Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
BoNilsson

Fyrtaktare Yamaha eller Mercury motor???????

Rekommendera Poster

Funderar på att byta båt till en Örnvik pilothouse 640. Frågan är vilken motor som man skall välja Yamaha:s eller Mercury 4taktare med direktinsprutning. Motorstorleken det handlar om är 100 hk.

 

Någon som har åsikter om vilket märke av ovan som har störst felprocent och som håller sämst eller åsikter om varför man skall välja det märke som ni tycker är bäst. Tackar på föhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fram till hösten 2006 är Yamaha och Mercury 4-takt nästan identiska maskiner. Elektronik, motor ja det mesta är från Yamaha alltihop. Det enda som är Mercury på en Mercury är rigg och växelhus.

 

Någonstans under hösten 2006 så började Mercury sälja sin egen 4-taktare. Men det kanske är ny motor du ska köpa? I så fall är ju Mercury verkligen Mercury :-) Den är nog inte testad så mycket än eftersom den är så pass ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki är ännu bättre. Men av Mercury och Yamaha så skulle jag välja Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har sedan 2 säsonger tillbaka YAMAHA, den har gått helt problemfritt, kan absolut rekommendera den.21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mercury som ju är en Yamaha har också gått problemfritt. Men åter igen. Ska han köpa ny så är det ju ett val att göra...begagnad så är det ju i stort sett samma motor.

 

Senast ändrad av batrookie | 17 mars 2007 | 10:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Mercury 100 EFI (2007 antar jag):

plus:

* Kan bli billigare i paketköp med Örnvik Pilothouse 640 då Marinepower säljer bägge och säkerligen har förmånligt paketpris båt med motor.

* Troligen fördraget reglage m m i båten för Mercury?

* Gissningsvis utprovad med just Mercury utombordare och man får rätt propeller från början osv. Om det finns körfakta så är det gissningsvis med Mercury motor.

*Möjlighet till Smartcraft (instrument med utökade funktioner).

minus:

Såvitt jag vet är den en ny modell i år, mer oprövat kort?

* Ej testad i nån jämförande test med andra 100 hk utombordare såvitt jag vet.

övrigt:

* Kamrem i gummi el kamkedja i metall?

 

Yamaha F100 (2007):

plus:

* F100 är beprövad, kom ca 1999 tror jag, till en början förgasare men sen 2004 har den EFI (elektronisk bränsleinsprutning).

* Command link kompatibel sen 2006 (ett system för att lätt installera instrument osv samt instrument med utökade funktioner)

* Erkänt bra prestanda (har test på F100 om du är intresserad).

* Nån tusenlapp billigare än Mercury 100 EFI (enl listpris).

minus:

* Har kamrem i gummi, ev något större risk med sån jämfört med de som har kamkedja i metall (t ex Suzuki DF90-140 har det).

 

Personligen skulle jag nog överväga 115 hk på en så stor båt som Pilothouse 640, men den kanske inte är godkänd för det?

Prisskillnaden från 100 till 115 hk är inte så jättestor och du får bättre kraft med tung last och kan dra av mer på varvtalet (bullrar mindre och drar mindre bensin) med en större motor.

 

Har själv en Yamaha F115 4-takt som har funkat fint i 4 säsonger.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 17 mars 2007 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...