Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
tinyboat

Ny båt - Hur bottenbehandla första gången?

Rekommendera Poster

Hej

Om några veckor får jag en ny liten Beneteau First 21.7 som jag undrar över hur jag skall ge den en riktigt bra bottenbehandling.

När jag snackar med med säljare och andra får lite olika bud.

* Slipning lätt och därefter bottenfärg för skydd mot beväxtlighet

* Sliping epoxibehandling (2 strykningar) och därefter bottenfärg

* Fyra epoxilager krävs säger någon annan.

Vad rekommenderas av er som är rutinerade? Obs detta gäller då en ny

obehandlad botten. Vill ju göra rätt så att jag får ett bra skydd även om jag inte är expert...

Ett alternativ som själv funderar över är att låta bli giftbottenfärg och istället göra mig omaket att försöka mig på att tvätta botten var tredje vecka i sommar. Har möjlighet att lyfta båten. Någon på västkusten som vågat sig på att prova detta?

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej J

Jag anser att du ska göra dig omaket att följa punkt nr två på din lista. Två strykningar blir bra om du använder lösningsmedelsfri epoxi. Visserligen kostar epoxi en slant men din båt är ju inte så stor. Gör du jobbet väl så håller det minst i 10 år.

När du är färdig kommer du att vara mycket nöjd med dig själv och känslan av att veta att du gjort vad du kan för att undvika plastpest kommer du ha i många år. Att båten är epoxibehandlad kommer du även att ha igen om du säljer den, åtminstone skulle det ha ett värde för mig.

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommendera

* Slipa lätt

* VC-TAR2 epoxi, tunna lager till det täcker, kanske 3 lager.

* VC17 NT (västkust) eller ännu bättre VC17 Extra (norge) i två lager

Sedan har du förhoppningsvis en slät, snabb och ren båt som kräver minimalt med arbete kommande vårar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders och Lennart

Tack så mycket tipsen! Skönt med denna frågelåda...

Okej, Jag tänker lägga på epoxi och då två eller tre lager.

* När man lägger på epoxi finns det några speciella saker att tänka på som man lätt gör fel som nybörjare?

* Några viktiga skillnader på olika märken av epoxi och märken/typer, fördelar med den ena eller andra typen?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till VC17 bottenfärg måste du använda VC-TAR2 epoxi. Använder du t.ex. Gelshield200 epoxi fäster/täcker VC17 dåligt, har jag märkt av egen erfarenhet.

Väljer du en annan mjuk/hård bottenfärg använder du Gelshield200 epoxy, eller motsvarande annat fabrikat.

Väljer du fel bottenfärg och sedan vill du byta till VC17, målar du ett mellanlager VC-TAR2 ovanpå befintlig Gelshield200 eller motsvarande epoxi, innan du lägger på VC17.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har köpt en båt som inte varit målad i botten innan. Fick då rådet av en på Sea Sea.
Slipabotten lätt och sedan  avfetta ytan innan målning så man får bort fettet.
Sedan skall jag måla med primer 4 ggr. Dom 3 första gångerna skall det vara snustort mellan målningarna. Den fjärdegången skall det vara dammtort innan man målar på med boten färg. Dammtort är det när du kan trycka med tummen och det blir märke i primern fast du blir inte klibbig på tummen. Då skall man måla med botten färg så att det härdar tillsammans och när det har torkat måla botten färg en gång till.
4ggr Primer
2ggr Bottefärg 

Här är en båtvårds guide av hempel http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/8fef8e51f0b0712a0c256bf8007082b8/0772d43c6943fa67c125724500537c5c/$FILE/BÃ¥tvÃ¥rdsguide SE.pdf 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får tyvärr inte redigera funktionen att fungera.

Förstalagret med light primer skall man blanda med förtunning 20% så att det biter riktigt i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga, förutom VC17. Den funkar bäst i Östersjön. Jag rekommenderar Mille xtra (ej den vita) som bottenfärg.

Denna spolar du bara av på hösten när du tar upp och målar på 2 lager på våren, har visats sig effektiv. Skall du kappsegla kan du använda Hard racing xtra (hård färg), denna kan du våtslipa för ett bra resultat. Den bygger dock lager genom åren så den kräver avslipning efter nåt år.

Skall du stå ute nu och göra jobbet är det light primer som gäller (Lösningsmedel) kan du stå inne är det High protect (lösningsmedelfri).

Light primer kan du stryka på vid 5 grader, se upp med tidiga mornar och sena kvällar fram i vår (dagg) kan ge blåsor i Primern. Slipa av med maskin som de andra säger med 120papper. Sedan tvätta hela skrovet med (MEC) eller Aceton. Förtunna ( måste vara epoxiförtunning) första lagret (står hur mycket på burken) sedan kan du bara skvätta i en 1% för att det skall gå lätt att stryka. Använd roller för 2-Komponentsprodukter typ Velour eller mohär rullle, det går åt en för varje strykning. Köp olika färger (Vit/grå) så ser man lättare hur man skall stryka. När du gjort sista lagret, 5 om du använder Light primer stryker du första lagret bottenfärg våt i vått med primern. Sista lagret bottenfärg målar du en vecka ungefär före sjösättning (kan även målas dagen innan)

Detta kom inte i någon som helst ordning men hoppas du fattar iallfall:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...