Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
anteh

Ny toalett - Matromarine från Erlandsons = bra?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en RM69 toa från början av 80-talet i vår nyinköpta segelbåt. Det var nog många år sedan någon gjorde service på den så jag tänkte göra det innan sjösättning. En servicesats kostar några hundra. Nu ser jag att det finns nya toaletter på från Matromarine (Erlandsons Brygga) för 798 kr.

Är det lika bra att byta till en ny toalett (förutsatt att dimensionerna passar)?

Är denna toa av bra kvalitet? En JABSCO ny kostar 2100 ny, vad skiljer?

Någon med erfarenhet?

Tacksam för synpunkter!

/A

Senast ändrad av anteh | 18 mars 2007 | 10:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en sådan toalett på erlandsson förra året!

När jag väl monterat in den så visade det sig att den läckte på ett flertal ställen i själva porslins skålen!

Ringde och pratade med dem och det visade sig att de fått tillbaka en massa toaletter av detta märke!

Jag fick givetvis lämna tillbaka den och välja om jag ville ha en ny eller pengarna tillbaka!

Tog pengarna och köpte en jabsco istället och den funkar felfritt!

Så min erfarenhet och även som det verkade på dem på erlandssons så är det att det är ett B märke!

Jag rekomenderar att köpa en jabsco!

Eller så satsar du på en elektrisk från biltema! De ska funka kanon enligt dem jag pratat med!

MVH/Coke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte åxå en sån från erlandssons förra vintern, men hann inte få allt klart så att jag har bara testat den kort - märker man direkt att det läcker? För min verkade funka... Så att jag inte står där när garantin gått ut i vår... eller mitt ute på semestern... vill ha toan denna sommar nämligen! att jag inte använt den beror på att det läckte i skarven mellan kranen på bordgenomföringen och stosen till slangen och jag vågade inte röra det med båten i sjön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompisen köpte en ifjol till sin båt, han fick laga den flera gånger under säsongen. Läckte här och där, pumphuset gick sönder.

Köp inte billigt skräp, satsa på en Jabsco istället -den funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller en ny RM69 i 20 år blir det strax under 70 kronor per år, benägen att backa upp föregående inlägg till 100%, dumt att vara för ekonomisk vid ett sådant inköp. En toa som inte funkar, finns det nåt värre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, marknadsekonomin gäller även för toaletter - pris och kvalitet hänger ihop även här - tack för era erfarenheter. Det blir ingen Matromarine!

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är den nya vacumtoletten då? Har någon kollat denna? Är det plastskål elle prslin på denna? Verkar ju vara ett tyst allternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min båt satt en Matromarin toa från 90-talets början. 2002 bestämde jag mig för att renovera den men upptäckte att nypriset inte var i Jabsco-klass. Jag köpte en ny Matromarine och den är nu inne på sin 6 säsong och har fått se och höra mycket skit. Men fungerar det gör den.

Köp det Du själv tror på, det blir bäst så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...