Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
alfken

Akterpulpit

Rekommendera Poster

hej är det någon som har erfarenhet av att göra om en heldragen akterpulpit till en delad, krångligt att kliva över ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog krångligare att göra om pulpiten än att kliva över den. Står Du inte ut med att ha det som Du har, är det nog enklast att köpa en ny. Har Du en relativt vanlig båtmodell kan Du kanske få ngr kr för den gamla.

Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Life! Nog är det så att båten är en Monsun 31? Jag har en exakt likadan pushpit som du på en Monsun. Skillnaden är den att jag har fastsvetsade öglor i stället för plastproppar, HR original. Jag stänger igen med en plastklädd vajer med hake.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lars Ola - Nästan rätt ;-)  Det är en Rasmus.

Var fick du tag på öglorna? Jag har varit i kontakt med varvet men de säger att de inte har några sådana öglor längre. Jag har inte heller hittat några i de vanliga båtaffärerna. Fast jag har inte letat så jätte noga. Vi gjorde detta förra sommaren och saknar inte en lina och det är långt från sittbrunnen så risken för att dratta i känns inte överhängande. Det är mer för att öka stabiliteten lite ytterligare som jag skulle vilja ha en vajer eller liknande emellan.

//Life

(Vill sjösätta nu!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Om det bara gäller stabiliteten tror jag inte du behöver någon vajer. Vajern på min pushpit ökar inte någon stabilitet. När jag svarade krokar, uttryckte jag mig slarvigt, det är snarare ändstycken med uttag. Ena sidan som en gaffel, den andra för att passa i den gaffeln. Troligen ska det sitta en lätt böjd rörbit emellan. Jag misstänker att vajern inte är original. Svårt att beskriva i ord. När jag får tillfälle ska jag krypa under presenningen och försöka skicka dig en bild. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det finns rostfria beslag med öglor avsedda för 25mm rör hos de flesta båttillbehörsbutiker. Leta bland kapellbeslagen. Hjertmans har definitivt dessa. Jag byggde själv om min pushpit med dessa beslag. Sedan en rostfri kedja med hake, så är saken klar! Det blir perfekt.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för tips, fattar inte hur jag missat dessa ändar.... Men det första man blir blind på.....

Sedan det här med stabiliteten. En vis man tipsade oss om följande: om någon stor och tung person skulle trilla kraftigt mot pulpiten så tas stöten upp av båda sidorna om man har en vajer emellan. Verkar logiskt tycker jag. Men i stort är det absolut inget fel på stabiliteten som det är. Tror att det får bli ett projekt till nästa år. För nu är det ju snart sjösättning i sikte 2.gif\

//Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Stabiliteten påverkas inte nämnvärt. Jag har i alla fall inte märkt någon skillnad. Du kanske har mycket annat på gång med båten, annars tar inte det projektet många minuter att fixa. Du grejar det på absolut max 1 timma.

Lycka till.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur sågade du av rören - vanlig bågfil?

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det går naturligtvis bra med en helt vanlig bågfil(bra blad) men jag använde vinkelslipen med en speciell supertunn skiva för rostfritt. Den kapar snabbt och rakt utan att avge speciellt mycket värme.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Jag använde bågfilen. Som att skära i smör. Hur lätt som helst :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle jag vilja såga av en heldragen stabil stålrörspushpit? Obegripligt för mig.

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att familjen lätare ska komma i plurret!

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar inte om att förstöra nånting, bara att få det lite smidigare att ta sig ner den vägen. Speciellt med mindre barn ombord.

post-24211-1394234968,0288_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...