Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Hstrom

Frågor/erfarenheter om Orrskär 27

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fastnat för Orrskär 27. Det verkar vara en väldigt go båt. Det jag är ute efter är en halvplanande eller helplanande båt.  Vill ej ha akterruff. Helst U-soffa i aktern, gärna bäddbar. Båten är tänkt för 2-3 personer med möjlighet att ta med 2 gäster ibland.

Har tänkt mig lägga runt 250 000:-

 

Hur mkt ska man räkna med att en sån här båttyp drar? Är ca 1½ liter / distans ett bra riktmärke?

 

Kom gärna med åsikter/erfarenheter som du har. Kanske någon annan båt passa bättre?

 

Mina främsta kreterier är:

Ingen akterruff. 2 2 kojer. Ett riktig plats att laga mat. Således är liten DC utesluten. Hyfsad bränsleekonomi.

 

Tacksam för råd och tips!

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta hjälper, men jag är själv väldigt förtjust i den gamla Windy 27. JAg valde mellan Saltö 31 och Windy 27 när jag köpte båt. Windy har hel U-siffa i aktern och är ganska rymlig.

 

Jämförelse bränsleförbrukning; min Saltö 31, 31 fot och 3500 kg med en 218 hk KAD43 drar 1.6 diesel l/distans. Oavsett om man kör fort eller sakta. Så din gissning är nog vad man kan förvänta sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en flipper 700! Rekomenderar den starkt! Praktisk och lätthanterlig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en Orrskär 27 -76 och det är en mycket trivsam och trygg båt. 4 personer kan bo bra i båten och en av de stora fördelarna är motorljudet (68 decibel) samt att båten har sk. doghouse.

Förbrukningen ligger på 1,6 - 1,8 för en diesel, själv har jag en liten maskin aqad 30 dp, vilket jag ångrar lite. Sikta på en med minst 130 kh, gärna mer, för båten går bäst runt 18 knop.

En annan bra grej att titta på är duopropeller, det gör den lite mer lättmanövrerad och du slipper att åka slalom när ni puttrar fram i några knop.

Sedan finns det alltid andra båtar, som folk vill rekomendera. Med en orris gör du ett bra köp!

 

Peter

post-24816-1394234979,1417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ler lite, det sägs att en båtägare har två riktigt lyckliga dagar. Dagen han köper båten och dagen han säljer den. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...