Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Gesse

Dra kablar.

Rekommendera Poster

Är det någon som har en lysande idé om hur man drar kablar smidigt i båten? Fast smidigt var väl kanske ett önsketänkande. Som det ser ut nu så är röret innanför reglaget där andra kablar går fullt. Därför har jag gjort ett nytt hål framför för att dra kablar. Det är ganska långt från det hålet till aktern och det finns ingen öppning emellan. Försökte peta fram ett rensband till akern, men det är nivåskillnad som gör att det inte går fram. Försöker man från andra hållet är det inte lätt att få upp rensbandet till hålet.

Lysande idéer tas tacksamt emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i den änden som är svår att få upp kan du ju sätta en metallbit på snöret och sen använda en magnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Det var en lysande idé. Ska prova det.

Fler förslag tas gärna emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta och bruka en av de befintliga kablarna som du har och sätt en ny lik den du drar ut och ett snöre/lina att dra nya kablar med. På så sätt får du en lina vilken du knyter ihop så det blir ett evighetsband. Sedan är det bara att mata på nya kablar. Kabeln du använde måste givetvis skarvas men detta sättet är nog ett av de enklare. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är nu att det finns inga kablar i det nya hålet jag tog upp. Hålet jag tog upp är ca. 40 cm. framför det andra hålet där alla andra kablar går. Får kanske göra ett nytt hål närmare.

Senast ändrad av Gesse | 14 mars 2007 | 19:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du har rätt, jag var ute och cyklade. Ta då och gör en slits till det nya hålet och dra ner en av de nu brukade kablarna och gör som jag tidigare föreslagit. mvh/Nitro

Aj aj, 40 cm var för mycket, gör hålet närmare. 

Senast ändrad av Nitro | 14 mars 2007 | 20:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar varför inte båttillverkarna sätter dit grövre rör från början. Skulle underlätta avsevärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schysst trollingmaskin du införskaffat Gesse.

Det drar förresten ihop sig till vår nu. Då drar vi några bärs o en ål eller 2 va? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamän. Hör av dig bara så ska vi ge dom en fajt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa om du kan fiska fram ett flexibelt kabelrör, efter som dom ligger på rullar brukar man kunna rotera röret/slangen och på så vis styra den dit man ska.

För att få upp rensbandet i hålet kan du ta ett stort buntband (eller flera) och göra en stor ögla på insidan av hålet, när du sedan fört rensbandet genom öglan är det bara att snara den.

Om nivåskilnaden är nedåt kan man binda en papperstuss i en fiskelina, pilla in den så långt man kan och sedan blåsa i håle med en kompressor.

(Fungerar kanon om man ska in med dragtråd i befintliga rör)

Om inte detta fungerar får du köpa en råtta och binda en fiskelina i svansen och sedan placera en ostbit i andra änden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat kabelrör men har inte lyckats än med det.

Det där med råttan var ingen dum idé kanske. Börjar fundera på motorsåg med nu. Detta kan ta knäcken på en innan det är löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dragfjäder är grymt när man drar kabel, men det är väl kanske inte ngt alla har hemma. Även naj tråd kan vara mkt effektivt då man kan styra den dit man vill.

Chris 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en fiske lina och damsugarn.

När fiskelinan gått igenom så drar du i en större tråd, snöre eller kabel.

Sen är det bara till att mata i kablarna.

Har använt mig av den metoden i mitt hus när det var svårt att få i dragfjädern i elrören. Fungerar kanon.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska prova dragfjäder. Är den tillräckligt stel så den inte kröker sig lätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp dragfjädern är stel nog för att kunna tvinga igenom den i böjda vp-rör, m.m.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Tack för det. Ska inhandla en sådan snarast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjohooooo. Kabelröret är igenom. Efter ett par öl fick jag igenom ett rensband och kunde föra kabelröret samma väg som rensbandet då jag knutit ett snöre i det och bara sköt på samtidigt som jag höll kvar rensbandet med snöret. Ska fira med ett par öl till nu. Smaklig helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Har hållt på kvällstid nästan en vecka nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...