xxxxxxxx 0 Postad 16 Mars , 2007 Hej ! Planar en Jofa Kuling med en 30 Hk Suzuki 2-takt från 02? Har läst på forumet att 30 Hk är lite lite för Kulingen men som någon skrev är 30 Hk rekommenderat från tillverkaren. Hoppas någon som har en Kuling med liknande motor eller någon dom sett/åkt med jofan som kan ge mig ett svar. Tacksam för svar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 17 Mars , 2007 Har inte koll på just Kuling, men tillverkaren har satt hästkraftantalet beroende på vad akterspegeln tål, så kolla om du hittar på hur mycket vikt motorn får ha alternativt kolla vad en 30 Hk från den tiden väger. Tar du en nyare 2-takt så är den säkert lättare, och en ny 4-takt är säkert tyngre. Sen är nyare motorer effektivare och beroende på ålder så mätte man tidigare effekten på motorerna på propelleraxeln eller i motorn. Den borde plana men det är kanske lite klent. Min båt väger 390 kg och planar lätt med en 40 Hk 2-takt. Hade innan en 25 Hk och det var på gränsen. (Höga Rodd 410) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 17 Mars , 2007 Hej, nej, det ska inte vara några problem att åka Kuling med 30hk. Bara om du lastar båten något så kankse det kan gå drygt. Båten väger 250kg (ren) utan motor tillbehör m.m, men har du en hyffsat ny motor ska du lätt kunna åka 3pers i båten med god planingsfart. Det är också viktigt att du har rätt propeller som ger dig den bästa prestandan. /Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Posu 0 Postad 17 Mars , 2007 Jag hade i sommras en -79 Johnson 55hk 85kg, och det gick bra. Men åkte vi 5personer så gick det tungt. Jag har nu satt på en 70hk 110kg och är nyfiken hur det kommer att fungera. Jag har sett flera på nätet som har haft 70hk på och är nöjda t.o.m en som hade en V4 90hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 29 Mars , 2007 Jag har en kuling med en 40hk mariner -79 lång rigg. den gör 30 knop utan passagerare trots att det ska va kortrigg. Har hort en som hade 30 hk o den planade med 3 pers. Jag ska själv byta till 60-80hk när jag hittar en bra kortriggad till rätt pris ska då göra över 40. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterRiverInn 0 Postad 30 Mars , 2007 Övertygad att den planar, men kanske trögt utan trim om fler än två-tre pers. I min ungdom körde jag en med 50hk. Gick jättefint och bra. Det är ett bra och lättdrivet skrov tycker jag. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 30 Mars , 2007 Inte är det styrkan på akterspegeln som avgör hur stor motor tillverkaren rekomenderar. Du kan lätt dubbla på de flesta båtar och det håller. Om det sedan är säkert är ju en annan fråga men håller gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser