Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
BoatBruce

Roliga händelser på sjön!

Rekommendera Poster

Här beskriver vi roliga saker som inträffat på sjön.

Det kan vara allt från välta kanoter till grundstötning eller tex. tappad motor.

Kör på!

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång när jag, min fru och mina tre kottar var ute och skulle ta en liten tripp till Visingsö.

Det var när jag hade min Glastron med Suzuki DT 100 som gick som ett skott, jag var även guldkund på Statoil ska väl tilläggas.

I alla fall så mötte vi Visingsöfärjan och jag hade full gas, båten gick så fort att det var tre strålar med vatten rakt upp i luften efter motorn.

Frugan visade ungarna att titta nu möter vi färjan, jag fick väl någon blackout för att jag tänkte inte på svallet, jag bara såg att det höll på att bli ojämt där framme, då var det för sent.

Det var inte den lilla svallvågen direkt.

Pang! Vi flög som tusan.

Tilläggas kan väl göras att det var trimaranskrov på båten, så den klöv inte svallvågen direkt.

Gissa om det blev frostigt ett tag? Frugan var inte helt nöjd kan jag avslöja.

Men vi fortsatte till Visingsö och ungarna fick sin glass trots allt.

post-12925-1394234965,526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasan och jag skulle ut på första fisketuren vid stugan i skärgården.

Vi hade en liten plastbåt med en 25 hk Suzuki.

Farsan hade precis monterat dit den efter att vi sjösatt båten.

Jag var väl 10 år då och skulle självklart köra båten.

Farsan brukade alltid knyta ett startsnöre från båten till motorn ifall något skulle hända.

Ja vi hoppade i båten drog igång motorn och drog iväg.

När vi rundade första kobben så kända jag att motorn hoppade till (det var rorkult på motorn)

Sen drogs min arm bak och det gurglade till.

Farsan hade glömt att dra åt motorbultarna så hela motorn hoppade av.

Som tur var så hängde den i startsnöret så vi fick upp den igen, men snacka om att man blev förvånad.smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var 20 kilo yngre så bodde jag i en liten fiskeby norr om Gävle.  En Shetland 570 med en 175 hk Mercury var min ögonsten, och fort som f-n gick den.  Lite då och då tog vi båten in till stan för att gå på krogen (man var inte så noga med alkohol och båtkörning på den tiden)  Som en rolig grej brukade vi hänga av oss flytvästarna i garderoben på Viktoria, ett discotek alldeles intill gavleån.  Gissa om det gjordes stora ögon.  Mitt under bron över ån ligger det ett gammalt fundament som jag återkommer till.  Vi hade så varit på krogen en kväll och skulle ner till båten.  Utanför Viktoria pågår det ett rejält slagsmål och en kille blir kastad ner i ån.  Eftersom det mer eller mindre är omöjligt att själv ta sig upp på de höga kajerna ur det strömmande vattnet så fick vi bråttom.  Startade motorn och kastade loss.  Sedan rännde vi med ett brak upp på fundamentet.  Sedan fylldes hela bron med folk som skrattade och pekade.  När vi hade tagit oss loss så körde jag fram en bit, trimmade upp motorn så att propellern var alldeles under ytan och snett vinklad uppåt.  Sedan gav jag till ordentligt med gas så att en enorm vattenkaskad vräkte upp över bron.  Killen som for ner i ån hade ett annat gäng redan fiskat upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ca 20 år sedan skulle jag och min far ut och fiska vid våran sommarstuga några mil norr om Karlstad. En lite ostkusteka skulle vi ro runt med. Båten satt alltid fast med en kedja i brygga och så även ett snöre för säkerhetens skull. Farsan satte sig på plats och jag sprang fram och tillbaka med alla grejer och till slut var det dags att ge sig av. Glad i hågen med sinnet på topp och drömmar om stora fina fiskar puttar jag iväg oss stående på huk i fören när farsan plötsligt säger tog du loss kedjan mitt svar i tanken NEJ det gjorde jag inte sen tog det stopp och på 1 sekund dök jag i vattnet med flytväst och fiskespöt i handen ca 60 cm djupt vatten 2.gif\ argare person får man leta efter som dök upp i nosen på båten säger farsan än idag smiley-innocent.gif\

Haha sicka grejer.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!I våras (2006) så var jag och flickvänen ute på första turen med båten (nyköpt) vi hade åkt ut till en ö i Glavsfjorden, där vi gick i land o satt oss skönt till rätta, då kommer det en träsnipa och åker förbi o alldeles den passerat så börjar den att frikoppla (det måste ha varit växellåda på den motorn) och de börjar gira runt, då vissar det sej att en person har ramlat överbord, full som en kastrull.Nu e det så att mot den stranden vi var på är det klappersten, men på båten hade de ingen stege och snipan var nog i 8-9 meter lång,alltså väldigt hög reling, hur som helst så fick de ett rep runt den överförfriskade och drog honom in med båten på land, men när båten stod så nära det gick så klarade han inte att få ner fötterna i botten så en av de andra killarna fick hoppa i o hjälpa honom att ställa sej upp! det blev ett väldigt skådespel på våran första tur men allt gick ju bra till slut. urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg något komiskt för ett par år sedan. Det var midsommarafton och jag (m.fl) ligger vid kaj och sitter och njuter av en grogg. Plötsligt kommer det en liten träroddbåt med en liten aktersnurra. Och jag såg tidigt att han som körde den måste vara bra långt från nykter. Han lägger till efter vissa besvär vid kaj och ska sedan kliva iland. Då kliver han på relingen som då gör att båten vippar och han hamnade i sjön mellan båten och kaj. Det var ganska mycket folk i närheten som fiskade upp honom kvickt. Själv hann jag inget göra då jag satt en bit ifrån. Han var oskadd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satt för två år sedan nere i hamnen när det kom ett äldre par och skulle lägga i en båt från trailer. Gubben stog i båten o gumman vevade ner båten efter nogranna order från gubben, båten var nog en tredjedel i vattnet när gubben skrek på tanten att nu kan du koppla loss (han menade nog wiren från spelet till båten) men gumman tog ett tag om handtaget på draget o ryckte till varpå hela skiten åkte i sjön... Även om det inte var så roligt för dom så hade jag svårt att hålla mig för skratt !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan låg vi med vår träbåt i askersunds hamn, helgen till ära var det jazz festival och ganska livat om kvällarna.

Den äldre herren i stora motorbåten framför oss klagade på allt under kvällen. På morronen kastade han loss svärande över att det spelats musik hela natten. Mindre sjövant la han om rodret och tryckte aktern i kajen när han gick ut, upptäckte sitt misstag och styre emot vilket fick till följd att han dunkade in i tankbryggan på andra sidan hamnen. Utan ett ord mullrade han i väg för att fem minuter senare komma puttrandes tillbaka, Han glömde att tanka!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På midsommar ska man ha midsommarstång. Har man ingen stång får man ta vad man har!

post-14277-1394234965,9995_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Låg vid Hornsgarn, en liten sandholme nästan mitt i Mälaren en Midsommar afton och njöt av solen och käkade.
Då hördes ett ka..dunk.kadunk.badunk...dunk..kadunk.

Runt hörnet kom en parksoffa med ett skorsten!
När den kom närmare så såg man att parksoffan var golvad i en bakplåt modell stor och under skorstenen fanns en riktig tändkulamotor.
Den flatbottnade farkosten rundade Horsgarn och försvann.
Upp men ankaret och efter med min segelbåt och han ikapp flytetyget.
Jo det var en Säfflefantast som hade renoverat motorn. Hittade ett stort tråg i plåt i brist på annat i båtväg, ställde motorn mitt i och satte dit en,...just det....parksoffa. Minsta lilla vatten i det tråget och slagsida hade Säffle förvandlats till bojsten.
Sa jag att man startade motorn med ett vanligt riktigt hagelskott fast uten hagel i? Jo det är sant.
Paaaang-Boooom på er....kadunk... 
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...