Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Verne

startproblem b20

Rekommendera Poster

Har köpt en b20 som ej varit igång sedan i höstas. Den Förra ägaren (som verkade pålitlig) meande att motorn var konservarad, tömd på vatten osv. Lyckas dock inte få igång motorn trots startkablar. Gnista verkar finnas och tändstiften blir blöta så bränsle finns. Motorn hostar till någon gång men ingen riktig tändning. Är dock osäker på hur mycket gas jag ska ha. Ett chokreglage finns men ser inte ut att ha änvänts på länge. Dessutom har vajern gått av och jag hittar inte var på förgasaren (?) den ska fästa!? Har dubbla förgasare. Måste jag koppla in vatten för at starta motorn eller är det lugnt att köra motorn nån minut utan kylning?

Många frågor men forumet är väl till för idioter som mig!? Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kolla tändningen så att den står rätt, gaswirens fäste är mitt på axeln mellan förgasaren. Du bör koppla en dunk med vatten till sjövatten pumpens insug. Efter du har gjort detta så kan du prova igen, kör med startgas och håll tummarna.

Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Dock är det chokens vajer som gått av och som jag inte vet var den fäster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifall du bara skall starta upp. Kan du plocka ur impellerna (ifall den redan inte är ur). mvh/Nitro

Ps. som tidigare nämnts är startgas en bra uppfinning för gamla trötta motorer som stått ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, sorry jag missade det, på min så finns det en spak på varje förgasare som man trycker ner, så om du har en wire så kanske det är någon form av hempul. En tanke som slog mig är att du kanske skulle satsa på att byta ut stiften, ibland så konserverar vissa med att slå en gnutta motorolja i cylindrarna, ett longshot men kanske värt att prova.

Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ska stargasen sprutas, rakt in i förgasaren eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, en kör med starten medan den andre sprutar startgas in i förgasarna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj, jag glömde skriva att börja spruta startgas när motorn börjat gå runt, inte innan.

Det andra sättet är att spruta startgas och sedan försöka starta.

Men ifall man är två går det lättare och det går att hålla igång motorn med startgas ifall den vill stanna så ger man den bara en sup. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, ska göra nya försök imorgon. Hur trött brukar en motor vara i normala fall efter att ha stått ett halvår? Erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tröttheten beror på motorn skick, dvs komp, ventilinställning, förgasare, vilken startmotor som sitter i, batteriet kapacitet samt kablaget. Givetvis har soppan också en del i funktionen. Sedan ha vi problem med naturvårds...... så idag är gammal soppa med en massa vatten i aldrig bra för en motor. En B20 är en järnspis och när den gått igång så går den bara. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tidigare motor b20 var sådan att den inte ville ha någobn gas alls i början, men hade man försökt några gånger innan så va det bara att dra på all gas man hade tills den startade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!på min B20 trycker jag in frilägesknappen och gasar fullt o sen för jag upp gasen till friläget o startar sen, men sån e min motor. M.v.h urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...