Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
spajn

Hur plastar man? (Reglar för innertak)

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte bygga ett innertak till ruffen i min DC. Just nu är det bara en heltäckningsmatta klistrad direkt på glasfibern vilket inte ser bra ut med tanke på att den går över olika bultar och kabegenomföringar som kommer igenom däcket.

Jag skulle därför vilja regla upp taket och sedan spänna upp konstläder eller sätta dit en skiva ca 10-20mm under yttertaket.

Frågan är nu: Hur reglar man lämpligast upp? Tänkte att man kanske kunde plasta fast ribbor i trä eller komposit. Hur plastar jag dit dem? Funkar det att bara limma dit dem?

Hur tillverkar jag något i glasfiber? Vad behöver jag förutom glasfibermatta? Var köper jag grejerna?

Någon som kan ge mig en steg för steg beskrivning?

Tacksam för alla svar och tips.

MVH/

Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man plastar och vad man behöver för grejjer finns det massor att läsa om i detta forum och på nätet, eller så frågar du i en båttillbehörsaffär.

Men kort sagt så behöver du en burk polyester, en liten burk härdare, en pensel och ett par gummihandskar.

Pensla på polyester (med nån procent härdare i), lägg på glasfibermatta, pensla på igen, på med matta o.s.v. Ett par-tre lager vått i vått. Se till att mätta glasfibern med polyester, så att den går från sin vita färg till våt/genomskinlig färg. Inte för blött, inte för torrt - lagom vått är bäst!

Som reglar/ribbor kan du använda VP-rör (elrör) med lämplig diameter. De kommer ju inte att belastas, utan bara fungera som distans mellan däcket och innertaket.

En annan smart variant (som jag kommit på själv) är att plasta fast träklossar som du satt dit inslagsmuttrar i. Då får du klossar med gängade hål i, som du sedan kan skruva upp innetaksskivan i. Det fiffiga är att du då kan montera/demontera skivan hur många gånger som helst, om du skulle vilja dra nya kablar m.m. därunder. Hänger du med?

Ta en lämplig träkloss. Borra igenom den med lämplig borr (samma dimension som inslagsmutterns smala dels ytterdiameter. =) ) Försänk sedan från baksidan av klossen med en borr lika stor (något större) som inslagsmutterns bricka. Banka dit inslagsmutter från baksidan, d.v.s. i din försänkning. Vänd på klossen och vips (!) har du en kloss med inbyggd maskingänga!

Plasta sedan dit dina klossar i taket. Då har du åstadkommit fästpunkter med gänga i taket!

Klä din takskiva med konstläder och skruva upp den med stiliga brickor och skruvar!

Hoppas att det gick att förstå någonting av det jag skrev. Fråga annars gärna, om det lät intressant! Finns säkert fler smarta sätt annars!

Lycka till!

/Marcus.

ps. För att fästa upp saker som ska plastas fast kan du t.ex. använda små klickar smältlim, bara för att hålla de på plats medan du plastar.  ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack så mycket för tipset, jag ska köra på ditt förslag. Det blir nog kanonfint.

Jag kommer att behöva nån skiva som kan flexa en del då innertaket lutar/är böjt uppåt mot fören men det ska nog ordna sig.

Hur starkt är förresten smältlim? Det kanske räcket gott och väl om jag limmar upp klossarna i taket och skippar plastningen runt dem?

Var köper jag inslagsmuttrar?

MVH/

Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt om smältlim är stakt nog... Det blir väldigt hårt i sig, men fästförmågan brukar vara sämre. Då är det nog bättre att använda epoxilim eller nåt. Sen när du går på däck så kommer ju taket att svikta något och smältlimmet kommer med stor sannolikhet att brytas loss.

Men va inte rädd för att plasta, det är inga konstigheter. För att fästa upp små klossar räcker det med remsor runt om klossen. Alltså som du lägger över skarvarna mot taket så att remsorna blir som vinkeljärn mellan kloss och tak. Kanske ett par centimeters anläggningsyta mot taket. Ett enda lager räcker nog dessutom.

Plastningsgrejjer; glasfiber, polyester m.m. kan du köpa billigt på Biltema.

Inslagsmuttrar finns på järnaffärer m.m. Brukar vara styckepris. Några kronor styck.

Sen finns det ju sånna här avlånga muttrar oxå, vet inte vad de heter, men jag tror att man använder dem för att skarva t.ex. gängstänger å så. Du kanske kan skippa klossarna och bara fästa upp några sånna muttrar i taket. De är c:a 2-3-4 centimeter långa. Fråga mig inte hur du ska kunna fästa dem i taket, men det kanske finns nåt bra lim som fäster bra i både metall och plast. Superlim typ.

Gå in på en järnaffär och botanisera bland skruv å mutter så hittar du säkert nånting bra, och kanske får du nån ny idé. (fråga efter inslagsmutter om du inte hittar dem)

Snygga skruvar och brickor, som är till för just ditt ändåmål finns i båttillbehörsaffärer. Heter typ inredningsbricka eller nåt, och så köper du skruv med välvd skalle och vanligt spår som passar ihop med brickan!

Som skiva kan du använda tunn plexiglas, plyfa (c:a 4 mm. Går att böja)eller masonit kanske. Finns masonit som är vattenavvisande (oljad).

/Marcus.

Senast ändrad av Mmaarrccuuss | 14 mars 2007 | 17:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt vilken bild visar hur enkelt det är?

(bara för att jag skrivit långa texter behöver ju inte metoden vara bökig)

Senast ändrad av Mmaarrccuuss | 15 mars 2007 | 00:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejdå Marcus, din metod verkar inte krånglig alls utan mycket vettig för mitt syfte. Hittade allt jag behövde på Biltema beträffande plastningssakerna, muttrar o grejer fanns som du sade på Järnia.

Ser inte riktigt heller hur personen med segelbåten har fäst trälisterna i taket? Men......det var snyggt och även detta ett tänkbart alternativ utan tvekan, undrar vad för slags vita skivor som annvänts?

Tack för era förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det lät bökigt att plasta fast elrör, träbitar med inslagsmuttrar och annat och anser att det måste vara enklare att skruva träribb med helgängad plåtskruv i det inre laminatet med skivor med konstläder emellan - eller limma ribben med PL 400.

Men alla gör som de själva vill, ville mest visa en metod som i mina ögon är enklare. Sedan är det upp till frågeställaren att göra som han/hon vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Islagsmutter finns på biltema (86-195 - 198).

Plastning/limning/spackling på min tidigare plastsnipa har jag jag alltid gjort med West System epoxy, extremt starkt och inga ångor, *lätt som en plätt* att göra i princip allt man kan tänka sig 2.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 15 mars 2007 | 20:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så var projektet igång.....det visade sig vara betydligt mer tidskrävande än vad jag först trodde, vilket är brukligt när jag håller på med båten:)

Det blir klädda skivor som skruvas i fastplastade träklossar med inslagsmuttrar. Verkade vara den smidigaste lösningen. Kanske återkommer med lite bilder om inte resultatet blir ett sådant man får skämmas för:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...