Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
anteh

El: Antal förbrukningsbatteri

Rekommendera Poster

Hej, jag ska göra om elen i vår S30, MD5C med 50A generator.

I båten finns kyl Wallas värmare, radio och belysning.

Iadg finns ett förbrukarbatteri och ett starbateri - tror ni deta räcker? Bör jag komplettera med ytterligare ett förbrukarbatteri?

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mindre du suger ur batterierna dess längre håller de.

Då är det en fördel att ha 2-4 batterierför förbrukningen. Du kan också i sådant fall skaffa dig övervakning av batteribanken och koppla samman samtliga i en stor bank. Då klarar du att starta motorn i alla lägen.

3-4 batterier i parallellkoppling ger tillräckligt med startström även när de är i stortt sett urladdade. Man ska försöka att inte komma under 25-30 % urladdning. Då finns tillräckligt med kräm för de största motorer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räcker driften idag, eller tar den slut för dig när du ligger stilla?

Generatorn vill ha en stor bank och jobba mot för att ge bra med laddström, så har du plats så är det ingen nackdel att ställa i ytterligare ett batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lästa även på Skyllermsrk sida om detta - det blir ytterligare ett förbrukningsbatteri.

En god tanke att koppla samman alla batterier?

Går det bra att plavera ett batteri två meter från de andra? vilken dim på kabel krävs mellan?

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, avstånd på några meter är inga problem. Ta till lite extra tjocklek på kabeln. 10-20 kvmm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, då kan jag hitta alternativa placeringar av det nya batteriet.

ytterligare en fundering. Skyllemarks anser att man bör hoppa över huvudbrytare för startkretsen och i stället se till att det är avsäkrad. En brytare tillför inget ur säkerhetsperspektivet. Brytaren kan även medföra spänningsfall vilket ger avsevärt sämre laddning.

KAn man med gott samvete hoppa över huvudbrytaren för startkretsen? Vad är nackdelarna? I bilen har man ingen huvudbrytare annat än tändningslåset!?

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis dragit om elen enligt Skyllermarks schema. Jag har alltså ingen erfarenhet av det men kan inte se hur det skulle kunna vara fel. Så länge startbatteriet är separerat från övriga batterier och inga förbrukare finns kopplade till startkretsen finns ingen anledning att bryta.
Apropå avstånd och kabelarea, kolla med Skyllermarks eller återförsäljare så du inte underdimensionerar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är att koppla alla batterier i en enda bank, och skydda den mot djupare urladdning via ett batteriskydd, t.ex. Battery Brain.

Då kommer alla batterier att laddas ur lite mindre i %, och eftersom deras inre motstånd blir paralellkopplade blir det lättare för generatorn att hälla tillbaks laddning i dem efteråt, jämfört med att man har ett av dem som latar sig laddningsmässigt (startbatteriet). 

www.batteknik.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...