Andyh 0 Postad 11 Mars , 2007 Jag undrar om det är någon som har några bra tips inför bottenmålningen. Gäller samma regler för fartygsfärg som för vanlig bottenfärg?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Mars , 2007 Det går inte av varken din fina bild eller i din sjöbod se var du geografiskt håller till. Finns båten på västkusten så frågar man inte vad det skall vara eller får vara för färg. Det som är säkert är att man bör undvika den färg som våra pappersvändare och miljöfanatiker beslutet om. Hellst skall vi också ta upp båten ett antal gånger för att bottentvätta osv. Har du båten i sötvatten, behövs kanske inte bottenfärgen över huvudtaget. Tipset från mig är att bottenmålar du, använd självpolerande. Färgen fungerar alldelses förträffligt även till planande båtar. OK inte ifall du skall hålla över 30 knop. Lägg heller inte på för tunnt utan lägg ett par lager så har du färg som räcker för hela säsongen. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Mars , 2007 Har du båten på Västkusten skall du ha en färg med koppar i, köper min själv från tyskland, då den har en betydligt högre kopparhalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 12 Mars , 2007 Beställer du på internet då? Om så är fallet, skulle du kunna länka till försäljningsstället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Mars , 2007 Jag skulle naturligtvis ha skrivit köper i och inte från, har inte provat att beställa på internet, utan har köpt i samband med resa, ursäkta omaket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 12 Mars , 2007 Tack för tipsen! Miljösamvetet får väl avgöra vilken burk man målar med. Snart är det ju äntligen dags att sätta i gång med vårrustningen. Hoppas att våren stannar kvar hos oss!!!! Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 13 Mars , 2007 Skit också. Om jag får uttrycka mig lite vulgärt. Jag åker inte gärna till tyskland för att köpa bottenfärg, det får jag erkänna. Skall inte den norska färgen vara bättre än den svenska med? Till Norge kan man ju kanske orka släpa sin trötta lekamen. Senast ändrad av Uffe70 | 13 mars 2007 | 15:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Mars , 2007 Visst är det så, högre kopparhalt även i den norska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caxb 0 Postad 13 Mars , 2007 Biltemas bottenfärg i Norge är mycket bättre än den som finns att köpa här. Skall enligt uppgift innehålla 40 % koppar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 14 Mars , 2007 En dagsutflykt till Norge verkar hamna på schemant då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 14 Mars , 2007 Här är biltemas färg: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=755&iItemId=94564 Undrar om man kan beställa på biltemas Norska sida hit hem till Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 14 Mars , 2007 Norge är inte med i EU. Tull och Moms tillkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caxb 0 Postad 16 Mars , 2007 Vadå tull o moms!! Ta fart bara å kör över bron. Finns ingen som helst kontroll i tullen. tror inte att de letar efter bottenfärger iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Mars , 2007 Billigast i Polen och giftig som fasen å 5 års garanti (Oceanfärg). Bara att ta en inköpsrunda och ta inte så mycket flaskor, utan att det får plats en 20 litare 60 - 80 spänn litern på rätt ställe. I Sverige 400 spänn för 0,75 liter som inte verkar på något annat sätt än att det drar musselodlingar och snäckor till sig. Bättre att vara utan än att ha Svensk standardfärg. Här kan ligga utlänska fartyg för ankare i månader här och ett sådant besök släpper ut mer gift i vattnet än halva fritidsflottan gör under samma tid. Senast ändrad av orven | 16 mars 2007 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 16 Mars , 2007 Läste i en artikel om att nya EU-regler kommer att gälla innom snar framtid, att fartyg med giftig bottenfärg inte kommer att tillåtas in på i EU-hamnar, har för mig att det var så det stog, ska leta reda på artikeln och återkomma med en länk. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Mars , 2007 Hur fasen ska det gå till ? det kommer ju att vara flytande musselodlingar och för att inte tala om vad dom släpper ut i förbränd bunkerolja då motorerna får slita flerdubbelt mer för att förflytta odlingen som bromsar. Allt är möjligt innom EU då dom till och med mäter svängen på bananer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Mars , 2007 Men Oceanfärgen är en hård färg, eller? Vad har du själv målat med ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser