Dunkelfink 0 Postad 11 Mars , 2007 Jag har en fundering på det här med propellrar, jag har förstått att det handlar om en kompromiss mellan att den ska ha rätt varvtal på full gas och komma upp i planing så fort som möjligt, men det jag undrar över är om hur stor inverkan ändring på stigning har om man även ändrar diametern. alltså, jag har en 13/½ x 17 på min båt, men vad blir effekten av att ändra till te.x 13x19 ? , eller 14x15 ? mvh /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falco 0 Postad 11 Mars , 2007 En gissning är att det torde ge högre i motstånd vattnet = starkare båt. Men jag tror inte det är någon bra idé eftersom vibrationerna och påfrestningarna på motorn blir större. Motorn är anpassad för en viss propellerstorlek. Bättre i så fall att laborera med stigning och pitch. Satsa på en kvalitativt bättre propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 11 Mars , 2007 vad är pitch ? , jag trodde det var samma sak som stigningen på bladen ? typ att den i teorin kommer 15 tum frammåt på ett varv (om det är en 13x15 t.ex) och en annan fundering , ska man ha samma stigning o.s.v om man byter från alu till rf ? Senast ändrad av Dunkelfink | 11 mars 2007 | 23:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Mars , 2007 Hej, En rätt bra artikel om propellrar (och test) finns här: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0 Pitch betyder på svenska stigning. Finns dock en del annat på en propellers utforming som ger olika resultat på olika typer av båter. T ex behöver man bättre stävlyft kan man laborera med nåt som kallas cup. En bra tumregel är att sträva efter att på fullgas med normal last ligga nära det av tillverkaren max rekommenderade varvtalet på fullgas. Exempelvis har jag en Yamaha F115 4-takt som varvar prick 6000 v/min på fullgas med 1-2 pers ombord och det är max rekommenderat varvtal på den motorn. Lyckligtvis satt en bra stålpropeller på motorn när jag köpte min båt så jag har ej behövt ändra nåt med propellern. 40 knop på fullgas räcker för min del. /Bo Senast ändrad av bossee | 11 mars 2007 | 23:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 12 Mars , 2007 och den andra funderingen då , om man ska ha samma stigning på en rostfri som på en alu alltså , om jag hittar en alupropp som funkar men vill ha en rostfri pga bättre brepp å bättre hållbarhet, är det bara att ta samma storlek som på aluproppen ? läste på länken bossee gav mig att man sänker varven med ungefär 200rpm om man byter från okuppat till kuppat. ska man ta hänsyn till det när man väljer stigning ? är det negativt att sänka varven på toppfart, kan det vara till nån skada ? ska man kompencera de 200 rpm man sänker genom att ändra stigningen ? Senast ändrad av Dunkelfink | 12 mars 2007 | 19:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser