Rasse22 0 Postad 11 Mars , 2007 Hej!Jag har en Evinrude 15hk motor, årsmodell slutet på 80-talet början på 90-talet. Jag skulle häromdagen byta växelhusolja till vårsäsongen (blev inte av på hösten). Den nedre pluggen fick jag upp utan probem, men när jag skulle skruva upp den övre skruven satt den fast så in i hel**te!Jag har tagit i med allt jag har men den lossnar inte, har även provat spruta på lite CRC, men den vill ej lossna! Nu skulle jag behöva tips och råd av någon som eventuellt vet hur man skulle kunna få skruven att lossna!Om någon har erfarenhet av samma typ av motor tar jag gärna även emot övriga service tips, har själv nämligen inte sysslat så mycket med just båtmotorer. Mycket tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 11 Mars , 2007 Största skruvmejseln med fyrkantig klinga, och en skiftnyckel. Lossar den inte då så går den av istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 11 Mars , 2007 Jag kan bara hålla med. Skruvmejsel modell större med fyrkantig klinga och skiftnyckel. Ett tips: Om motorn hänger på båten: Stå på motsatt sida och dra mejseln mot dig. Är den inte på båten (förmodligen lätt att ta av då den är så liten) så lägg den ner på marken och häng dig på mejseln och skruva sakta med skiftnyckeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enn858 0 Postad 11 Mars , 2007 Prøv en sådan: http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=109999&pno=55701&pointer=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Mars , 2007 aluminium biter i gängerna knacka lite försiktigt sen lossar den lätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rasse22 0 Postad 11 Mars , 2007 OK! Ska försöka försöka få skruven att lossa med hjälp av tipsen!Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 11 Mars , 2007 Köp en så kallad slagmejsel på Biltema eller annat ställe. Tag rätt klinga/spets och slå till med en gummiklubba så lossnar den nog. Jag hade en sådan när jag jobbade med att serva motorer och det missade aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser