Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
nora16

GPS?

Rekommendera Poster

någon som kan rekomendera en GPS som är bärbar som man kan ha både i båten o bilen? helst som man kan ladda ner sjökort till så man slipper lägga en förmögenhet på det...

tacksam för svar // Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zigge67

Är nog ganska tunt med GPSer som man kan ladda in egna kartor till. De flesta GPS märken har standard format för sjökort.

Alternativt är att köpa en GPS puck och koppla in den till en PC

Jag har iaf. en Garmin 276C. Den kan man använda både i båten och bilen. Kan även koppla in så att man får ekolod. Ganska dyr lösning med Garmins Bluechart.

Senast ändrad av zigge67 | 22 mars 2007 | 17:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just kombinationen båt bil har jag väl inte sett någon bra lösning för.

I båten kör jag snikversionen; Det Levande Sjökortet från sjöfartsverket för ca 1000 kr plus en GPS-puck med USB interface för ca 500 kr plus en LapTop dator som blev över från jobbet.

DLS har inte världens enklaste och vackraste användarinterface. Förmodligen är andra kartprogram bättre och har mer finesser. Men priset gör att jag överser med det. Man kan lägga ut rutter innan man åker och man ser var man är när man åker. Fungerar ganska bra.

DLS LapTop är ju ganska värdelöst i bilen. Skulle satsa på en separat GPS där som har rätt program för att navigera efter vägkartor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magellan Crossover är en bra lösning. GPS kostar inte så mycket som de övriga men kartorna kostar en del. Tror GPS ligger mellan 3500:- till 4500:- medans kartorna ligger på 2000:- (för sjökort) och 1500:- till 2000:- för bilkartorna. Men man kan sen köra en endaste GPS mottagare, kan även lägga till topografiska kartor.

//Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gpsmap 60!

Helt suverän liten apparat. Vattentät och ruggad. Jag har vägkartan i vilken man kan planera resan och få köranvisningar, terrängkartan i skog och mark och på skridskoturen, på golfbanan, har lagt in alla hålen 21.gif\ och sjökort för båtresan. Fixade en kabel för spänningsmatning i bil och båt. Kan också ta ut NMEA till VHFen via seriesnöret eller till PCn via usb-sladden. MEN kartorna kostar....

Köpte min från USA och har haft den i flera år nu utan problem. Finns nyare varianter med större minne.

http://www.garmin.com/products/gpsmap60csx/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...