affelotta 0 Postad 18 Mars , 2007 Hej alla glada. Jag har äntligen fått i min nyrenoverade motor (mb10a) i snipan. Men nu till frågan. Hur ska jag lösa kylningen vid start på land. Vågar jag trycka upp slangen i hålet och bara starta eller riskerar jag att få får högt tryck? Eller ska jag ta en slang upp i hålet och sedan ner i en tunna med vatten? Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 18 Mars , 2007 När jag köpte min Karlö så provkörde vi motorn på land. Killen som ägde båten hadde bara kört in slangen i hålet under båten. Det gick bra för den lilla körtid vi körde motorn då. Jag kan inte tänka mig att trycket blir för högt...det är ju bara ca 4-6kg tryck i vatten kranen. Men frågan är om det kommer nog många liter/min för att det ska räcka att köra på lite mer rpm & tid. I min gammla båt så körde jag vattnet i en 25L hink. Så hadde jag sug slangen från motorn i den....på tomgång så var det inga problem. Men gav man lite gas så han inte vattenslangen ge nog mycke vatten till hinken. Det jag menar är att om man kör med en hink modellen större så har man ju en vatten buffert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 18 Mars , 2007 Hej. Hmm det blir nog bara att starta utan vidare gas. Ska bara se om allt är rätt med laddning och kablar. Så det blir nog en slang ner i en stor tunna. Om jag hittar grunkan mellan gaskabel och förgasare. (slarv) Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 18 Mars , 2007 Jag lossade slangen från genomföringen på insidan av båten. Stoppade sedan ner den i en balja som min fru såg till att vara vattenfylld med hjälp av vattenslang. Detta fungerade utmärkt! (se även bild) Lycka till! MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 18 Mars , 2007 AAAAHHHH då kan jag få frugan ner i båten. Stort tack för tipset och bilden. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser