Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Martin_K

Byte av topplockspackning på inombordare

Rekommendera Poster

Har en 16 hk FM L2 motor som är sjövattenkyld. Det kommer ut väldigt mycket vattenånga i avgaserna (ett stort vitt moln bakom båten, i synnerhet när det är lite lägre temperatur ute), vilket jag tolkar som att det kan vara dags att byta topplockspackningen.

Är det rätt slutsats, eller är det något annat jag bör prova först?

Har inte bytt topplockspackning förut, så om någon har några tips på vägen så skulle jag vara väldigt tacksam! I instruktionsboken står det i vilken ordning jag ska dra åt muttrarna, och att jag ska dra åt dem med 7 kgm (vilket låter mycket när jag läser vissa av de andra trådarna här på forumet). Vad ska jag använda för packningsmaterial, vilken tjocklek ska jag välja? Finns det några alternativ till att köpa ark på tex Biltema? Behöver jag några andra specialverktyg än en momentnyckel?

Den gamla packningen innehåller med all säkerhet asbest, hur ska man hantera den?

Tacksam för alla tips!

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den gamla packningen innehåller med all säkerhet asbest, hur ska man hantera den?

post-15930-1394234968,0057_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har ingen inombordare jag har en utombordaresmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som kan svara på dessa frågor?

Vad ska jag använda för packningsmaterial?

Vilken tjocklek på packning ska jag välja?

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vilka bra svar du fick...
Angående din slutsats så brukar vita moln bakom tyda på en gången toppackning.Man kan ju nästan vara säker på det om det inte rostat hål någon stans..

Ang packningstyp och tjocklek så googlade jag på FM men finner inte mycket så hör med någon marina eller liknande om du inte får napp här på MG.
Om inte så kanske det går att mäta på den befintliga packningen och tillverka en ny, men det sitter väl en stålring runt cylindrana? sa det kanske inte är så enkelt...

Lycka till
//Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hittar du ingen packning så gör en av mjukglödgad koppar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...