Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Verne

bensin, b20?

Rekommendera Poster

Har just köpt en b20-båt och har några frågor kring denna. Vilken typ av bensin rekomenderas att använda, blyersättning? Mellan vilka år tillverkades B20n och hau stor skillnad är det mellan de olika årsmodellerna?

Tacksam för svar, fler frågor lär komma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Verne!

Här är länken till instruktionsboken, vill du ha en verkstadshandbok så kan du maila mig (har ingenstans att lägga upp den så du kan ladda ner den, någon på MG som är intresserad?).

Mvh Dessin

Senast ändrad av Dessin | 12 mars 2007 | 08:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket oktantal som du skall bruka är beroende på motorns komp och förtändning. Rent generellt kan sägas att B20 skall tåla blyfri bensin. Men jag har i alla fall brukat blyersättningsmedel och kört på 98 oktan. Någon större skillnad mellan årsmodellerna är det väl inte, det kan vara lite skillnad på topplocken, vad det är för förgasare men inget som i praktiken gör någon nämnvärt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjohopp, som sagt innan är det beroende på flera saker om just den tänkta motorn kan köras på 95....förmodar att dom flesta vill detta då kostnaden är mindre...

Om man ser till orginal aq130 så är det bara D modellen som kan köras på blyfritt direkt. Detta har med toppen att göra,då det är ventilstyrning/tätning som är klarar blyfritt. Men o andra sidan har man en a,b,c motor är det ganska troligt att vid detta laget fått toppen renoverad och då fått dit styrningar som klarar blyfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag kör på 95 oktan med blyersättning. (AQ130C)

Jag har för mig att D motorn kan gå på blyfritt utan ersättning, det har med vetilsätena? att göra.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...