Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
perols90

Köpa Båt! Lite Tips

Rekommendera Poster


Hej jag funderar på att köpa en billigare(5-15 000) kronors båt, att ha ute i skärgården.
Jag har tidigare tittat på Selco-båtar men har hört at dom ska vara rätt så värdelösa i havet.
Jag är på jakt efter någon liten sportbåt, med 20-40 hästar. Någon som har några tips på modeller, eller vad man ska tänka på innan man ska slå till?smiley-cool.gif\
Tack på Förhand:P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den här kanske?

http://www.blocket.se/vi/11099079.htm?ca=7_s

 

Eller den här:

http://www.blocket.se/vi/10510796.htm?ca=7_s

 

 

Motorn får man se upp med då den har några år på nacken.

Byt impeller innan säsongen börjar i så fall, och allmän översyn inkl byta växelhusolja.

Kanske är svårt att provköra då is finns kvar på många ställen.

Men du kan ju låta skriva in i båtkontraktet att om inte motorn funkar till våren så får säljaren vara med och dela på notan för att du skall få motorn i användbart skick. Försök hitta en båt med en liten båtvagn till för det kommer att underlätta mycket.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 17 mars 2007 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur går den skokartongen i lite sjögång?

Å nån sportbåt vet jag inte om den kan kallas.

Han skulle ut i skärgården skrev han och där brukar de blåsa en del.

 

 

Senast ändrad av bossee | 17 mars 2007 | 23:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord-----> den är ju nästan så gott som såld. Gissa till vem smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Åk du och titta först innan du handlar, den andra dvs aluconen hade jag nog valt  om man inte tog hänsyn till priset troligen mycket välbyggd, men visst för 10.000 kan du inte förlora på affären, jag hade dagligen folk som ville handla min. De här ner som bara jagat skrov för att såga sönder och bygga egna överbyggen de har betalt mer, så billigt är det.

 

Varför är den så baktung måste väga minst 500kg extra i häcken? Jag har både 80hk och tank mm i min ligger inte så tungt.

 

redigering:

Tittade noga på bilden båten lutar nog inte däremot kan den som tagit bilden varit lite på sniskan kollar man strandlinjen så ligger båten horrisontalt och ca 4-5 cm ska den ligga djupare i aktern för att vatten ska rinna av åt rätt håll.

 

Senast ändrad av nikitalord | 18 mars 2007 | 08:25

post-15930-1394234967,6643_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick lite bilder av den idag. Det blir alucon i umeå för min del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

mejla mig gärna några från vraket i stockholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

tack så mkt för tipsen, ockelbon t14, verkar intressant, men hur tror ni den går vid lite vind och blåst? Enda roblemet är att den är 80mil ifrån vart jag bor! Själv är jag inte så bra på att avgöra sånnt:P Båtvagn är inget problem. det har jag redan en. har en ockelbo öppen båt nu, men den i insjö med 5hk.

men fortsätt gärna tipsa om saker:smiley-tongue-out.gif\

 

 

Senast ändrad av perols90 | 18 mars 2007 | 20:55

 

Senast ändrad av perols90 | 18 mars 2007 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla lite info om T14 på Ockelboklubbens hemsida: http://www.ockelboklubben.com/

 

Jag tror den har ganska bra skrov så den tål nog lite sjö, men eftersom båten bara är lite drygt 4 meter finns det gränser för vad den klarar.

Man får helt enkelt anpassa körningen efter vågorna, det är bara att vackert dra av om det börjar gå lite sjö annars lär den nog flyga som en vante i vinden.

Men den budgetram du du har på max 15 tusen får du svårt att hitta en större sportbåt än runt 4-4,5 meter med motor. Vill du åka lite tryggare i sjögång måste du upp över 5 meter, gärna 5,5-6 meter, men det räcker inte din budget till.

Jag skulle nog satsa på Ockelbon, den har hyfsat ny motor (1991) och 30 hk lär räcka att få upp den i plan med 3-4 pers ombord utan att den får anstränga sig alltför mycket. Men T14 klarar ju uppåt 50 hk i och för sig.

Kika in på Ockelboklubbens forum och kolla om det står nåt matnyttigt om T14.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 18 mars 2007 | 21:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får göra det. Hur mycket tror du att man fårpunga ut med om man ska ha råd till ett vettigt köp i klassen över?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Troligen mer än det dubbla, kanske uppåt 40 tkr el mer.

 

Exempel:

Ockelbo T16 (dock med trailer så du får räkna bort det på den här):

http://www.blocket.se/vi/11106110.htm?ca=7_s

 

Flipper 470:

http://www.blocket.se/vi/11105988.htm?ca=7_s

Mer info om Flipper 470: http://www.flipperbat.se/5a5bf28b-3561-4609-9dde-d6bb72468b44-29.html

 

Eller varför inte en Hard Top (HT)?

Här har du en (sälj trailern el köp utan om det går):

http://www.blocket.se/vi/11223639.htm?ca=7_s

Kan vara ommålad eftersom den har orange styrpulpet men vit på utsidan.

 

http://www.blocket.se/vi/11233999.htm?ca=7_s (sjösättningsvagn får räknas av då - i princip ny motor)

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 18 mars 2007 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack För tipsen. men över 30.000 är en omöjlighet:P Fortsätt gärna tipsa på lite billigare Båtar2.gif\!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Beskriv gärna lite mer vad du ska ha båten till... dagsturer, helger, fiske, lek etc.
Det går att få en 510:a under 30kkr. Man får en lite äldre motor eller en båt med lite renoveringsbehov, typ dynor, kappell, matta etc. Räkna även med prutmån på priserna... men kanske är det bättre att köpa en annan båt i fint skick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade tänkt mig för en del vattenlek, typ ring och möjligen skidor. men även för att komma ut till sjärgården, nynäshamn-nåttarö, typ 10km lr nåt ganska öppet vatten, då spelar inte farten någon roll, bara att båten inte kantrar så fort det kmr en vindpustsmiley-smile.gif\ . det är väl det, övernattningsmöjlighet för två personer ett

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har bara skummat igen om inläggen men om jag förstår rätt så vill du ha billig båt, bra motor och övernattningsbar  samt snabb nog för ev vattenskidor.    det är omöjligt med budget på 15.000.-

 

Köp du returburken den är övernattningsbar och kvickare än du någonsin kan ana, ger du 10 säljer motorn för någon tusing och hänger dit en större minst 70-80 hk så har du billig båt som ledigt passerar 30 knop och när du tröttnat på övernattningar så sågar du bort överbygget och får en otroligt bra stryrpulpetare.  titta in i min sjöbod så ser du bättre bilder på hur mysiga returburkar kan vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha...

 

Det ständiga svaret till folk som går i båtköpartankar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Man måste ju haussa upp märket lite så man får pengarna tillbaka.26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ha bra koll på blocket, kanske tilloch med köpa en liten ny båt och en beg motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ta sikte på en HT båt, en lite alltiallo... Går att sova bra under taket. En lite sportigare modell. Längden blir lite avvägning, en längd runt 5m ger mer trygghet på sjön men den kräver större motor för vattenlek.


Finns några att välja bland: Uttern 510, Crescent 495, Jofa Winth(430,485,510), Ryds Hajen,  Ryds Tumlaren, Askeladden(14,15&16,bra båtar som nog kan fås billigt men är inte så snygga, har kapell och ingen riktig HT).
Åk runt och titta. Jag fastnade för Uttern ganska snabbt... fick min för under 30kkr, med en gammal men fungerande motor. Motorn får gå så länge den går, sedan byter jag upp den...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det blir någon i 4-5metersklassen iaf, verkar få mycketr bår för pengarna dåsmiley-wink.gif\. men får se öppen för alla förslag

 

 

Senast ändrad av perols90 | 19 mars 2007 | 18:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jofa Winth borde funka för dina behov:

 

http://www.blocket.se/vi/10941009.htm?ca=7_s

(kanske gått i sötvatten hela tiden, oftast mindre korrossion på/i motorn jämfört med saltvattenkörd motor. 70 hk lär ge bra kraft och hysad fart)

 

Såg en sådan båt i sommras vid en sluss.

Båten kom inputtrande och det visade sig inte vara mindre än 2 vuxna och 3 barn i båten, såg inte ut att vara trångt. Hängde en Marcury 60 hk på akterspegeln. Friborden (skrovsidorna) är inte så jättehöga, det kan vara en nackdel i lite sidsjö.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tittade på annonsen Bosse la ut, men jag tror jag ska satsa på en liten mindre icke soppa törstig motor. typ 30hk.
Men tack iaf.smiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla då på askeladden 14 (den går bra med en 20hk:are), har ett lättdrivet skrov. Jofa winth 430, Crescent 418... eller köp en öppen styrpulpetare istället och ett tält 8.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, dom verkar bra, jag har grejer för att göra min öppna ockelbo till en styrpulpet, men jag har alltid velat ha en liten ruffad båt. och dessutom får man i princip båten på köpet om man tittar på vad bara motorerna ofta kostarsmiley-tongue-out.gif\.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vill du ha en ruffad ungdomsbåt satsa på något som klarar dubbelsäng, hur kul är tält? Och du är bara ung en gång så det vill till att ligga i.

 

Vad du än väljer så är en anka betydligt sjövärdigare än någon liten plastjolle med låga fribord. Sen kan du räkna med att flatbottnat aluminium båt med 3 st stödkölar som funkar som långa bärplan kräver mindre motor för att åka undan än en tung sur gammal v bottnat glasfiberskrov.  Min anka drog förra ägaren vattenskidor med och det med lilla 2 cyl 40 hk och jag känner folk som varit med och åkt så det var inget skämt.

 

Sen får du ju ta hänsyn till raggfaktorn måla ankan rosa några peace märken och några maja blad sen lockar du dig till rätt sorts flickor och får du en oförglömlig sommar. 

 

post-15930-1394234975,1607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...