Terrafobica 68 Postad 13 Mars , 2007 Hej! Jag hade ett drevhaveri i höstas och ska nu montera på ett nytt Alphadrev på båten. Nu har jag av en kunnig kille som i många år har hållit på med offshore och som har företaget Bällsta marine, hört att han inte använder något annat än Castrol SAF XO 75-90 som drevolja även om den egentligen inte är avsedd till det, den är egentligen avsedd som transmissionsolja i lastbilar. Han säger att den är superbra som drevolja. Men när jag läser om den oljan på Castrols sida så står det att den har bra lågtemeraturegenskaper. I ett drev blir ju temperaturen rätt hög, hur är det egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 13 Mars , 2007 Enklast är väl att använda den olja som drevtillverkaren rekommenderar. Den olja du nämner är speciellt framtagen för Scanias manuella växellådor, och passar nog bäst där, även om den säkert fungerar i ditt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 13 Mars , 2007 Hej! Eftersom du haft ett drevras så vet du ju vad sakerna kostar, skulle själv inte chansa med något annat än Mercruisers syntetolja i drevet eller motsvarande med samma viskositet. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Mars , 2007 Nu har jag fått följande svar från Castrol: Hej. jag var själv med och tävlade tillsammans med Bosse Lundberg (Bällstamarine) på 80 och en bit in på 90 talet. Jag åkte som navigatör med Bosse flera år. 1 SM guld har vi tillsammans. Castrol SAF-XO är en helsyntetisk 75W-90 API GL 5 (hypoid). Detta innebär att den har både goda högtemperaturegenskaper och lågtemperaturegenskaper. Oxidationsegenskaperna på varma sidan är ypperliga och viskositeten ligger på SAE 90. Sedan på kalla sidan så gäller det att ha bra flytegenskaper främst vintertid, men det är inte så aktuellt i en aktersnurra. Nu blir det inte så extremt varmt i ett båtdrev som man tror, när vi mätt detta under extrem racing så landar det på ungefär 60-70 grader om kylning och annat är som det skall, och det klarar dagens moderna transmissionsoljor med råge. SAF-XO är en hypoidolja för diffar på tunga fordon (främst Scania) och där blir det betydligt varmare pga. högre tryck och belastningar. I ett båtdrev är det rätt höga varvtal men det är inte särskilt höga tryckbelastningar. Även vår gamle världsmästare Mikael Frode´ i Vaxholm använder SAF-XO i sina drev. Det Bosse Lundberg inte vet om aktersnurror - främst Mercury- det är inte värt att känna till......... Återkom gärna om det är något du tycker verkar oklart. Vänliga hälsningar Anders Österlind Teknisk Support, Castrol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Mars , 2007 Hoppas på kommentarer av er som vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 13 Mars , 2007 Tveksan till att drevet hade hållt ihop bättre om denna olja hade användts från första början.. Du har ju nästan 100hk mer än vad drevet tål och ska var glad över att d har gått så länges som d har gjort (Om d är orginal drevet).. Ett Alpha drev har för liten oljemängd för att klara belastningen och efekten som en vässad bigblock ger ( D orkar ju knappt med en orginal BB i längen)och detta beror inte på oljans Märke eller fabrikat (Förutsagt att rätt kod finns) utan mängden olja i drevet dvs för lite olja och för mycket efekt gör att drevet går varmat och skär... Antar att du kör på QuickSilvers olja eller motsvarande Drevolja.. Rekomenderar att du fortsätter att göra d QuickSilvers oljor har hög kvalitet och är inte dyr.. Finns ingen anledning att ändra på ett vinnande Koncept... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 14 Mars , 2007 Körde med Valvoline 75-90 i mitt Alphadrev i min gamla Monterey. 3 veckor efter sjösättning skulle jag montera min nya fina stålpropp och tänkte passa på att kolla drevoljan.... Den var Gul/Grå till färgen och jag fick lite puls men då det var dagen innan midsommar så åkte jag och handlade Merc orginal olja och skicka båten i sjön. 3 veckor senare tog jag upp den igen och oljan var kanon fin!!! Man kan ju spekulera i vad som hänt och vad jag tror så finns det tre möjligheter. Påfyllning/avtappning plugg läckt Kondens i drevet efter vintern Valvoline 75-90 oljan kan inte täta lika bra eller så gillar den inte fukt alls. Har dock precis hört att Sierra har en drevolja nu som ska både lukta och smaka precis som Merc orginal..Inte smakat själv ännu Tänkte nog prova köra på den själv i år för orginalet är ju sviningt dyr. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 14 Mars , 2007 Hej! Har själv kört på Sierra´ s syntet och skall vara samma kvalitet som Merc. original vad jag hört på det Amerikanska forumet för mig likasinnade;) http://www.baylinerownersclub.org/forum/ /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 14 Mars , 2007 Kommer du ihåg vad sierraoljan kostade? Har olja på ingång men har inte fått något pris ännu. Kört med Sierra bälgar,knutkors,impellrar,växelwirar på mina två tidigare båtar utan några bekymmer så jag tror att det ska funka bra. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 14 Mars , 2007 Hej! Har ingen koll på vad den kostar direkt...men billigt är väl att ta i. Lite att läsa http://www.bearemg.com/client_docs/SierraOil_HDR.pdf /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thunderhawk 0 Postad 13 Mars , 2009 Hej alla Jag kör idag med en 75-140 olja pga tung båt med v8 diesel motor så mina drev blir rätt varma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankarbox 0 Postad 8 Augusti , 2009 Åkte i en båt som fick slut på drevolja. Mercruiser-drev. Snubben på macken påstod att man tvingas köpa Mercruisers egen olja eftersom blandningen inte är offentliggjord. Dunken med 1 liter kostade c:a 250:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser