Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Andyh

Vattenlinje

Rekommendera Poster

Står i valet o kvalet!! Jag blev avrådd från att måla/bättra vattenlinjen. Motiveringen till detta var att resultatet blit allt för kort och sällan bra. Båten har ju redan målad vattenlinje, jag vet dock inte hur ofta denna är bättrad. Alternativet är då enligt en kille på varvet att slipa ner gelcoaten upp till midjan på båten i olika omgångar, och sedan tejpa en ny vattenlinje i orig.färger. Vad tycker ni??? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta en vattenlinje på våren är ofta ett vågspel. Hade man höstens skitrand att gå efter så brukar det vara lättare.
Men jag förstår kanske inte frågan rätt. Är det vattenlinjen eller snobbraden som du verkar ha på båten du vitt måla/bättra? mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem bryr sig ?

Min båt klarar sig precis lika bra utan som med vattenlinje, den går varken fortare eller långsammare och jag (och knappast någon annan heller, här på västkusten går det oftast något som kallas vågor, och de har en tendens att dölja slika ting) 8.gif\ ser ändå aldrig denna linje när jag njuter av båtlivet.

Vill du lägga ner en massa arbete på något som inte har någon egentlig betydelse, så visst, go ahead men om du skiter i det så kommer i vart fall inte jag att tycka att du är en sämre människa för att din vattenlinje inte är ett perfekt konstverk smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag uttryckte mig fel. Det är snobbränderna, den gråa och den röda. Som sagt man vill ju inte lägga ner all tid och alla pengar på detta. Men jag känner ju inte heller för att göra om jobbet inom en allt för snar framtid.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snobbranden är oftast, på nyare båtar, tejpad. Men är din målad så är det inga större problem varken ekononiskt eller tekniskt att återskapa en eller flera snobbränder.

Var noggrann med maskeringen. Maskera utanför området du vill få målat, slipa med ex 280 - 400 papper, måla med lämplig färg, förslagsvis tvåkomponent. Detta är inga problem, det tar bara lite tid och kan vara svårt att få samma kulör. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare!

Ja, jag tror nog att det blir målning av ränderna. Detta verkar vettigast samtidigt som det blir billigare än att låta en varvskille slipa ner gelcoaten på halva båten. Det lär ju hålla några år i alla fall. Tack för de fina tipsen!!!

MVH//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hi, jag målar linjen varje vår för att se hur mycket vi laster båten varje sommar. Skitranden ligger ju aldrig på målad vattenlinje men roligt att ha lite koll. Gör vad du vill. Men tänk om varje ny säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du !!

Klar snart med båten.Jag köpte nya stripes och satte dit dom själv.Köpte på en firma i gbg som heter systemtext.Bara att spruta på såpavatten och skrapa,det blir snyggt.//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...