Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Thomas_38

epoximålning

Rekommendera Poster

Är det nödvändigt med epoximålning på hela båtbottnen om jag slipar bort all bottenfärg fläckvis ner till gelcoaten? Eller räcker det med att epoxibehandla eventuella skador i gelcoaten? Båten ligger i Vättern.

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas_38 | 18 mars 2007 | 09:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha bort bottenfärgen och gelcoaten syns så får du lägga på några lager två komponet grundfärg (speceiell) för att hålla vattnet borta från intrång i plastskickten.

Gelcoaten håller inte tätt utan det blir vatteninträngningar.

Om du har skador i gelcluten så finns det reperationssattser att köpa från mindre till större.

Om inte väven är skadad så kan du fixa med smårep. typ rengörning och bättring.

Finns om detta på forumet om du söker i rutan strax ovanför ditt inlägg.

Lycka till / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Orven för ditt snabba svar. Jag provade att köra med rondell vilket gav en fördjupning på ett ställe, kanske 2 mm djupt, dock inte ner till väven. Har nu börjat köra med exenterslipmaskin istället vilket ger mera kontroll. Räcker det med att vattenspärra med grundfärgen på fläckarna där gelcoaten ligger bar och sen använda tvåkomponent bottenfärg över rubbet?

Senast ändrad av Thomas_38 | 21 mars 2007 | 21:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade att söka på forumet men hittade inte riktigt vad jag sökte. Behöver veta om det räcker att vattenspärra de gelcoat-bara fläckarna och sedan rolla hela ytan två gånger med tvåkomponent primer före bottenfärgen läggs på? Eller ska jag vattenspärra även ytorna där det finns gammal färg kvar innan jag primar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slå på lite olika.... ex... epoxi eller gelcout och sådana ord som ingår i ditt förfarande med båten.

EPOXI så finner du många frågor och svar. Gelcoute så kommer en del tillbaks, men fylls upp med andra grejor som söks upp automatiskt.

När gelcouten försvinner, så gör så här.

1) se till att det är torrt och rent på det som du ska fylla upp med gelcout.

2) Ta och sätt genomskinlig packteip under det som du ska fylla upp och lägg sedan i med gelcouten och forma till med teipen uppåt.

Du slipper rinn och en massa hängdroppar som bildas av jordens dragningskraft.

Om du råkar lägga på lite för lite, så spelar det ingen roll för du upprepar bara momentet efter att första försöket har härdat.

Ta en Sandviken skrapa och slipa av yttersta kanterna på bladet så att du inte gör mer repor i ditt befintliga gelcoutskikt.

Hyvla med skrapan försiktigt så att du får bort det mest utskjutande (detta om du lägger på för mycket).

Avluta med sandpapper och gå ner i storlek efter hand för att avsluta med någon form av rubbing och är det under vattenlinjen, så behöver du inte jobba ihjäl dig.

3) Avsluta allt med att lägga på en 5 - 6 lager 2 komp. spärrskickt och här är det bra att du mattar ytan lite, som du ska lägga 2 komp. på så att den fäster ordentligt.

Gelcout finns att köpa i olika varianter. Spackel och tjockare färg.

Tjockare färg är att föredra och om du testar ovan recept, och gör en blandning med härdare och testar på vad fasen som helst så gör så här.

Gör en repa i vad som finns till hands.

Sätt dit teipen.

Blanda geggan (pyttelite) och ta en tändsticka eller något och få på några droppar.

Jobba upp dig med teipen.

Under tiden så har du den lilla blandning som du har gjort i en liten bytta som du har is i som ex och då startar inte härdningen i byttan (en bytta i en bytta s.a.s.).

Värm lite försiktigt på skrovet eller unt om så att du får upp mer än 20 grader.

Du känner när det härdar och låter teipen sitta kvar en stund så att det är härdat. Kan härda på några minutet  och det beror på blandningen och värmen.

Nu till byttan som står i isbyttan Här har det inte hunnit härda förhoppningsvis och det innebär att du kan slatta på lite till utan att behöva blanda igen.

Bara att testa och prova sig fram.

Biltema har små burkar med relativt tjockflytande gelcout och härdare och under bottenfärgen spelar det ingen roll vilken färg du tar.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill tacka dej igen Orven, det var utförligt och riktigt bra svar. Den skada jag fick i samband med slipningen var dock inte så stor som du verkar tro. Det räcker med lite gelcoatspackel så är den borta. Det jag är mest fundersam över just nu är om det räcker att vattenspärra bara de gelcoatbara fläckarna eller om jag ska slabba på hela bottnen när jag ändå håller på. Det blir ju lite enklare och billigare att bara måla de bara fläckarna med grundspärren, på merparten av bottnen sitter den gamla färgen fortfarande kvar, tunt men ändock. Eller ska man även spärra hela bottnen nu när man har lagt ner allt arbete på att slipa (alltså spärra mot böldpest innan tvåkomponent primern stryks på), då kanske jag måste slipa bort även det sista av den gamla färgen? Eller räcker det rent utav med enkomponent primer. Det är inget jag vill göra i närtid igen ska gudarna veta, drygt jobb, så jag vill gärna göra rätt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All gammal 2 komponent som har förlorat sin egenskap som vattenspärr ska bort. (Gäller ej giftfärg för den arbetar enbart för att beväxning undanhålls).

Gammal 2 komp. blir som äggskal och ska då bort och ersättas med nytt segt och följsamt.

All gelcout som inte täcks av 2 komponets vattenskydd sak täckas med 2 komponent och om man ska måla över gelcouten och låta gammal 2 komponet sitta kvar, så ska man veta att den åldras där under, fortare än den nya man rullar på och då har man gjort ett onödigt, eller ett halvt arbete.

Prova med en Sandvikenskrapa på botten på båten och kolla om du behöver ta bort befintlig 2 komp. för det är så att befintlig äldre 2 komponet kan variera och vara som äggskal på vissa ställen, för att vara som ny på vissa ställen.

Det tog mig 3 dagar att göra botten på min båt och det är något som jag har gott av i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver 2 komponent. Är det primern 2 komponent eller är det spärrskiktet mot böldpest du avser? Vad jag har läst mej till så är 2 komponents primern inte vattentät. Utan det behövs även ett spärrskikt mot vatten (böldpest) under primern där gelcoaten ligger bar eller har jag missuppfattat? Jag förstår att jag ska lägga primer (2 komponent eller 1 komponent) över hela bottnen. Frågan är alltså om jag ska lägga böldpest/vattenspärr över hela bottnen eller bara där jag slipat igenom ner till gelcoaten. Hoppas du har överseende med att jag inte riktigt förstår och är tillfreds med svaren ännu 9.gif\. Jag vill som sagt vara helt säker på begreppen 2 komponent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 komponent är det som ligger närmast gelcouten och hindrar vattenintrång.

Finns i kulörer grön och grå och det vanligaste om man inte är van att måla skickt på skickt, är att man kör varannat lager så att man ser att det täcker.

Sedan finns det naturligtvis flera olika sätt att behandla skrovets undersida och där kommer epoxin in i bilden och tillverkaren finns i Ytterby (Kungälv).

http://www.nilsmalmgren.se/index.php

Sök även på forumet för här ligger anvisningar i form av serviceinriktad hjälp och tydliga anvisningar från olika fabrikanter.

Senast ändrad av orven | 18 mars 2007 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sökt på nätet igen och hittade lite info nu. Jag har bara påbörjat slipningen av bottnen (6 timmar igår). Jag börjar förstå lite mer nu (tror jag 14.gif\), när den svarta bottenfärgen avlägsnats finns en blå vad jag tror är bottenfärg med. Sen finns en grön och rödbrun färg under den blå vilket torde vara epoxifärgen eller? Under det sista lagret som är rödbrunt träder gelcoaten fram. Vad jag förstår så finns bara två lager epoxi, ett grönt och ett rödbrunt och kanske eventuellt den blå, i så fall blir det tre. När jag slipar bort bottenfärgen (den svarta) går det inte att undvika att köra igenom även epoxifärgerna fläckvis, jag vill ju ha en slät och fin yta (den svarta bottenfärgen är sprucken och flagig). Har läst lite om gelshield plus o 200 mm. Nu undrar jag -

1. Har jag rätt i att den gröna, rödbruna och blå färgen är epoxi (böldpestspärr)?

2. Jag kan nöja mej med att slipa bort det svarta och sedan använda gelshield endast på de platser som blivit genomslipade till gelcoaten ?

3. Jag bör lägga på flera skikt med gelshield 200 på både gelcoatrena ytor samt även på de ytor som har en del epoxifärg kvar, dvs hela bottnen.

4. Jag bör slipa bort även resterna av de gamla epoxiskikten och sedan lägga på flera skikt med gelshield 200.

Kan någon svara på om något eller några av ovannämnda påståenden stämmer? 

Senast ändrad av Thomas_38 | 18 mars 2007 | 21:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ettan... svårt att säga, men ett tips för att du ska veta vad du står.

Det finns något som heter BUMS och den tar giftfärgen och man kan få lägga på i omgångar och då för varje lager.

Det som inte BUMSEN biter på är 2 komponent.

BUMS kan du göra själv av tapetklister och lut (soda).

På tvåan. Använd ovan recept och en högtryckstvätt med skyddsglasögon och när giftfärgen är borta så kollar du 2 komponentens kondition. Krackelerad med sprickor och är som ett äggskal som sprutar åt alla håll... byt och riv av med Sandviken.

På trean... kladda inget på befintlig och bra 2 komponent för en dag så åker du på att byta detta ändå.

På fyran... det kan du utröna av ovan svar.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar vi närma oss 20.gif\.

Jag slipar helt enkelt bort allt vad färger heter ner till gelcoaten och kör på med några lager epoxifärg typ gelshield i två kulörer om vart annat kort och gott (det där med bums och högtryckstvätt är uteslutet där båten står nu) sen primar jag med enkomponent primocon och två lager bottenfärg. Sen njuter jag av sommaren, låter detta som en bra plan?

Senast ändrad av Thomas_38 | 18 mars 2007 | 21:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ovanstående bekräftat av en vän nu under förmiddagen. Man kan låta bli att slipa så djupt och sedan köra en primer, risken är ju dock att det släpper efter ett tag igen. Men det är bara att konstatera att om man vill ha ett bra resultat så ska man försöka få bort merparten av den gamla färgen så att gelcoaten ligger fri och sedan lägga på gelshielden över hela bottnen i minst tre skikt, så får det bli. Tack Orven för ditt tålamod med mej smiley-embarassed.gif\, du har verkligen lagt energi på dina svar och delat med dej, det uppskattas.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...