Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Verne

vattenintag b20

Rekommendera Poster

Komme här med ytterligare en korkad fråga. Om jag vill köra B20n på land, hur får jag kylvatten till motorn? Utombordare har jag kört i tunna, funkar detta även med inombordare, var sitter vattenintaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på om du har drev eller rak axel. Men du har en vattenpump och där sitter ett rör eller slang från drevet eller vattenintaget. Koppla loss den och sätt en slang på intaget till pumpen och slangen får gå ner i en dunk med vatten. Sedan suger pumpen upp vatten till kylning åt motorn.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga korkade frågor endast korkade svar!

 

Trolien har du ett aq-drev. Sätt en så kallad spolmuff på drevets sjövattenintag (ser ut som ett galler långt ner på drevet) och dra på ordentligt med vatten. Sedan är det bara att köra. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja påstå att det är ett stort NO NO på detta förfarande.

Har du otur så trycker du in vatten i motorn eller trycker sönder oljekylaren, sjövattenpumpen är gjord för att suga upp vatten så det absolut enklaste är att ta loss slangen från sugsidan på pumpen och ansluta en slang som du sedan stoppar ner i en tunna som Seawing skriver.

 

Mvh Dessin

(Som har egna bittra erfarenheter med att ansluta en vattenslang till motorn...)

 

Senast ändrad av Dessin | 12 mars 2007 | 07:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du har aq drev så koppla loss slangen vid sjövattenfiltert(innan impellerpumpen) och montera på en slang som du stoppar i en tunna som fylls på av trädgårdsslangen. Då får du rätt mängd vatten och kan köra friskt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men mina herrar!

 

Vi kanske skall förklara vad en spolmuff är. En spolmuff består av två gummiplatar i vilken den ena trädgårdsslangen ansluts. När du sätter spolmuffen på vattenintaget så sitter ju muffen på båda sidor. I den ena muffen säter du trädgårdslangen. På den motsatta sidan av drevetes vattenintag sitter den spolmuffens andra platta. Jag kanske också måste förklara att spolmuffens delar sätts ihop med en ståltråd. Ståltråden sitter ex i spolmuffdelen med vattenintaget går igen drevets vattenintag och ut på andra sidan där man trär på spolmuffens andra del. Vad händer när man sätter på vattnet? Jo, det vatten som inte motorn tar rinner ut vid och omkring spolmuffarna.

 

Vid användandet av spolmuff föreligger det inga som hellst riskter med att vattnet trycks genom impellerna och det blir för stort tryck i sjövattensystemet. Det enda problemet med att använda spolpump är ifall man inte låter spolvattnet skvala dvs har på tillräckligt med vattentryck utan tror att det räcker ifall impellern suger i sig det vatten som kommer. Då föreligger risk för torrkörning vav impeller med skador på denna och övertemp på motorn. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Nitro, jag ger mig, jag satte vattenslangen direkt mot sjövattenpumpen, det var mindre bra. Men med en spolmuff så bör det ju fungera utan problem.

Har man ett 100 drev så får man dock köra med slang och hink.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...