Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Ringhede

Koppar gift eller inte

Rekommendera Poster

sextant_liten.gif\  Vill bara skapa lite nyans i all hysteri om koppar.

Koppar i rätt förening i bottenfärg på båtar fungerar bra som aktiv substans mot t.ex. havstulpaner.

Fått svar från Kemikalieinspektionen angående koppars giftighet.

Då jag inte frågat om att få lägga ut hela svaret i ett forum som detta kommer jag göra utdrag ur svaret.

citat från svar.

Kopparhalten i vattenmassan kan lätt komma upp i toxiska nivåer i t.ex. hamnområden och även i naturhamnar ifall många båtar som ligger är målade med kopparbaserade antifoulingprodukter.

Att koppar är ett grundämne bidrar till problematiken eftersom det inte bryts ned i naturen utan anrikas i t.ex. sediment eftersom koppar gärna binder till organiskt material. Så länge den ligger orörlig på sjöbotten utgör denna massa inte ett akut hot mot vattenlevande organismer, men vid förändrat pH eller t.ex. muddring kan det frigöras stora mängder koppar på en gång som skulle kunna utgöra ett potentiellt hot mot havsmiljön.

Därför anser jag att man ska vara försiktig med användande av koppar då det kan bli en miljöbomb i framtiden. Samtidigt som man ska vara försiktig med nya ämnen som ska ge motsvarande effekt mot beväxning vilka kan ge nya problem.

Vidare i svaret med mina egna ord så anrikas kopparn i organismer och kan spridas i dessa. Däggdjur kan reglera kopparhalten med hjälp av levern. Växter och vissa organismer lagrar kopparn.

Av svaret jag fått verkar Kemikalieinspektionen helt klart ha kunskap om kopparns viktiga effekt för båtar men samtidigt måste ta hänsyn till risker för miljön.

Komplext problem då även kraftigt beväxta båtar också är ett problem för miljön. Men jag kommer nog vara lite försiktig i påståenden om att koppar är något helt ofarligt.

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Det verkar villka myndigheter och forskare som säger vad.

Oftast modstridiga teorier !

Ett av mina tidigare inlägg:

Koppar är ett grundämne som förekommer överallt..

I havsvattnet ca. 23 Mikrogram/liter

Koppar är ett grundämne, som endast vid extrema situationer har någon skadlig effekt på växter och djur...

Koppar finns ochså i alla levande organismer. Det är ett livsnödvändigt ämne för människor, djur och växter...

Nyfödda barn har ca. tre ggr. högre kopparhalt än vuxna..Det är en livsförsäkring för tillväxt, immunförsvar mm.....o.s.v....o.s.v....

Naturen reglerar upptagandet och utsöndringen av koppar på ett i det närmaste perfekt sätt. Det är viktigt att veta att koppar normalt inte lagras i överskott i kroppen eller anrikas i näringskedjan....

För att citera forskarna... 

Människorna har använt koppar i årtusenden, i Sverige över tusen år sedan, för kärl, mattalrikar mm. Idag i industrien, husbyggnad (kopparrör, elkablar,Tak, stuprännor mm.). Mänkligheten klarar sig inte utan koppar !!!! 

Senast ändrad av anemos | 19 mars 2007 | 12:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Argument som kopparör för vattenledningar håller inte då koppar inte ursöndras från rör i några större mängder.

Jämför med konservburkar med lödning av bly. Helt ok så länge burken är oskadad. Idag tror jag ingen skulle tycka det vore kul med lite bly i maten.

Ett tag trodde man t.o.m. att gruvor med radonhaltig luft var nyttig. Även källor med ranonhaltigt vatten ansågs hälsosamt.

Den koppar som finns i bottenfärger för båtar är gjord så att den frigörs o vatten. Det är oftast någon form ov kopparförening och inte rent kopparpulver.

Gå in och kika på databladen till bottenfärger som säljs i t.ex. Norge så ser ni vad de består av.

Utan större kunskap skulle jag inte vara kaxig att påstå att koppar är ofarligt.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Sådant är dettta välfärdssamhälle det som är nyttigt (där människan tjänar på) för människorna, är farligt för natur och omgivning.

När vi kör bil, det är nyttigt för oss, men farligt för naturen.

Numera är mann uppmärksam på detta i det globala luftföroreningskampanjen, men ingen vill avstå från att förorena naturen. Att avstå från mindre elförbrukning, att avstå från bilkörning, eller skaffa sig en mindre bil, att inte köra med stora bensin/diesel förbrukande motorbåtar, nej, för dom har råd med det.

Det finns dom, politiker, organisationer, tillverkare,som pratar om miljövänliga saker men ingen tar det på allvar !

Det är så enkelt, fattig eller rik, gjöra det var och en för naturen !

På tal om BLY och även TENN, var det ett helt annat förhållade, som mann kommit på efter mystiska död på med bly-lödda konservburkarnas dödsorsaker.

Men ändå inte då, blyet fanns kvar mycket länge senare ! I bensinen som antinoxämne, i båttenfärger mm.

Ett uttalande om gevärskulor: Du kommer att dö av blyförgiftnig om inte av annat. Så att detta blyets giftighet har länge kännst till, redan i USA på 20 talet i bensinen!! Men vad bryr sig industripamparna om detta bara dom tjänar pengar ! på bekostnad av människoliv. 

Då om detta koppar. Förr var skepp av trä beslagna med koppar-plåtar i undervattensdelarna. För att göra det slit-starkare mot is på vintern, men ochså mot båttenbeväxlighet och skeppsmaskar på varmare vatten.

Nu för att gjöra livet lättare för oss moderna sjöfare, då detta kopparoxid i båttenfärgerna, är en kompromiss för mellan det goda och det onda !

För dom som saken inte särskillt berör,(menar i fråga om kopparfäger) bryr sig inte så mycket om detta, dom är villiga att förbjyda allt !

Senast ändrad av anemos | 18 mars 2007 | 15:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anemos: Skulle vara en god gärning om du efter varje editering talar om VAD du editerat..

EDIT: Tilläg, Typ så här kanske.

Det blir ju liksom lite lättare att hänga med iom att du editerar 98 av 97 inlägg.. ;)

Senast ändrad av KillerBoo | 18 mars 2007 | 00:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm ser användandet av högtryckstvätt och div andra Kemikalier för att bli kvitt skiten som växer på båten som en betyderligt större fara för miljön...

Dessutom påverkar d båtens prestanda negativt en båt med beväxning (obs behöver inte vara mycket) Går tyngre och drar mera soppa och blir tråkig och seg att köra...  Detta är oxå en förslust för miljön men inget någon tänker på för huu vad koppar e farligt.. Men man kan stå på kajen med högtrycken i en hel dag samt med Avfettning modell Superstark och spreja utav bara faan... Ingen som bryr sig.. Men om man säger att man har en förg med några % koppar i då e man plötsligt en Skurk som borde hängas i kulpåsen och spärras in på livstid...

Anser det vara en stor överdrift d hela..  Kommer att fortsätta att köpa Norskfärg och smeta på.. D e ju tillåtet i Norge så varför ska d vara så jävla förbjudet här??? Har provat div miljöfärger och dom e lika kassa allihopa redan efter 1 månad så märktes tyderliga förändringar ang båtens presatnda toppfarten sänktes från 35 till 30 och så vidare.. Båten drog märkbart mera soppa, trofan d den va ju full med allger och annat böös.. D blev t o Skrubba rent, O tog en hel dag att bli kvitt skiten som gensat börja att växa igen... Hmmm så Miljöskräpfärgen är helt värdelös kunde lika gärna låtigt bli o måla.. Men bor man på Ostkusten där beväxningen inte är så farlig så funkar denna färg, Men på Västkusten behövs tuffare grejer....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som var intresserad.

Anemos inlägg kanske fick flera att hoppa av eller är det vetskapen om att koppar kanske inte är så miljövänligt?

Dock ett svar jag fått från Kemikalieinspektionen och inte så mycket egna spekulationer.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så att det är ett svårt ämne att sia om, dock har jag som framkom under kvällen igår också fått en insikt som jag inte hade innan, dock om det ändrar mitt ställningtagande, det betyder inte att anemos har rätt för det,tolkar man honom så spelar det ingen roll vad man gör för miljön det finns alltid nåt som är värre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Citat:

tolkar man honom så spelar det ingen roll vad man gör för miljön det finns alltid nåt som är värre.

Anemos: Man skall inte blanda in min underskrift, det är ju en annan sak och har ingenting med miljöfrågor att göra !

Visst är jag för mijöskydd, men fördet kör jag min lilla Nissan Micra och målar båtten på min båt med båttenfärg som innehåller kopparoxid !

Senast ändrad av anemos | 18 mars 2007 | 13:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och förr så var det både bly och arsenik i bottenfärger.

Man använde PCB och tätade fogar på hus och tvättade detaljer på industrier med Tri. Lösningsmedel av typen thinner var vanlig i målarfärg och i bilarnas avgaser komm det bly från bensinen. På krogen fick man röka fritt. Freonutsläpp gör att vi slipper sola så mycket. Jänkarna besprutade Vitenams skogar med Agent Orange och sa att det var helt helt ofarligt. Banverket sprutade banvallar med hormoslyr. Tryckinpregnering av trä....

osv

Och ingen märkte någon av det, eller?

Du behöver inte svara anemos då du troligen inte märkt något av detta.

Vi har gjort många dummheter förut och troligen kommer vi finna fler saker som kanske inte var så klokt. Kanske är det koppar i bottenfärgen eller så finner vi att den är ofarlig.

Läsvärt

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1316&Artikel=710602

mvh Roland 

Senast ändrad av Ringhede | 18 mars 2007 | 13:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Vad i tusan hackar du på mig om detta, Ringhede, är jag boven ??

Du började tråden om kopparpulver i båttenfärg !

Har jag skrivit att dessa kopparfärger är giftfri, jag citerade fria oberoende forskare !!!

Citat:

Du behöver inte svara anemos då du troligen inte märkt något av detta.

Varför nämner du mig ?

Märkt något av detta, märkt om Agent Orange i Vietnam eller om hermoslyr, vid banvallarna ?? lika litet som du, förmodligen !!!!!

Jag tror int vi kan lösa hela världens problemer !

Det jag skrev, var ju fråga om kopparns (vs. blyets )giftighet

Vart vill du egentligen komma ??

Här en gammal link om kopparfäg

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=33320

Senast ändrad av anemos | 19 mars 2007 | 13:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lungt och fint, läs det hela i ett possitivt perspektiv (även om man borde reagera på hur vi hanterar miljön)

Syftet med mitt inlägg var som jag tidigare skrev att skapa lite nyans till användande av koppar i bottenfärg.

Forskare har lovat oss att vissa kemikalier är ofarliga, andra forskare har påstått att de är mycket skadliga. Forskare som påstått att PCB, hormoslyr, Agent Orange mm varit fullkommligt ofarliga. Idag vet vi hur det ligger till. Hoppas verkligen att det inte är samma med koppar.

Jag har också läst Svenska Kryssarklubbens artiklar om koppar i bottenfärg och tidigare varit i tron om att koppar är ofarligt.

Idag har jag en lite mer restrektiv hållning till sådana påståenden.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 18 mars 2007 | 15:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Återigen !

Citat från SXK-sida:

Vidare står det: Kopparhalter upp till 4 mikrogram per liter havsvatten har sommartid uppmätts i småbåtshamnar. Det är halter som i test hämmar tillväxten av mikroalger, fortplantning av fisk, blåstång och musslor.

Halten koppar i Östersjön brukar uppges till något under 1 mikrogram/liter. (vad voro den naturliga kopparhalten på Västkusten, säkert 20 gånger högre !) Siffran 4 verkar hög. Det verkar osannolikt att kopparmålade fritidsbåtar kan orsaka detta. Fritidsbåtar ligger i vattnet 4 - 5 månader om året medan yrkessjöfart pågår året runt dygnet runt. Hur många m² bottenfärg med koppar färdas i våra kustnära vatten dygnet runt, året runt?

Dessa forskare ! Alltid i sötvatten och bräckt (Östesjön olika delar) är den naturliga kopparhalten lägre än i Atlantens vatten,vid en salthalt på 3,5 % där den är ca 23 mikrgram/liter.( Taget ur boken Haven, Fakta och forskning) Samma havsvatten innehåller 2,6 mikrogram/liter, Arsenik ! varför är inte detta supergift farligt för havsdjur ??  

Visst finns det alltid forskare som vinklar till det hela på sitt eget sätt. Ofta är vissa forsknings jobb, betsällning jobb, för en firma/organisation/tillverkare, ! för att påvisa att deras produkter är ofarliga. Det kan ochså vara tvärtom, att försöka påvisa hur farligt allting är ! 

Om dess ofarlihet, har det varit i tidigare fall ochså för produkter som numera är förbjudna !

Ja exempelvis, tobaksrökning, förbjudes inte, för det ligger mycket pengar i det, för tillverkarna och för skatteintäckter !

Hur voro det att säljä blyfärg med påskriften Farlig för miljön, säkert, om det låg stora skatteinkomster i det !

Frågan är, om denna kopparmängd i båttenfärger är egentligen så farligt.

Faktiskt, det finns värre naturförstörare, men förbjuds inte på grund av industriens och kapitalets intresse ! 

Mera citat från SXK-sida:

Seriösa personer med inblick i färgbranschen påstår dessutom att de nya färgerna innehåller mer hälso- och miljöfarliga ingredienser än de gamla numera förbjudna med koppar. 

Av skaldjuren, är det mest, ostron som accumulerar koppar i sina kroppsvävnader. Men å andra sidan finns ju inte ostron i Östersjön, utan bara i saltare vatten, med salthalt minst 3%. I Sverige, i Norra Västkusten, där ju kopparhalten, i naturlig mängd överstiger 20mikrogram/liter.  

Här ser mann, hur mann, från olika intressehåll, bedömer saken !

Det verkar vara ochså spekulationer, okunskap och hysteri om dessa kopparfärger ! bland miljöorganisationerna och myndigheterna !

Senast ändrad av anemos | 18 mars 2007 | 22:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Om koppar och människan. Äter vi gift ?

Koppar är livsviktigt för vår hälsa, det håller bland annat nervsystemet

i trim, motverkar benskörhet och bevarar hudens smidighet.

Koppar i maten gör huden

slät och smidig

Mat som är rik på koppar:

skaldjur • nötlever • viltkött

fullkornsbröd • bladgrönsaker

choklad • nötter

Att järn är viktigt för vår hälsa och att för lite järn ger

blodbrist känner alla till. Men enbart järntillskott räcker

inte för att bota blodbrist. Koppar behövs också för

att järnet ska kunna transportera syre i blodet. Om man

har brist på koppar kan man drabbas av blodbrist även

om järnupptaget i sig är tillräckligt.

Hjärnan är det organ som behöver mest koppar för

att fungera normalt, 5,8 mg/kg, medan kroppen innehåller

i medeltal drygt 1 mg/kg.

Blodkärlen och hjärtat behöver koppar för att bevara

sin styrka och spänstighet.

Koppar har också en viktig funktion för bildandet av

bindväv, som i sin tur spelar stor roll för vårt utseende

genom att huden hålls smidig, slät och frisk. Koppar

behövs även för att bevara bentätheten i skelettet så man

inte blir benskör.

Koppar är väsentligt redan för fostrets utveckling, och

under de tre sista månaderna av graviditeten lagras extra

koppar i fostrets lever som en reserv för utvecklingen av

skelett och hjärna efter födseln. Därför måste gravida

kvinnor få i sig tillräckligt mycket koppar. Hos för tidigt

födda barn kan det förekomma kopparbrist . Andra

människor i riskzonen är anorektiker och äldre personer

som kanske inte äter tillräckliga mängder med mat.

I västerländsk kost har vi ibland för lite koppar eftersom

vi äter mycket förädlade livsmedel. Det är viktigt

att järn, zink och koppar är i balans. Rekommendationen

brukar anges till 30 mg järn, 15 mg zink och 2 mg

koppar per dag. Om man undviker att äta för mycket

förädlade produkter och fet mat så brukar inte kopparbrist

uppstå. Koppar fi nns i mat från havet, framför

allt skaldjur. Forskarna förstår alltmer vilken viktig roll

koppar har i olika kroppsfunktioner.

Senast ändrad av anemos | 18 mars 2007 | 20:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana bottenfärger som skyddar via ren koppar är inte giftiga för havsvatten- och östersjövattenmiljön. Det beror på att de kopparjoner som kommer lös bildar ofarliga spårämnen i närvaro av s.k. ligander i havsvattnet.

De försök som kemikalieinspektionen relaterar till har gjorts i laboratoriebägare utan tillräcklig närvaro av s.k. ligander, som binder jonerna till biologiskt harmlös form. Kemikalieinspektionen är ensamm i världen om att översätta sina laboratoriebägarförsök till havsmiljön, och driver denna unika svenska fråga av rena prestigeskäl, sedan de väl en gång kommit fram till sin felaktiga slutsats.

I slutna marinor kan det också inträffa att liganderna i östersjöns havsvatten tar slut och då blir miljön giftig även där - men bara i den slutna marinans bassäng, inte lägre bort.

Om allt detta finns att läsa i en rapport gjord av svenska IVL :

http://www.ivl.se/rapporter/pdf/B1349.pdf

Kopparjoner finns det naturligt i oerhörda mängder. Exempelvis lakar enligt uppgift Piteälven ut c:a 60.000 ton sådana kopparjoner som ombildas via liganiter till ofarliga spårämnen. Årligen. Sedan tiotusentas år. Minst. Om man antager att en fritidsbåt skulle släppa ut 1kg kopparjoner om året motsvarar då Piteälven c:a 60.000.000 fritidsbåtar.

I praktiskt taget varenda hus i Sverige är vattenledningarna gjorda av koppar, där vatten är stående mer eller mindre långvarigt. Utan närvaro av lignaiter som ens ombildar kopparjonerna till spårämnen. Sen dricker vi detta vatten......

Vi har väl de myndigheter vi förtjänar - och när prestigen slår till kan tydligen INGET få förnuftet att återupprättas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del kan jag bara säga:

Varevig j-va vår debatteras detta.

I båttidningar, på nätet.

- Har kemikalieinspektionen rätt, har de fel?

- Är SXK´ s artiklar köpt eller inte?

- Är koppar farligt eller t o m nyttigt?

osv, osv...

Orkar man längre?

Nääää....

Jag kör med laglig bottenfärg som mitt samvete påbjuder.

Sedan är det upp till andra att skapa lagarna.

Så länge jag följer dem, så är jag nöjd.

Blir koppar tillåtet i Östersjön använder jag det.

Nu är det inte tillåtet, så jag avstår.

Bara mina personliga små åsikter... 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Vad var det som var så farligt i mina inlägg, som fick flera att hoppa av

Var det litet vetenskapligt fackta ?

DU skriver inte klart vad du menar, farligt eller ofarligt, Du tycks inte mena någontig  ! Du ville ju litet nyans på det hela.

Nu har Du, och andra, fått litet nyans på det hela, inte bara från mig utan riktig forsknings-fakta från Seawolf ochså !

Du skrev ochså att kopparn kommer att bli en ny tidsbomb ????

Kopparn har använts till människans bästa i flera tusen år.

I sveriga börjades brytning för 1000 år sedan.

Koppars kommer att änvändas av mänskligheten, så länge människan finns till. Där finns ingen återvändo. I industrien. I husbyggnad. Men framför allt i elektronikindustrien, där den är en viktig komponent !!

Kommer det någongång bli en tidsbomb i mänsklighetens, så är det dessa Atom och Vätebomberna eller att människan dör av sitt eget miljöskitskit !

En del påstår att Aluminium är ochså farligt ???? Denna metall kan mänskligheten heller inte vara utan  !

Nå, då till båttenfärger. Varför inte måla med FALU RÖDFÄRG, den innehåller och kopparpigment, den är inte klassad som miljöfarlig (mig veterligen).

Vi har fortfarande gifter som sälges med myndigheternas goda minne. Bland annat starksprit. Den borde förses med döskallemärkning, för den är ju en FÖRSTA KLASSENS NERGIFT. Överdos dödar, och även mindre mängder förstör människan. NÄ men inte, för där tjänar staten mycket pengar !!!

En överdos är alltid en överdos. Även intag av vitaminer kan skada en människa.

Men däremot koppar i gevärskulor (kulorna, och inte bara kopparn) borde förbjudas. Med den kopparn har miljontals och miljoner, människor, djur och fåglar fått sätta livet till.

När det gäller att måla sin båtbotten, får mann använda sitt samvete och övertygelse om dess farlighet, och inte mot bättre vetande !

Jag rekommenderar inte vad andra skall göra heller, jag tänker till och gjör på eget sätt i mitt eget fall ! Min åsikt har väl tydligt kommit fram ?

Mig veterligen, är det heller inte förbjudet att lamminera sin båt med tunn kopparfolio ?

Senast ändrad av anemos | 19 mars 2007 | 13:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avstår från vidare argumentation med sådana som hittar på och inte kan läsa vad jag skrivit. Försöker man ständigt misstolka så är det endast tråkigt. Allt är skrivit i en possitiv anda.

Inlägget är gjort eftersom flera här på forumet visat intresse av vad mitt svar från Kemikalieinspektionen skulle bli.

Detta har jag nu visat även om det bara är ett utdrag ur svaret men fullt tillräckligt för att ge lite nyans åt ämnet.

Om fler önskar få vetskap om koppars lämplighet får ni själva skriva till t.ex. Kemikalieinspektionen.

Jag har själv en klar bild av hur det ligger till.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Lugna puckar nu bara !

Referera inte till detta Kemikalieverk ( Förresten EU-s nya Kemikalieverk kommer att vara Finland) utan klargör din uppfattning bara.

Alla kan läsa mellan raderna, om det inte är allt för diffust !

MVH/Anemos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver inte läsa mellan raderna.

De tre sista raderna i inledningsinlägget räcker.

Komplext problem då även kraftigt beväxta båtar också är ett problem för miljön. Men jag kommer nog vara lite försiktig i påståenden om att koppar är något helt ofarligt.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 23 mars 2007 | 15:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...