Agda 0 Postad 16 Mars , 2007 Finns det några ekonomiska fördelar att som privatperson registrera sin segelbåt i sjöfartsregistret som Skepp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Mars , 2007 Båten måste vara större än 12 x 4 meter för att kunna registeras som skepp. Och till det är man tvungen, man har inget val. Båtar mindre än dessa mått går inte att registrera som skepp - då de inte är skepp utan båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Agda 0 Postad 16 Mars , 2007 Tack för svar, men det var inte definitionen som frågan handlade om.Utan om det finns några privatekonomiska fördelar. Typ slippa betala moms och annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2007 Man har nog mest nackdelar av att ha ett skepp. Registreringsplikten kostar ett antal hundra per år. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1678.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 16 Mars , 2007 Om din båt är mindre än 12x4 meter går det inte att registrera din båt som fartyg, och är den större måste du - som Gunnar skrev. Du kan alltså inte välja om den skall registreras. Därför är eventuella för- eller nackdelar ganska ointressanta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerAllan 0 Postad 16 Mars , 2007 Hej! Tycker inte frågan är ointressant. Man kan ju välja om man vill köpa antingen båt eller skepp beroende på eventuella fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Mars , 2007 Fel. Registreringen kostar inget i årsavgift. Däremot en avgift vid själva registertillfället. Om skeppet (eller serietillverkade systerskepp) inte finns med i registret åker man att kosta på en skeppsmätning. Som kan kosta allt mellan 5-20.000.-. Mao gäller detta vid ev. import av skepp, eller vid one-offbyggen. Det finns inga direkta fördelar att ha skepp. I teorin kan man belåna (pantsätta) ett skepp. Men i praktiken är inte det lönsamt och bankerna är inte särskilt angelägna... Om du bedriver yrkesverksamhet med skeppet kan du tanka bunkerdiesel. Och då kan du naturligtvis dra moms. Du får nationalitetsbevis utfärdat automatiskt, bra vid utlandsseglats. Du måste ha minst kustskepparexamen. Senast ändrad av Eilean | 16 mars 2007 | 14:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 16 Mars , 2007 Nja, man kan faktiskt registrera en båt under 12*4 m. Om man hyr ut den, vilket jag gör ibland. Fördelen är nationalitetsbevis och att man har ett offentligt papper på att man äger båten. Hälsningar SFC-7970 Pleasure yacht www.hafsorkestern.se Senast ändrad av nikkra | 17 mars 2007 | 00:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janneostling 0 Postad 12 Maj , 2007 Det här är en intressant fråga. Jag kollar på att köpa ett registerpliktigt skepp och har försökt förstå parametrarna (moms, tull, frakt mm) för att kunna avgöra kostnaden på ett köp inom/utom EU. Har fått uppfattningen att det ofta är billigare i USA med den typ av skepp jag är ute efter men den senaste tiden egentligen mest varit inne på att hitta ett skepp inom EU pga att man då slipper allt strul med moms, tull etc. CE struntar jag fullständigt i då det inte verkar ha nån som helst bäring på ett registerpliktigt skepp. En kryphål som jag just såg var detta: (Taget ur skatteverkets broschyr Momsbroschyren sidan 28 http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680003594/55217.pdf) Försäljning, import, uthyrning och befraktning är momsfritt när det avser: • Skepp för yrkesmässig sjöfart eller yrkesmässigt fiske. Dvs, om jag registrerar en firma med avsikt att hyra ut skeppet på charter (vilket jag faktiskt tänkt göra för att finansiera det hela...) så kan jag importera skeppet momsfritt!! Nån som har nån liknande erfarenhet eller kommentar? Vill gärna höra era åsikter!! /janoz Senast ändrad av janneostling | 12 maj 2007 | 14:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser