Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
oneillsurf

Kostnad För Båtplats I Göteborg

Rekommendera Poster

Har nu bestämt mig för att köpa en båt och börjar förstå att det största problemet kommer att vara att få tag i en båtplats. Finns det någon här som kan intyga att 4000 kronor för en plats på Vrångö är okej ?. Känner andra som inte betalar mer än 2-2500 per säsong vid andra hamnar i Göteborg. Vad betalar ni för ?

Senast ändrad av oneillsurf | 15 mars 2007 | 10:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en 10 x 3 meters plats i Björlanda Kile betalar jag 2500 kr/år.

Kötiden verkar ligga på ungefär 2 år, men att få tag i en andrahandsplats under den tiden är sällan något problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset på båtplatser i Göteborgsregionen har gått upp som en trestegsraket. Det är som vanligt den eviga frågon om tillgång och efterfrågan.

Ifall du följt med i medierapportering under vintern har det skrivits  ganska mycket om bla en såld marina i Göteborgsregionen. Där de nya ägarna verkligen var heta på att få avkastning på inveserat kapital. Genom att dels få båtägarna att erlägga insatser för att över huvud taget få tillgång till en båtplats sedan skulle de mjölkas på åtskilliga tusenlappar per år för att ha båten där. Hur det gick i slutändan vet jag ej. Men att det idag är marinaägarna som har trumf på hand lär inte vara någon hemlighet. 

Så kontentan av vad jag redogjort är att man idag får vara glad för att det räcker med pengar för att få ha sin båt i sjön. Tar inte du den erbjudna platsen så står det säkert ett antal andra båtägare som gärna betalar vad marinaägaren vill ha. sorry/Nitro  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du fått 2 års väntetid ifrån? Grefab som har platserna svarar 7-9år. Står själv i kö så jag hoppas naturligtvis att du har rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Jag satsar nog på båtplatsen på Vrångö!. Väntetiden på två år var från en obekräftad källa. jag talade precis med Grefab som bekräftade väntetiden på 7-9 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick siffran av egen erfarenhet. Jag stod alltså i kö i två år.

Givetvis ändras sådant hela tiden men i och med att jag fick min plats förra våren så antog jag att det inte borde ha ändrats allt för mycket.

7-9 år låter verkligen inget vidare. Söker du samma storlek som jag har, och i samma hamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ställt mig i kö för 8*3m i flera av Grefabs hamnar, har dock plats på privat brygga de närmaste ären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det andrahandskontrakt eller förstahandskontrakt du är erbjuden? På Vrångö betalar man annars en insats som man får igen när man lämnar hamnen plus en årlig avgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger i torslanda lagun

Kanon fin ny hamn som ägs av grefab... betalar 2325kr per år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en andrahandsplats på Vrångö. Tydligen måste man vara bosatt på Vrångö för att bli erbjuden ett förstahandskontrakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var hutlösa priser som ni måste betala... smiley-cry.gif\
Vi betalar (i Finland 4 mil söder om Vasa) ca 70,- ¤ för en normalstor båtplats, och då är den dessutom videoövervakad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där är kanonfint, jättegrattis till dig, hur länge hade du stått i kö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var nere och kollade in Björlanda Kile idag. Där skulle jag gärna ha min båt. Nåt tips om nån som vill hyra ut denna sommaren en 6*2,5 meters?

Jag som inte bor i Gbg får ju inte ens ställa mig i kö hos Grefab. :(

Har en tillfällig plats på Öckerö till 15/4 tills dess måsta jag hitta ett alternativ. Konstigt att båtplats ska vara det största båtbekymret. Vi har ju för sjutton hundratals mil kust.

Lyssna kommuner längs våra kuster:

BYGG BRYGGOR TILL SVERIGES BÅT OCH FRITIDSÄLSKANDE BEFOLKNING!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är detta med miljön som stoppar många planerade utbyggnader och nybyggnationer av hamnar.

Ligger på Nordön  http://www.kmsnordon.se/  vid Marstrand och där är nog väntetiden bortåt 20 år eller mer.

1950:- för min plats i år med fri el och tillgång till 2 parkeringar (2 parkeringskort ingår) toaletter - duschar - el - internet - vatten m.m.

En vakt om året och datum blir efter tilldelad vaktlista som kommer om någon månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt så är båtplats det största bekymmret för oss nyblivna/blivande båtägare. Jag letar fortfarande :-(

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orven:

1950 kr blir bra. Jag tar den! Hur vill du ha pengarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag betalar 5600:- o då har vi endast tillgång till el som dessutom kostar 400:-, alltså 6000:-, utan vatten. /Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev erbjuden den av grefab, därför att först hade jag plats på arendal (älvsborgsbåtklubb)

hela området var arrenderat av gbg hamn.... som sen behövde platsen... så då fick vi tillfälligt 2 säsonger på saltholmen tills allt va klart i lagunen...

Helt underbar hamn!!!

Vart ligger du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommunens (GREFAB) låga priser på det fåtal båtplatser de har att erbjuda gör att privata intressen har svårt att få ekonomi i att bygga nytt.

Samtidigt är en största delen av skärgården runt Göteborg besudlad med ett generellt strandskydd/Natura2000/Naturreservat, så inte ens de få mark/vatten-ägare som vill göra något, får.

Jag själv är i den lyckliga? positionen att min bror äger mark/vatten i Nordre älv och har sedan tidigare 2 bryggor mitt i det nuvarande naturreservatet (http://www4.o.lst.se/pdf/beslutkarta.pdf) och har efter mycken pappersexercis med Länsstyrelsen fått tillstånd att faktiskt få underhålla/behålla dessa befintliga bryggor..men det var inte lätt (så jag har en båtplats vid en brygga jag fått bygga/bekosta själv och som flera gånger/år ligger helt under vatten p.g.a stormar från väst!

Stormen Gudrun och det i dess kölvatten följande exttrema högvattnet lyfte helt enkelt bort hela bryggplanet från stolparna, sen kom stormen Per och gjorde samma sak..och återigen nu senast i helgen (inte ens en riktig storm men högt vatten blev det, omöjligt att komma ut till båten).

Visste ni att om en storm/islossning sopar banan med din brygga, och du inte bygger upp den inom en inte allt för lång tid (typ max ett år efter skadan) så år det stor sanolikhet att din rätt att ha/återställa bryggan på samma plats försvinner ?

Jag bor i Hjuvik sedan 10 år (ett stenkast från Sofus Udde/Lilla Varholmen och max 5 minuter med bil från Grafab:s hamn i Torslanda lagun) och skulle utan tvekan slanta upp typ 10.000/år för en båtplats så nära bostaden...

men inte då, verkar som att alla andra än dom som bor i närheten får platser, och dessutom alltför billigt.

Enligt färsk offert från SF marina på 2 st flytbryggor (1 st 10 meters som ger max 3 platser vid ytteränden p.g.a djupförhållanden och 1 st 24 meters som ger max 6 platser) kostar bara bryggorna på plats med förankring 229 kkr plus moms = ~286000 inkl moms.

286000/9 platser = ~32000/plats i ursprunglig kapitalinvestering.

Ger man investeringen 5 år innan den når break-even så borde varje teoretisk båtplats kosta minst 3600 kronor/år för att betala nettoinvesteringen.

Observera att detta gäller för rå plats, inget lyx som y-bommar, akterboj (som man inte heller får lägga ut utan tillstånd), el eller vatten, bara någonstans att lägga båten!

Inte underligt att platsbristen eskalerar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var mycket intressant läsning som klargjorde en del, dock är du helt ute och cyklar i ditt påståeende om vilka som får båtplats hos Grefab, det är strikt kötid som gäller och tur är väl det att det inte är bara dom som bor i närheten som skall få plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hhmmm.. Jag pratade med en dam från Grefab i höstas, och sa att kötid är 2-3 år... för en plats som är 10x3 meter... detta gällde då iofs alla Grefabs platser i Gbg och inte bara Björlanda... men 7-9 år nämnde hon inte ens i sammanhanget... inte ens för Björlanda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har min plats i Askims båthamn, men det är bara för medlemmar i GFA (Göteborgs Fritidsförening Askim) som får ha en plats där. Medlem i GFA blir man om man köper en kolonistuga därute... har haft stuga därute sen strax innan Jesus köpte sina kortbyxor för att knalla omkring i... Morsan har haft se´ n miten av 40-talet, och den lever kvar ännu... Platsen är 10x3 meter och den kostar mig 2300:-/år... med isättning/upptagning och vinterplats på land... Överkomligt tycker jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hhhhmmm Smileys är inte alltid bra... :-/år skall alltså vara kr/år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara konstatera att vi har fått 2 olika svar på samma fråga, och naturligtvis hoppas jag stt du har rätt keddy. Fick svaret i november månad och en arbetskamrat fick samma svar förra veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...