van_duung 0 Postad 16 Mars , 2007 hjälpte en vän att byta olja i växelhuset när vi tömde ut den gammla så kom det först lite vatten och sedan komm det en gråspräklig och tjock olja ur växelhuset. vad ska man göra åt saken?? bör tilläga att det är en mercury från 1970. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 Mars , 2007 Lämna in växlelhuset för ompackning. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Mars , 2007 Kolla först att packningarna är hela/oskadade på pluggarna, är väldigt vanligt att dessa inte byts vid varje oljebyte vilket dom ska göras. Byt packningar och i med ny olja ock kolla efter ett par timmars drift. Har du fortfarande vatten i oljan så är det propaxel eller ingående axel i växelhuset som packboxen har gett sig på. Kan ju tala om att det är inget kul jobb att byta dessa på en gammal 70-talars murcla, beroende på att den stora invändiga låsringen nr 73 på bilden i bif länk inanför propellern sitter med 90% sannolighet fast erjad, brukar gå åt minst sagt milt våld och värme för att få loss skiten. I regel så går ringen sönder. Men får man bara loss på bitarna så är det en enkel operation att byta tätningarna. http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr= 13287&ivar=images/MERMAR/13287/37.png&inbr=275&bnbr=180&bdesc=GEAR HOUSING (PROPELLER SHAFT) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 17 Mars , 2007 tack på förskott! Jag och duungen får kolla det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alex018 0 Postad 17 Mars , 2007 Hej JAg hade samma problem med min Mercury. Fel var att gummi ringen (nummer 66 saknades). Titta på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser