Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Verne

choke b20

Rekommendera Poster

Har under startproblem tidigare frågat om chokefunktion på B20. Hittade nu under en tråd där någon säger att Solexförgasaren, som sitter på min motor ej har ngn choke till skillnad från Strombergförgasaren som tydligen satt på tidigare. Inlägget påstår också att man vid kallstart med Solex måste pumpa med gasreglaget. Är det så ni kallstartar era B20,finns frilägesgas eller måste man då bak till motorn? Någon som vet på vilken årsmodell som Solex kom? Jag har som tidigare nämnt ett chokereglage på båten men det ser inte ut att vara använt på ett tag samt att vajern är av och jag hittar inte var den har suttit. Det kan ju vara så att motorn ej är orginal i båten och at reglaget härstammar från förra motorn.

Tack för alla svar, fortsätt så, fler frågor kommer säkert!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv B20, AQ115A årsmodell c:a -69, och jag har för mig att Solexförgasare var original. (Nu har jag Weber.)

Om du har frilägesgas eller inte har inget med motorn/förgasaren att göra, utan denna mekanism sitter i ditt reglage.

Detta var väl inget svar på alla dina frågor, men nånting iaf.

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Verne, om du PM:ar mig din e-mail så kan jag skicka dig verkstadshandboken och instruktionsboken (man kan inte bifoga bilagor i PM-funktionen). Det finns bilder i dom som du kanske kan ha nytta av.

Mvh Dessin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...