Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
e5frb

Motorns monteringshöjd - plan / V-botten

Rekommendera Poster

Har sökt och läst inlägg här på forumet om monteringshöjd av utombordare. Det jag undrar är om det är nån skillnad mellan V-bottnade båtar och mer plana konstruktioner.

Jag har en V-bottnad Buster R från 1978 och på den sitter en 30 hkr Johnson. Ska kavitationsplattan vara i nivå med kölen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Den ska vara i samma nivå som lägsta punkten på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det är långt ifrån enkelt att svara på. Jag har lärt mig att man ska hissa snurran minst en halv tum ovanför, gärna mer. I princip ska du hissa tills proppen tar luft och slirar men inte så mycket att du får problem med kylningen. Det finns riggningar där proppaxeln går parallellt med botten men då får man gå på extrema proppar och separata kylintag.

Mindre motor i vattnet ger mindre motstånd, mindre förbrukning och högre fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rent generellt så ska du nog gå på gesses tips.för det är väl ingen räserbåt du ska montera motorn på.o en knop hit eller dit spelar väl inte så stor  roll igentligen.fridenzzzzzzzz rillezzzzzzzzzzz ps hur ser en plan v botten ut

 

Senast ändrad av rillez | 12 mars 2007 | 18:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt!

 

Är det en riktig racerbåt kan man höja motorn ett snäpp.

Ev så ska jag göra det när jag har testat min stålpropp.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har många gånger funderat på just vad som menas med V-bottnad och plana konstruktioner, den enda båt jag sett som INTE varit v-bottnad är ju badankan som en viss herre på forumet äger ;) . räknas min örnvik 530ht 78 som en v-bottnad t.ex ?

 

det jag läst om monteringshöjd iaf är att den ska hissas en halv tum ungefär ovan botten, och har man en värre propeller typ ballistic rostfri eller dylik så kan man till å med hissa den ännu mer.

 

men det bästa är väl att prova sig fram ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man tjänar alltid på att hissa motorn men man tjänar mera ju snabbare båten går, mera fart = mera broms av det som sticker ner i vattnet. jag hävdar fortfarande att man ska hissa så mycket som möjligt, oavsett båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På planbottnad stämmer det inte flytter båten högt om en badanka så ligger knappt propellern under vattnet om man följer gängse regler minsta gaspådrag suger du ner luft och sen ligger även kylvattenintaget oroväckande nära ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...