson22or långt ute till havs.

Dessa båtar kostar från typ 25000 och uppåt men håller nog det värdet ganska bra.

Ohlsson22an är nog något billigare än maxin då maxi är ett märke som har väldigt högt andrahandsvärde vilket man förvisso får igen när man säljer båten. finns fn. flera ohlson 22 till salu på blocket.

post-9475-1394234995,5211_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...