Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
annas

olja eller fernissa

Rekommendera Poster

håller på att renovera inredningen på en kabin båt vad är lämpligast att olja eller fernissa? materialet är blandat teak, marin plyfa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med ett liknande projekt på min Flipper 700, innefattar också att byta ut innerklädseln i ruffen (passar bra, eftersom man då verkligen kommer åt allt trä). Har skrivat loss allt trä (teak/teakplyfa) som inte är fastplastat och tagit hem det för slipning, resterande bitar slipas på plats i båten. För detta använder jag slipkloss och vanligt sandpapper korn 150 (var försiktig med plyfan, det är endast någon millimeter teak) och 240. Därefter är planen att lacka ett par lager med lätt slipning emellan, första lagret spätt med lacknafta så att det suger ordentligt och sista lagret med matt lack. Har prövat använda skumgummiroller och det verkar funka bra.

Utifrån min erfarenhet vill jag bestämt avråda från att olja teaken. Det är snyggt i början men blir smutsigt och framförallt har jag flera år i rad drabbats av mögel så att teaken blir mer svart än brun. Det ser nästan ut som om det brunnit i båten. Det går att lacka så att det inte blir spegelblankt, men så att det ändå finns ett skydd som går att torka av.
Ett annat råd är att göra allt ordentligt från början och verkligen se till att underarbetet med slipning etc är tip-top. De två tidigare åren slipade jag bara där det var som värst och oljade, men nu har jag bestämt mig för att se till att det den här gången blir så bra att jag slipper göra om jobbet nästa vår. Eftersom plyfan är så tunn så kan man heller inte slipa alltför många vårar i rad utan att sandpappret till slut går igenom teaklagret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att all plywood ska lackas, inte oljas. För plywood kan man gott anvåända en syntetisk fernissa, kanske 2komp om man vill ha slitstyrka. En härdande olja kan ev vara ett alternativ (är i princip samma sak som en traditionell fernissa)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...