Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
forgus31

Seglingsfiske

Rekommendera Poster

När vi seglar längre sträckor brukar vi ha några krokar ute med ett  tungt blysänke. Det kan rädda lunchen nån gång.  Det är bara makrill som huggt. Flera gånger har vi fått lika många makrillar som besättning. De har huggt i farter uppåt 3-4 knop.

Vi har ett antal krokar som sitter med någon meters mellanrum. Nu har de rostat sönder. Finns det nåt bra att köpa. Är det den här modellen som gäller eller finns det nåt bättre?
Kan man kanske ha en minitrål? Finns det fisk som går i ytan? Lax?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte någon som helst erfarenhet av makrillfiske, så redskapsmässigt kan jag inte råda dig. Däremot, när du köper krokar ska du se till att köpa KVALITÈ. Köp Owner, Gamakatsu el Kamasan-krok i rotfritt utförande. Då håller dom länge samt håller skärpan. Speciellt Owner är min personliga favorit. Dyra som skam, men bättre än prislappen ;)

EDIT Tillägg:

Montera gärna ett par spöhållare o trolla i seglingsfart. Makrillen tar ju vad jag hört gärna i lite högre farter. Laxen är lite svår i farter över 2,5kn. Kör du med spö kan du med fördel tackla med småwobblers och tynga ner med 20-40gr bly ett par-tre meter upp fr betet. Fästs med gummisnodd runt linan, så är det bara att rycka av när fisken drillats in till båten.

Alltid mkt roligare att drilla fisk på spö än handjagade linor Till makrillen behöver du ju dessutom inte några tyngre prylar, dina vanliga spinnspön duger ypperligt.

Senast ändrad av KillerBoo | 14 mars 2007 | 20:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med fullständigt. Jag byter krokar på alla drag jag köper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ska du ha en trål inte..usch å fyy...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Forgus 31

Jag brukar ofta ha en dörj ute när jag seglar. Om det är många krokar, med ett litet blysänke längst ut kallas det häckla.  På bifogad bild ser du resultatet av att få ett antal småmakrillar på en häckla. Blysänket är den röda klumpen i mitten av bilden.
Normalt använder jag en dörj med ett tungt bly, minst 1 kg kanske mer. Om man köper en färdig dörj sitter det två krokar/blänken efter blyt och en före. Jag brukar ta bort den kroken som sitter före. Den ställer bara till bekymmer, fastnar i fingrarna mm.

Efersom du får makrill så finns du ju någonstans på västkusten. Jag bruka köpa mina hos fiskarföreningen Norden, Nya Hamnen på Smögen. Det finns säkert liknade affärer längs hela bohuskusten. Jag har ett antal dörjer med olika vikt ombord. Det finns även paravaner i plast eller aluminium som man kan ställa för olika djup och hur mycket ut från båten i sidled den skall gå. Bra om man vill ha ute flera dörjer och inte har några dörjestänger. En paravan på var sida och en mycket tung dörj i mitten. Om du köper ett par dörjer köp exter lina till tafsarna och extra rostfria krokar/blänken. Det brukar gå åt en del.

Det händder ibland om man går för nära grund att man kan få torsk och liknande.

Att köra med spö för trolling på en segelbåt tror jag inte är en bra ide när man seglar. Det är rörigt nog ändå.

tommy 

post-945-1394234965,3194_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toan skrev bl.a.

Att köra med spö för trolling på en segelbåt tror jag inte är en bra ide när man seglar. Det är rörigt nog ändå.

Njae, med ett eller två spön börde det inte vara några större problem.

Men, jag är varken seglare eller västkustfarare så jag kan inte tala av egen erfarenhet. Vet dock att många slötrollar på detta sätt i Vänern under transportsträckor på soliga o vindfattiga dagar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Dörjar nästan jämt efter makrill när jag seglar på semestern...God o färsk middag på köpet...

Man brukar märka om man seglar för fort eller har för lite vikt framför häcklan(går för grunt) för då nappar nästan bara näbbgädda...

Annars har jag fått småöring 2 gånger på dörjen...en gång vid Klädesholmen och en vid inloppet till Björlanda...

Seglar du till Leäsö eller Danmark och dörjar så lär du få Fjärsing på kroken som finns i stort överflöd nu dom senaste åren..vet inte varför!

Har även fått någon enstaka torksfisk med och en liten gädda vid Bohus Fästning ;)

Mvh Marko K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen

Jag skaffar några nya krokar, kanske rostfria och behåller blyklumpen. Det är trevligt att få färsk fisk till lunch eller middag. Dessvärre går det oftast för fort för att slänga ut krokarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är total nybörjare på fiske från båt.

Har tänkt börja fiska efter (segel)båten iår, men undrar lite över detta med dörj. Även om man inte har spö så skulle det väl vara smidigt med någon form av rulle för linan? Är det en bra idé med en blyvikt, sen ett gäng med rostfria krokar som sitter med cirka en halvmeters mellanrum?

Hur tung vikt? Hur lång lina ska man ha ute ungefär?

Eftersom jag håller till på ostkusten så undrar jag också om dörj är att föredra framför att trolla med drag...

/ Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då man inte använder spö kan det vara bra att indikera napp på annat sätt. De små makrillarna kan vara svåra att se men större fiskar kan man indikera med att böja av linan med t.ex ett gummisnöre. När linan sträcks av en fisk på kroken så rätas linan ut mer eller mindre.

Man kan sätta något som skramlar till när linan sträcks upp om man är påhittig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stället för antika blysänkte finns det billiga paravaner för att få ner häcklan i djupet.

Dessa billiga paravaner kan man använda tillsammans med ex gladsax för att trolla lax osv. När du får napp stiger paravanen upp och det blir på så sätt självmarkerade att det sitter fisk på. skitfiske på dig/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Markos skrev; 
Seglar du till Leäsö eller Danmark och dörjar så lär du få Fjärsing på kroken som finns i stort överflöd nu dom senaste åren..vet inte varför!

När det gäller Fjärsing är det väl på plats med en varning. Den har gifttaggar och om man sticker sig på dem kan man råka illa ut. I färgen påminner den om makrill och i stridens hetta kan man ta fel. Brukar själv försöka att inte ta den ombord utan försöker slå loss den mot bordläggningen.
En taggig främre ryggfena och en kraftig tagg på vardera gällock som står i förbindelse med en giftblåsa kan vid skada åstadkomma mycket smärtsamma stick och sår. Gift som hamnar intravasalt fordrar akut läkarvård.
 http://hem.passagen.se/kent.andersson/Fjarsing.htm
 http://www.giftinformationscentralen.se/article.asp?CategoryID=6689
I övrigt lär fjärsingen va en god matfisk. för en del år sen fick jag enstaka färsingar varje gång jag  dörjde, men som tur är är det en del år sen.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag dörjer med antikablysänken från min segelbåt varje sommar och får väl nästan alltid den makrillen jag vill ha.

Har också provat med paravaner, men det fungerar inte lika bra för mig och det gjorde det inte för min far heller när han provade det för länge sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag införskaffade ett litet underverk som man fäster ca. 1 meter före själva draget. Denna gula manicken gör så att draget dras ner några meter så att det inte studsar på ytan! Har inte provat det ännu men butiken där jag köpte det sa att det funkar kanon när man är ute och seglar!

post-15276-1394234982,5872_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag använder ochså bara antika bly sänken numera..har provat båda.

Jag tyckte plastparavanerna gjorde stora volter upp till ytan och trasslade i varandra om farten ökade så jag gav bort dom till en seglarkompis grabb som dörjar efter gummibåten med dom.

Annars har jag gjort ett par trämojänger av driveds teak jag hittat som jag lindar linan på...annars funkar dom gamla hederliga karusellerna bra...

post-5635-1394234982,624_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kom jag på ett problem när vi seglingsfiskar. Reven snurrar sig så fanatiskt att det är svårt att rulla in reven. Lekarna funkar dåligt vad jag kan förstå. Finns det något man kan hitta i fiskebutiken som förhindrar snurr-rev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crona: Jag använder samma typ av djupparavan när jag kör efter gös. Lätta att handskas med och klarar att ta ner betena 4-8 m beroende på storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...