Markusx 0 Postad 13 Mars , 2007 Tjena allihopa! Härligt med vår!! Dags att vårutrusta nu! Skall kolla på en båt med en Yamaha F-80 från år 2000. Det är alltså en motor med förgasare. Har ju som alla andra läst om EFI, som först kom runt 2005 på den här motorn , enligt sökningar här på forumet. Min fråga till er här på forumet är: 1) Är det så viktigt med EFI att jag skall leta efter andra båtalternativ trots att båten i sig och priset är helt rätt för mig? 2) Hur ser man hur många timmar motorn gått? Är det bara verkstaden som kan eller finns det något instrument man kan avläsa? Övrig input om motorn är med välkommen Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 14 Mars , 2007 Hej F80 är en bra motor med förgasaren också, drar säkert lite mer soppa än insprutaren men å andra sidan är priset rätt så är det ok. Kolla som vanligt att den är servad och väl underhållen så att det är en schysst motor. Timmarna finns på medföljande mätare men om den blivit bytt så är den nollad. I så fall kan du bara kolla det på verkstaden. I normala fall så borde den gått runt 300-650 h. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markusx 0 Postad 15 Mars , 2007 Tack för svaret! Jämför just nu med en annan båt som har en Mercury F90 från -99. Har fått intrycket att den i stort sett är samma delar i motorn? Mercuryn motorn är mycket mer välvårdad, papper på service, och få gångtimmar så den lockar mig en hel del men egentligen är jag mer förtjust i själva märket Yamaha. Yamaha motorn hade inga som helst papper på service och en hel del jack i propellerna så jag var inte helt sugen på den då det är mycket pengar.... Vad tror ni? Hade ni valt Mercury i detta fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Mars , 2007 Mercuryn är ju en Yamaha under skalet så kör på den. Om båten som mercuryn satt på var ok. Eller ska du köpa motorn för sig? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markusx 0 Postad 15 Mars , 2007 Båten med mercuryn var helt ok med. Så mercury F-90 från -99 är exakt samma som Yamaha? Även bygd av dem? Då blir ju valet enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Mars , 2007 Om inte jag är helt ute och cyklar så tror jag att det är en Yamaha F80 i grund och botten som är modifierad. Rätta mig om jag har fel. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser