Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Crona

Trä i ett spinnakerfall i masten! Hur gör man det lättast?

Rekommendera Poster

Jag saknar ett spinnaker fall i min mast till en maxi 77:a. Hur lyckas jag trä igenom fallet på lämpligt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju masthead rigg right?

Dra i genua fallet så att schackeln hamnar i toppen av masten.

Knyt på en tunn draglina-snöre i genuafallet i neränden av masten.

Hala sedan fall med dragtråd upp till masttoppen OBS!utan att dra ur fallet ur mastfoten så fixa en knop i falländen så att det inte kan löpa genom.

Sedan får du fixa över dragsnöret till rätt block i masttopp-fot med en ståltråd eller annat lämpligt.

Alt.lossa toppen och foten och trä igenom och återmontera.

Nu är allt klart bara att dra i det nya fallet.

Enda kravet på den här metoden är att genua fallet är långt nog.

/Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare haft samma problem och löste detta precis som Lisa sa.

Det fungerar alldeles utmärkt även om det är lite trixigt att få över draglinan till rätt block.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Ska försöka mig på detta inom kort. Måste bara kolla att det finns plats i masten för detta spinnakerfall samt att det finns block upp till. Men det borde vara standrad tycker man. Jag fick med spinnakerbom och spinnaker när jag köpte båten så det är lite konstigt att där inte är ett spinnakerfall i masten. Dem kanske har använd genuafallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min 77a från -80, användes bara en av dom två fock/genuafallen som spinnackerfall. Det var på Seldenriggen.

Sitter det inte två på din rigg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motsvarabde jobb på en riggad båt:

Bind en M8 mutter i enden på en fiskelina,

Klätra upp i masten/mastkranen och lirka in muttern vid linjulet.

Låt muttern falla fritt hela vägen utan att stoppa den.

(om du stoppar eller bromsar den kan den lätt sno sig runt andra fall.)

Lirka ut enden vid mastfoten med en magnet på en pinne

(eller en bit styv ståltråd som du håller en magnet mot)

Dra sedan i fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många masthead-riggade båtar använder Genuafallet till Spinnaker och det fungerar. Dock är det behändigt att kunna sätta spinnakern för att därefter ta hand om genuan i lugn och ro. Detta gäller även vid rivning av spinnakern då man kan riva den i lä av genuan efter att denna har satts.

Jag är lite tveksam till lösningen med mutter. Om något kan jävlas så händer det som man inte vill och muttern fastnar och kan inte dras åt något håll. Bättre att vänta tills masten ligger på land.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
På vår 77:a är spinnakerfallet utanpåliggande på masten (den svarta). Det sitter ett block längst ner på masten och ett längst upp. Spinnakerfallet är det rödprickiga på bilden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.Dra inte in spinnakerfallet i masten.Det kommer att skavas sönder mot skivgattets kannter.Man har av den anledningen ett i galgen (eller motsv.)ett fritt,rörligt hängande block och utanpåliggande fall.M.V.H. Tillhavs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick detta mailat till mig men svarar här istället så att andra kan delge sina synpunkter. 
Hej,

Var & hur sitter blocket upptill? Har du någon bild på spinnakersättningen?

Har aldrig seglat med spinnaker på denna båt. Tror du man kan använda genuafallet till spinnakern?

Mvh,

Adam

Blocket sitter i toppen av masten och är fritt hängande och lekande. Jag har tyvärr inga bilder på detta och masten ligger långt inne i ett mastskjul.
Jag tror nog att det skulle funka att använda fockfallet till spinnakern, men det är antagligen inte att föredra eftersom spinnakern befinner sig på utsidan av förstaget. Genuafallet går in i masten precis under förstagets fäste i masten och jag tror att spinnakern skulle skava mot förstaget om man gjorde så.
Vad tror ni andra? Jag bifogar en bild på en 77:a med spinnaker hissad, dock inte min. Jag tror att min spinnaker är större och sträcker sig längre ner.

MVH Gustav 

post-15224-1394234966,4498_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Till havs!

Ja det är mångs olika åsikter om detta. Jag talade med en seglings lärare på folkuniversitetet idag. Och han sade att dem haft sitt spinnakerfall inne i masten utan några block upptill i snart 8 år. Och det har gått utmärkt att segla med spinnaker under den tiden. Skall ner och kolla på båten och se hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den bilden är det akterkanten på masten som visas.

Här är framkanten. Se bild

Senast ändrad av Crona | 16 mars 2007 | 13:01

post-15276-1394234966,4889_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan jag blir lite osäker nu! Den bilden som jag bifogade är en mast på Maxi 77:a i Norra hamnen i Helsingborg. Min ligger på landbacken och är inplastad. Måste kolla till helgen. Dem ser kanske lite olika ut beroende på ålder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, kanske det! Jag skall kolla på min i helgen! Det är ju inte ofta man är där uppe och skruvar! Minns inte riktigt hur det ser ut!

Senast ändrad av Crona | 16 mars 2007 | 13:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att vara Maxi-expert - är Seldénmasten inte silverfärgad som på fotografiet medan den svarta PP-masten ser ut i toppen som mina bilder?

Så - har du en svart mast eller silverfärgad - är väl då frågan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo den är ju svart! Hmm. jag återkommer när spinnakerfallet är isatt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Crona.Kan inte hjälpa att jag fortfarande är skeptisk.Det finns också ett förstag som man måste ta hänsyn till.Blocket bör sitta ovanför detta.Annars,om man inte seglar ren plattläns,så kommer fallet att ligga an mot,antingen skivgattets sida eller förstaget.Blir vinkeln stor och man seglar hårt så kan det skava ganska rejält.Har man vajerfall så kan dessa tom. gnaga sig in i masten.Läget kan lätt bli otrevligt, särskilt om det börjar att bralla i.Kolla noga.M.V.H. Tillhavs.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och varför skulle man dra i ett wirefall om man skulle fixa ett nytt till spinnen ,dyneema regerar väl nuförtiden eller?

Blir ju inte många hundringar på den längden ändå.

Och vadå slitet mot block skiva? köp en meter extra då och kapa 2 dec i toppen när det börjar bli slitet,Innan fallet blir för kort eller går av så har både spinnen,fallet och båten rötnat iaf.

Troligen tar Uv-ljuset hårdare på ett utanpåliggande fall än det enorma

slitaget det pratas om.

Hur högt kan man segla en Crusing spinn när det bralar i?så att det slits så enormt..bull

Nu e vi som vanligt way out of topic.

Dra i skiten,masta på och ut och segla i stället!!

/Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan (bör?) du köra med lina, men som jag ser det är problemet att det kan bli svårt att få ner spinnakern om blocket sitter bakom förstaget, risken är mycket stor att linan virar sig något kring förstaget vid en gipp. Skulle inte jag vilja vara med om. Och hur kul är det när linan skaver av när spinnakern är uppe?!! Låter livsfarligt, har du försökt att bärga en vattenfyllt spinnaker som fastnat mot kölen?

Vi pratar om en av Sveriges vanligaste båttyper finns det ingen som har en bild på hur det brukar se ut i masttoppen, kan inte vara första gången man utrustar en Maxi 77:a med spinnaker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förordar på intet sätt vajerfall.Nämnde det mest som ett exempel.Lina är absolut att föredra,men det finns dock ännu en och annan som förordar vajer.Var själv, i min gröna ungdom med en gammal träbåt där en lånad spinnaker hissades Just i ett fockefall av vajer. När det efter några några timmars friskt seglande var dags plocka in blåsan så var det bom stopp.Fallet hade ätit sig igenom skivgattets sida och in i masten.Lyckades på något sätt,stående på spridarna med en båtshakes hjälp trycka upp fallet så att seglet kunde tas ner bit för bit.Det var rätt så spännande ett tag,men vi kom undan med förskäckelsen den här gången.MVH Tillhavs.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag plåtat masttoppen. Och så ser det ut. Det finns inte plats för något spinnakerfall i masten då det inte finns något extra block. Så det får nog bli utanför masten. Men var och hur fäster jag block etc.?

post-15276-1394234980,3583_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, nu ser det ut som att det blir ett block i den lilla öglan upptill på masten. Och sen drar jag ner fallet utanpå masten med ett ledande block nertill ut till sittbrunnen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog alldelles lysande skulle jag tro!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggast och bäst blir om man gör ett nytt falluttag nedanför toppen, i öglan längst upp ska sitta ett svirvelblock för att allt ska löpa smidigare när man tex gippar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, nu har jag mastat på, och Adam har gjort på precis samma sätt som det var på min mast, med ett lekande block i öglan längs förut i toppen av masten. Det har funkat felfritt för mig i alla år iallafall.

Lycka till med spinnakerseglingen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustav,

Ja det blev kanon! Där satt ett litet block på styrbordsidan av mastfoten som jag drog fallet igenom  och ut till en vinschavlastare. Skall bifoga en bild vid ett senare tillfälle! Skall ut och prova spinnakern för första gången när semestern börjar den 20 juni :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...