Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Emiil

Vhf

Rekommendera Poster

Varför bör man ha en så kallad DCS i sin apparat och hur fungerar en sådan?

 

 

 

Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DSC (digital selective calling) kanske du menade? Ifall det som du namngav som apparat är VHF. En DSC fungerar tillsammans med VHF på så sätt att du trycker bara på en knapp för att få iväg ditt nödanrop. Detta innehåller din specifika kod (ditt MMSI nr) samt om VHF:n är hopkopplad med GPS:n din position. Ifall det är nödvändigt att ha en DSC eller ej är upp till var och en att bestämma. Själv har jag inte någon DSC aktiverad. För jag är av den uppfattningen att DSC ger en falsk säkerhet. Ifall du skulle vara i sjönöd bör ditt meddelande förutom din position innehålla fartygets namn, vad för nödläge du är i, vilken hjälp som behövs samt hur många som är ombord. Det sista jag skrev finns ej angivet i literatuen ang nödtrafik. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen ser man ibland DSC - D.

Vad är då sista D för något?

Sen undrar jag vilka Kvalitetsmärken det finns inom VHF?

OK - ska gå kurs i april - maj så då får jag kanske veta :-)

Är det tex ICOM, Raymarine och Navman - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitetsmärke eller ej. Känn på tyngden hos ett antal olika apparater. Väger det inget så är det heller inget under skalet. Välj ett etablerat märke, då får du service. Ett litet tips bara ifall du köper en apparat med DSC. Se till att du själv kan plocka bort koden ifall du säljer båt med VHF. För det är inte billigt att lämna in dom för avkodning. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett DSC-nödanrop ska, i mån av tid, alltid följas upp med ett muntligt nödanrop på VHF. D.v.s. skicka först iväg ett DSC-nöd, lyft därefter luren och kör MAYDAY MAYDAY MAYDAY o.s.v. Men hiunner du inte prata så har du iallafall fått iväg nånting!

DSC-anrop når dessutom något längre än ett vanligt VHF-anrop, eftersom det bara är data som skickas iväg och hörbarheten inte behöver vara lika bra.

 

Med DSC kan du oxå skicka iväg ett rutinanrop till en båt (om du kan dess MMSI-nummer) och ange en kanal du vill prata på. Då behöver du inte annonsera på kanal 16 och kanske få med en massa andra nyfikna människor som följer med, utan direkt gå till vald kanal och snacka!

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitetsmärke: då är det Sailor som är absolut nummer 1. Men ligger också skyhögt när det gäller pris. Icom har väl annars gott rykte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Alla båtar med VHF-DSC som ligger inom hör avstånd till dig får ditt larm i sina VHF med din position, sjöräddningen får fram dom uppgifter du angivit på VHFansökan båtnamn mm.

 Fördelen är att alla ombord kan larma och få fram positionen om något händer, inte alltid man har navigations kunniga vänner ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitro skrev: För jag är av den uppfattningen att DSC ger en falsk säkerhet. Ifall du skulle vara i sjönöd bör ditt meddelande förutom din position innehålla fartygets namn, vad för nödläge du är i, vilken hjälp som behövs samt hur många som är ombord.

Tänkte på detta med vad för nödläge du är i. I min manual för VHF står det att när jag tryckt på Distress knappen i fem sek. så räknar den ner från 5 - 1. Jag har nu möjlighet att välja karaktär på nödmeddelandet.

Detta finns att välja på

 

Undesignated (Ospecifierat)

Fire (Brand)

Flooding (Översvämning)

Collision (Kollision)

Grounding (Grundstötning)

Capsizing (Kapsejsat)

Sinking (Fartyget sjunker)

Adrift (På drift)

Aandoning (Fartyget överges)

Piracy/Armed (Fartyget har blivit attackerat)

Overboard (Man över bord)

 

Man väljer typ av meddelande och trycker Select.

(Om man hinner detta alltså)

VHF:en sänder detta var fjärde minut tills en bekräftelse tagits emot eller man kan avsluta detta själv om så önskas.

 

Finns inte denna möjlighet på alla VHF:er?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det lät ju bra med att få med orsaken till olycken/skälet till nödmeddelandet.
Men behöver man vänta till sista sekunden för att sända ett meddelande eller informera om vad som eventuellt är på gång? Nu menar jag ifall båten ex gått läck. Då kallar man givetvis upp Sthlm radio och berättar om vad som är på g. På så sätt har man ju en så kallad livlina igång. Någon vet vem man är, hur många som är med, vad som hänt och framför allt vilken position man har. Är man helt ute på öppet vatten och sjön bara vräker in så är jag helt säker på att Sthm radio automatiskt kopplar över till MRCC (Sweden rescue i Göteborg). För mig är det jag skrivit en av anledningarna till att jag har VHF ombord. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har rätt. Jag har inte abb. hos STHLM Radio. Jag anser att jag inte behöver det. Men man kan väl ropa på Sweden Rescue direkt va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller något abonnemang, eftersom jag inte avser att ringa telefonsamtal via VHF:en.

 

Om du är i nöd så ropa bara MAYDAY på kanal 16 så kommer alla med VHF att eligt lag vara tvungna att hjälpa till om dom kan (exempelvis om inget svar från kustradiostation erhålls så skickar i vart fall jag ett MAYDAY RELAY).

 

Självklart kan du också anropa Sweden Resue direkt, vi som har VHF:en påslagen hör oftast det också och hjälper naturligtvis till om vi kan (som SSRS-medlem är det en självklarhet att hjälpa om man kan) smiley-cool.gif\

 

 

http://www.ficora.fi/ruotsi/document/Ruotsi_merivhf.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kommentarer till flera inlägg:

 

Ja, man måste vänta alla fem sekunder efter att man tryckt på Distress-knappen. Detta för att minimera risken att folk skickar iväg distress av misstag.

 

Om båten läcker in vatten och man börjar känna sig lite skitnödig över situationen kan man som sagt kalla på hjälp redan då genom ett s.k. ilmeddelande PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN, men inte till Stockholm Radio. Antingen ropar man på Sweden Rescue, eller i detta fall lämpligtvis till All stations, all stations, all stations för att påkalla alla som hör!

Innan kan man skicka ett DSC av graden Urgency, dvs ilmeddelande.

 

 

Bara för att vara en messerschmittel:

 

Tänk på att ALDRIG KVITTERA ett nödanrop på DSC. Detta ska (i praktiken) endast Sweden Rescue göra. Den nödställdes DSC kommer som sagt att skicka var 4:e minut tills någon kvitterar, om du då kvitterar så axlar du ett ansvar som du förmodligen inte hade önskat dig. Det är då upp till DIG och endast DIG att reda ut situationen.

Överlag ska man bara ta det piano och låta den nödställde och räddningscentralen sköta det hela. Om de behöver någons hjälp så frågar de efter den.

 

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dock är man skyldig att föra vidare och ta ansvar OM INTE Swedish Rescue eller någon annan svarar/kvitterar inom ett par minuter. För i så fall kan man vara den enda som har fått nödmeddelandet.

 

/Freddie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En taskig fortsättning!

 

Att inneha och bruka en VHF kräver tre saker:

 

1. certifikat

 

2. tillstånd (anropssignal) från Post och telestyrelsen

 

3. abbonemang hos Stockholmsradio.

 

Ifall man hårdrar det så kan polisen och/eller kustbevakningen plocka ur din VHF sedan är det en böteslapp som gäller. Så att hävda att jag inte skall göra ditt eller datt hjälper inte från att komma ifrån sitt ansvar. Varför jag rekommenderar de som inte har certifikat, gå en kurs och gör därefter rätt för dig. mvh/Nitro

 

Senast ändrad av Nitro | 15 mars 2007 | 06:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS! Punkt 3 i inlägget ovan är inget krav!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det stämmer. Abb. hos STHLM Radio är inget krav. Men det är inte alla som vet om det. När jag gick kursen trodde alla att man var tvungen att ha det. Men det fick jag reda på senare genom att maila till STHLM Radio att det är inte krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej alla!

Jag rekomenderar alla att ha ett abonnemang hos Sthlm Radio. Jag har tack vare det blivit räddad ur många situationer, ex stått på grund i mkt tät dimma. Då var det bara att anropa Stockholm Radio som skickade ut en räddningsbåt som drog loss oss. Det kostade inte ett öre. En annan gång låg jag inblåst i en vik med motorkrångel. Jag anropade Stockholm Radio som mitt i natten skickade ut en mekaniker som tillverkade den motordel jag behövde. Jag kan nämna många fler tillbud då Stockholm Radio har varit mig behjälplig.

Janne.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För att enbart inneha VHF behövs varken:

 

1. certifikat

2. tillstånd (anropssignal) från Post och Telestyrelsen

3. abonnemang hos Stockholmsradio

 

Dessa handlingar behövs för att få använda VHF-radion.

 

Detta är avhandlat i en mängd VHF-trådar här på MG.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer. Men hur kul är det att bara ha en apparat sittandes i båten utan att få använda den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Har man en apparat ska man väl både kunna och få använda den... 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, allvarligt talat nu:

 

Vad är det egentligen man behöver för att få ha VHF i sin båt och SJÄLVKLART få ANVÄNDA den oxå?

 

Om man inte känner att man behöver ringa samtal m.m. utan nöjer sig med att använda den som kommunikationsmedel med andra båtar, lyssna på väderrapporter och självklart i nödsituationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett tillstånd från Post och Telestyrelsen och det kan du få efter att ha gått en kurs och avlagt ett godkänt prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS! Det är förbjudet enl lag att inneha en radiosändare utan tillståndsbevis.

Straffet för att inneha eller använda radiosändare utan tillstånd är enl paragraf 18 i Lagen om radiokommunikation, böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen ska man väl inte kunna köpa en VHF utan att visa tillståndet. Men de som har dessa vill ju sälja och kollar väl inte tillståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man licens för VHF ska man känna till detta och begära att få se tillståndsbevis hos den man säljer till. Man kan ju inte begära, tycker jag, att den som köper ska känna till det. Han/hon handlar ju enl min mening i god tro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte ha tillstånd för att köpa eller inneha VHF. Därför är inte säljaren skyldig att kolla något vid försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu spårar det som vanligt ur.
 
Alla som tar det säkra före det osäkra och skaffar sig en VHF gör något positivt ur sjösäkerhetssynpunkt. VHF är bra att meddela sig med omgivningen och kan ofta räcka in till en basstation i land.
 
Att sedan lära sig att inte använda den som en snackbox i tid och otid kräver en kort kurs. Alfa Bravo Charlie Delta.... och allt man ska veta.


 
Ska det vara så svårt att avsätta lite tid till en sån enkel, billig och tillika trevlig kurs (vi fick 4 års tillfällig bryggplats av en annan deltagare när vi gick kursen).
 
Har man inte hunnit gå kursen är det givetvis bättre att vara utrustad med VHF utan certifikat och försöka få kontakt med omgivningen än att ropa ut över vattnet när gubben ramlat överbord vid en översegling. Vem bryr sig om certifikat och Charlie och Delta om man kan rädda liv.
 
Köp radio och gå en kurs snarast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo penta, jag har citerat lagen här ovan. Den är glasklar, så där finns inget mer att diskutera. Bara att läsa innantill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...